ss0803 skrev:Kollat lite mer i detalj på tabellen i första inlägget.
Merparten av tillverkarna ser kanske robsondriften som en hjälpdrift och anser därför att 1.5-2 ton dragkraft är fullt tillräckligt. Aktiveras den innan traktorn börjar slira är det nog också i de flesta fall mer än vad som krävs för att förhindra en fastkörning.
Sedan finns det ett par tillverkare som har en annan filosofi och istället vill maximera dragkraften, nämligen Farma, Hypro och FTG (Moheda/Mowi).
Om vi koncentrerar oss på Farma och Moheda som enligt mina beräkningar har allra högst dragkraft så har de valt olika vägar att nå dit.
Moheda använder på 151 vagnen stora 800 cc Parker TK-motorer, rullen är ca 21 cm i diameter. Detta ger med 175 bar i tryck ca 3.9 ton dragkraft.
Farma använder på T16 vagnen istället små 127 cc motorer, rullen är ca 21 cm i diamter men Farma använder också en växellåda med utväxling 6.2:1 för att växla ner varvtalet och upp momentet. Detta ger med 175 bar i tryck ca 3.8 ton dragkraft (i stort sätt identiskt med Moheda).
Varför är det då inte fler tillverkare som använder mindre hydraulmotorer och utväxling? För er som kör med PTO-driven pump är det mycket vanligt med växellåda, men till driften är det bara Farma som använder det vad jag vet.
Jag ser ett par stora fördelar, en pump med mindre volym blir både lättare, mindre och billigare. Men den viktigaste fördelen är att de mindre motorerna oftast tål betydligt högre tryck! En nackdel är så klart ytterligare en komponent som kan gå sönder samt att det bygger mer på längden när det ska in en växellåda mellan hydraulmotor och robsonrulle.
Jag skissade på ett räkneexempel med en mindre Parker motor ur samma TK-serie som FTG använder idag, den minsta i den serien är på 250 cc (följt av 315, 400, 500, 630, 800 och 1000). 250 cc motorn är byggd för kontinuerligt tryck på 240 bar, medans 800 cc motorn är byggd för att klara 190 bar kontinuerligt. En skillnad på nära 30% till den mindre motorns fördel. Tittar vi på intermittent tryck är skillnaden ännu större, 310 respektive 210 bar, nära 50% högre för 250 cc varianten.
Om en utväxling 3.2:1 används tillsammans med 250 cc motorn motsvarar det 800 cc. Då den mindre motorn kan matas med nära 30% högre tryck kontinuerligt skulle det ge en drivkraft på 4.9 ton med i övrigt samma parametrar (nu är vi uppe på vad full navdrift med 4 st BB5 orkar med). Oljebehovet (flödet) är oförändrat, men det krävs förmodligen en extern pump för att leverera en bit över 200 bar.
Det är möjligt att Farma redan idag matar sina små motorer med högre tryck än vad jag räknat med, i så fall kan det mycket väl vara Farma som har marknadens starkaste robsondrivna skogsvagn.
550 skrev:Kikade lite på dina siffror, men får inte ihop det riktigt. Hur har du beräknat dragkraften från momentet? Jag tänkte att M/d = dragkraften på en hydraulmotor.
På Farma: 1974/0,21 = 9400 N, två motorer ger 18800 N vilket ungefär ger 1,9 ton i dragkraft.
Tänker jag fel såhär på kvällen?
550 skrev:Ursäkta, det var ett riktigt standardfel, jag ska inte räkna så sent på kvällen 😉 Det är rejäla krafter i vilket fall. Man har ju hört om vagnar som orkar dra traktorn med låsta hjul. Frågan är hur mycket man behöver i skogen.
JohannesG skrev:550 skrev:Ursäkta, det var ett riktigt standardfel, jag ska inte räkna så sent på kvällen 😉 Det är rejäla krafter i vilket fall. Man har ju hört om vagnar som orkar dra traktorn med låsta hjul. Frågan är hur mycket man behöver i skogen.
Det beror ju på vad det är för underlag. På packad snö eller is är det inte svårt att få vagnen att skjuta traktorn framför sig bara man har mer vikt på boggin än på traktorn. Men i skogen krävs det en hel del kraft. Räcker inte med 2-3ton.