Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragkraft för Robsondrift

160 inlägg 42542 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#553427 En stor fördel med navdrift kontra Robson är att det går använda traktormönstrade skogsmaskinsdäck med navdrift.

Jag har tidigare funderat på varför ingen tillverkare av vagnar med Robson tillverkar en drivrulle som stämmer med mönstret på bandanpassade skogsmaskinsdäck typ Nokian ELS L-2.

nokianheavytyres.se

1551093996_904e2a14-d9c2-4aa4-a02e-ebfc24183743.jpeg


När jag letade efter vagnar med full navdrift kom jag över R.M. International från Slovenien som har gjort just detta.

1551093981_7c5ba9a9-8a22-44d2-9207-1de263f98017.jpeg


Deras RW 16 har i Robson version Nokian ELS L-2 i 600/50-22.5”. Bör ge bättre grepp mellan rulle och däck samt mellan däck och underlag. Men framförallt är det ett däck framtaget för skogsmaskiner med stålförstärkning, bra punkteringsskydd mm.

1551093989_d9fab82a-70dc-4b0c-b0cf-59ddf6538cc7.jpeg


Tyvärr är inte denna detaljbild den bästa reklamen då inte rullen gått ner i däcksmönstret på rätt sätt. Men det löser väl sig när vagnen börjar driva för mönsterdjupet i däcken är rejält och diametern på cylindrarna på drivrullen är det ju också.

Har ni sett fler tillverkare med denna lösning?

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

valtra a 72  
#553436
1551100479_img_20170131_181146.jpg
på min palmsvagn stämmer då i alla fall drivrullen med mönstret på däcket.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#553439 Absolut, att tillverkarna konstruerar en rulle som passar i det däckmönster de valt ser jag som en grundförutsättning.

Mitt inlägg handlar mer om att utforma en rulle för skogsmaskinsdäck skapade för skogen och inte lättare däck med för dåligt punkterinsskydd som ibland är fallet. Det är första gången jag ser exempel på en Robson rulle skapad för att passa rena skogsmaskinsdäck, i detta fallet Nokian ELS L-2.

Jag tänker tex på @stefankarl och hans tråd länkad nedan där tillverkaren inte satt däck gjorda för skogen på vagnen.

skogsforum.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stefankarl  
#553495 Precis . Vi har en dyr Moheda vagn gjord för tuffa tag i skogen enligt tillverkaren och sedan så har dom levererat skogsvagnen med däck gjorda till en pisstunne....med ett rekommenderat lufttryck på 1.8 bar i boken.....

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stefankarl  
#553499 Vi har en Moheda 151 vagn .
Här en LS pump som ger 100 l / min vid ca 1500 varv på motorn och ett tryck inställt till 170 bar .
Har bara ett ventilpaket.
Vagnen gör ca 1.9 km/h

Däcken den är levererad med är inte gjorda för skogskörning...
BKT 700/40-22,5 FLOTAIION 648.

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553757 Märkte nu när jag kör gallringen att drivrullarna slirade ibland.
Kollade däcktrycket och hade bara 1,5 bar mot 2,7 bar (500/45-22,5) som de står i manualen, blev stor skillnad på hur de trycker på i backarna.
Måste nog provmäta trycket i gamla vagnen för den kändes trött i jämförelse

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#553761 Ser bra ut gnisten83!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stefankarl  
#554033 Ja det verkar ju stämma med 2.7 bar ...
Våra hjul rekommenderar dom 1.8 bar ,det funkar inte bra det blir en massa punkteringar då....

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554039 Jo de är den listan jag kollade
Har inte frågat en kille i grannbyn som är inne på sin andra 151a med 700hjul(den första hette kanske inte så) om han har haft samma problem?
Han brukar inte var rädd för att säga vad han tycker...

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stefankarl  
#554462 Hör gärna med han .
Det kan vara intressant att ta del av 🙂

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

olli  
#555658
ss0803 skrev:Absolut, att tillverkarna konstruerar en rulle som passar i det däckmönster de valt ser jag som en grundförutsättning.

Mitt inlägg handlar mer om att utforma en rulle för skogsmaskinsdäck skapade för skogen och inte lättare däck med för dåligt punkterinsskydd som ibland är fallet. Det är första gången jag ser exempel på en Robson rulle skapad för att passa rena skogsmaskinsdäck, i detta fallet Nokian ELS L-2.

Jag tänker tex på @stefankarl och hans tråd länkad nedan där tillverkaren inte satt däck gjorda för skogen på vagnen.

skogsforum.se
Nu har jag minskat drivrullens diameter från 230 till ca 190 mm, vilket ger 10 "drivpinnar" istället för 12. Detta ger ca 17% högre kraft, och lika mycket sänkt hastighet, vilket passar utväxlingen på traktorn mycket bättre.
Kör nu på mellanlåg 1:a på Valtra A72, som harmonierar väldigt bra med drivningen på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#555659 Intressant!

Ingen bild på den modifierade drivrullen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

olli  
#555666
ss0803 skrev:Intressant!

Ingen bild på den modifierade drivrullen?




ss0803 skrev:Intressant!

Ingen bild på den modifierade drivrullen?


Försöker få över bild på den.
20190309_150659.jpeg

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

olli  
#555668 Förklaring. Vattenskar originalrullen ned till ny diameter, och kunde därmed spara överskottet, om jag vill återställa till originalet.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#555669 Riktigt snyggt!

Tänkte precis fråga vilken skärmetod du använt. Vad är det för materialtjocklek på ämnet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).