Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragkraft för Robsondrift

160 inlägg 42601 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

Anse  
#653321 Stämmer att Farman är specad till 190 bar. Kör också med eget hydraulsystem på vagnen. Tryckbegränsaren på hydraulpaktetet till kranen inställd på ca 190 bar och drivningen på 170 el. 180 bar. På den senare siffran så sviker minnet men är i alla fall säker på att det är något av dessa två tryck. Denna begränsare var dock fast så trycket gick inte att justera med t.ex. en ställskruv. Hade tidigare även vinschpaketet inkluderat i det externa hydraulsystemet men detta la vi om på traktorns hydraulik för en tid sedan.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#653355 Tack för input, då tror jag mina beräkningar stämmer rätt väl för både Farma och Moheda!

Någon av er som vet vilket fabrikat Farmas 127 cc motor är? Eller ännu bättre om någon av er fotat typskylten. Vore intressant att leta upp ett datablad och se vilket tryck motorn är konstruerad för.

Hittade denna bild i Ådii’s tråd om Farma 14T. Men det är väl bara Farmas reservdelsnummer som framgår.

1593763820_9c2f7f40-d666-46c0-a4b1-e50b297f0681.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653370 Tror @pete har/hade en hydralmotor liggande efter ett utbyte
Så han kanske vet om de står nåt på dom

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

Pete  
#653372 Är min bild som ss0803 hittat.
Fick tyvärr skicka tillbaka dom gamla motorerna

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

550  
#694598
ss0803 skrev:Kollat lite mer i detalj på tabellen i första inlägget.

Merparten av tillverkarna ser kanske robsondriften som en hjälpdrift och anser därför att 1.5-2 ton dragkraft är fullt tillräckligt. Aktiveras den innan traktorn börjar slira är det nog också i de flesta fall mer än vad som krävs för att förhindra en fastkörning.

Sedan finns det ett par tillverkare som har en annan filosofi och istället vill maximera dragkraften, nämligen Farma, Hypro och FTG (Moheda/Mowi).

Om vi koncentrerar oss på Farma och Moheda som enligt mina beräkningar har allra högst dragkraft så har de valt olika vägar att nå dit.

1593541314_rob_09.png


Moheda använder på 151 vagnen stora 800 cc Parker TK-motorer, rullen är ca 21 cm i diameter. Detta ger med 175 bar i tryck ca 3.9 ton dragkraft.

1593541315_moheda_151.png


Farma använder på T16 vagnen istället små 127 cc motorer, rullen är ca 21 cm i diamter men Farma använder också en växellåda med utväxling 6.2:1 för att växla ner varvtalet och upp momentet. Detta ger med 175 bar i tryck ca 3.8 ton dragkraft (i stort sätt identiskt med Moheda).

1593541315_farma_t16.png


Varför är det då inte fler tillverkare som använder mindre hydraulmotorer och utväxling? För er som kör med PTO-driven pump är det mycket vanligt med växellåda, men till driften är det bara Farma som använder det vad jag vet.

Jag ser ett par stora fördelar, en pump med mindre volym blir både lättare, mindre och billigare. Men den viktigaste fördelen är att de mindre motorerna oftast tål betydligt högre tryck! En nackdel är så klart ytterligare en komponent som kan gå sönder samt att det bygger mer på längden när det ska in en växellåda mellan hydraulmotor och robsonrulle.

Jag skissade på ett räkneexempel med en mindre Parker motor ur samma TK-serie som FTG använder idag, den minsta i den serien är på 250 cc (följt av 315, 400, 500, 630, 800 och 1000). 250 cc motorn är byggd för kontinuerligt tryck på 240 bar, medans 800 cc motorn är byggd för att klara 190 bar kontinuerligt. En skillnad på nära 30% till den mindre motorns fördel. Tittar vi på intermittent tryck är skillnaden ännu större, 310 respektive 210 bar, nära 50% högre för 250 cc varianten.

1593541314_rob_10.png


1593541314_rob_05.png


Om en utväxling 3.2:1 används tillsammans med 250 cc motorn motsvarar det 800 cc. Då den mindre motorn kan matas med nära 30% högre tryck kontinuerligt skulle det ge en drivkraft på 4.9 ton med i övrigt samma parametrar (nu är vi uppe på vad full navdrift med 4 st BB5 orkar med). Oljebehovet (flödet) är oförändrat, men det krävs förmodligen en extern pump för att leverera en bit över 200 bar.

Det är möjligt att Farma redan idag matar sina små motorer med högre tryck än vad jag räknat med, i så fall kan det mycket väl vara Farma som har marknadens starkaste robsondrivna skogsvagn.


Nu hoppar jag in i denna tråden också 😉 För bra tråd för att inte lyftas 😀

Kikade lite på dina siffror, men får inte ihop det riktigt. Hur har du beräknat dragkraften från momentet? Jag tänkte att M/d = dragkraften på en hydraulmotor.
På Farma: 1974/0,21 = 9400 N, två motorer ger 18800 N vilket ungefär ger 1,9 ton i dragkraft.
Tänker jag fel såhär på kvällen?

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#694609
550 skrev:Kikade lite på dina siffror, men får inte ihop det riktigt. Hur har du beräknat dragkraften från momentet? Jag tänkte att M/d = dragkraften på en hydraulmotor.
På Farma: 1974/0,21 = 9400 N, två motorer ger 18800 N vilket ungefär ger 1,9 ton i dragkraft.
Tänker jag fel såhär på kvällen?

Momentet (M) är kraft (F) ggr sträcka (S) som du säger, men sträckan/hävarmen är inte robson-rullens diameter (d) utan dess radie (r).

M = F x S

F = M / r ->
F = 2 x M / d

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

550  
#694801 Ursäkta, det var ett riktigt standardfel, jag ska inte räkna så sent på kvällen 😉 Det är rejäla krafter i vilket fall. Man har ju hört om vagnar som orkar dra traktorn med låsta hjul. Frågan är hur mycket man behöver i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#694817
550 skrev:Ursäkta, det var ett riktigt standardfel, jag ska inte räkna så sent på kvällen 😉 Det är rejäla krafter i vilket fall. Man har ju hört om vagnar som orkar dra traktorn med låsta hjul. Frågan är hur mycket man behöver i skogen.

Det beror ju på vad det är för underlag. På packad snö eller is är det inte svårt att få vagnen att skjuta traktorn framför sig bara man har mer vikt på boggin än på traktorn. Men i skogen krävs det en hel del kraft. Räcker inte med 2-3ton.

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

550  
#694990
JohannesG skrev:
550 skrev:Ursäkta, det var ett riktigt standardfel, jag ska inte räkna så sent på kvällen 😉 Det är rejäla krafter i vilket fall. Man har ju hört om vagnar som orkar dra traktorn med låsta hjul. Frågan är hur mycket man behöver i skogen.

Det beror ju på vad det är för underlag. På packad snö eller is är det inte svårt att få vagnen att skjuta traktorn framför sig bara man har mer vikt på boggin än på traktorn. Men i skogen krävs det en hel del kraft. Räcker inte med 2-3ton.


Har du någon idé om hur mycket som krävs? Jag gjorde en uppskattning för den totala dragkraften som behövs för ett ekipage som väger 13 ton här: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#694998 Den kunskapen besitter jag inte riktigt, vet inte hur man ska räkna.
Har provat med vår vagn och är det halt (packad snö) kan jag om jag har ett stocklass skjuta traktorn framför om jag låter ekipaget gå med driften i och så lägger i handbromsen med diffspärrarna låsta (kan inte använda fotbromsen då jag byggt så att driften läggs ur då...). Då kanar traktorn med alla fyra låsta. Dock utan kedjor!
Vår vagn bör ha en dragkraft runt 2 - 2,2ton. Men som sagt, på halt underlag krävs väldigt lite.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).