Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragkraft för Robsondrift

160 inlägg 42353 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570641 På Mohedas 155 är nog drivrullen 300mm iaf på dom med 700hjul

FTG
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#570642 Du syftar på 300 mm längs däckets bredd som är i kontakt med rullen?

Ja det kan säkert stämma när jag tänker efter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570645 Precis, den raka delen av mönstret är långt med 700 hjul, till skillnad på de minsta med 400x22,5 som ser ut som ett cykeldäck i jämförelse

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#586834 För den som vill provköra marknadens starkaste robson-drivna skogsvagn finns det all anledning att besöka Lantmännen i Värnamo.

På Kompetenscentret finns en skogsutrustad Valtra N4 med följande Mohedavagn utrustad med maffiga 700-hjul.

1568482136_e2ab75e6-3f11-4cb3-8a97-ebc09bd32b8b.jpeg


Vi har tidigare konstaterat att Moheda M151 4WD med 800cc drivmotorer kommer i närheten av 4ton dragkraft (nästan samma storleksordning som vagnarna med full navdrift).

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

Relaskop  
#586866 Skillnaden er vel at det ene er teoretisk dragkraft under optimala förhollande og det andre er verkligheten, men denna moheda-vagn er nog rätt stark oavsett [emoji3] Ser grym ut med 700-hjul!

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#586885 Skillnaden är att du inte kan ha kedjor på robson. Band funkar dock utmärkt på Moheda/Mowi. Så vida inte rullen slirar blir kraften den samma. Slirar rullen är antingen något fel i konstruktionen eller så är däcken mycket slitna. 😉

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#586892 Jag funderar på om det er flere enn jag som har problem med at små sten sätter sig fast i ribborna?
Ofta får jag ut och peta bort småsten (typ 3cm storlek) från nåt däck, men jag undrar va som hender om man slår til driften (när den får ta i rejalt), kan man risikere att rullen klarer knuffa hål i däcket på detta vis?
Har inte riktig koll på hur mycket rullan trycks mot däcket, men det verkar vara en del. :???:
Jag slår bara til driften när traktoren inte klarer jobbet ensam, och då trycker ju rullan som mest mot däcket. (Trycket på rullen mot däcket stiger i takt med motståndet, altså ju tyngre det går) .
Har inte haft några problem enn, och det kankse inte heller gör nån skillnad, men undrar mest om flere har problem med sten som sätter fast sig i robborna. (ofta sitter dom såpass att man får ta en skruvdragare och peta loss dom)

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586905 Köpte min första rulldrivna Moheda i tidigt 90tal och har aldrig haft punktering genom slitbanan

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#586909 Nog har det satt sig en och annan sten i mönstret men inget som hindrat mig från att våga lägga i driften. Grejerna ska ju användas 😉
Det jag möjligen uppmärksammat som kan vara bra att ha lite koll på är små sten (ca 5mm) intryckta i slitbanan, dessa skulle ju med tiden eventuellt kunna leta sig in i däcket. I övrigt är de enda större skadorna ett jack på vardera högerhjul orsakat av någon vass sten på sidan av vägen. Men detta har ju inget med driften att göra.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#586912
Relaskop skrev:Skillnaden er vel at det ene er teoretisk dragkraft under optimala förhollande og det andre er verkligheten.

Jag håller ju egentligen med dig till största del, det känns mer rätt att överföra kraften via navet än via däckmönstret.

Detta har vi diskuterat flitigt förut!

Men för att vara en robsondriven vagn är Moheda M151 mycket imponerande, nära dubbelt så hög dragkraft som många av dess konkurrenter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#604752 Jag har inte nämnt det i tråden, men för den som föredrar parallellförd kran och vill ha marknadens starkaste robson-drift finns även Mowi 1450 WD valbar med samma motorer som Moheda 141 respektive 151, alltså 630 respektive 800cm3.

Dessa motorer ger Mowi 1450 WD dragkraft på drygt 3 respektive knappt 4 ton (precis som för Mohedas motsvarigheter).

500-hjul är standard, som tillval finns både 600 och 700 breda däck.

Två bilder från SkogsElmia 2019 på Mowi 1450 WD med 700-hjul och P50T kran, Mowi’s största kran med utskjut och 7.8m räckvidd.

1578182064_a4a8b1b0-bf16-47d7-94c8-b12911d62197.jpeg


1578182064_429f132f-cf42-48a6-9344-4f59fdb95ddc.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#652842 Kollat lite mer i detalj på tabellen i första inlägget.

Merparten av tillverkarna ser kanske robsondriften som en hjälpdrift och anser därför att 1.5-2 ton dragkraft är fullt tillräckligt. Aktiveras den innan traktorn börjar slira är det nog också i de flesta fall mer än vad som krävs för att förhindra en fastkörning.

Sedan finns det ett par tillverkare som har en annan filosofi och istället vill maximera dragkraften, nämligen Farma, Hypro och FTG (Moheda/Mowi).

Om vi koncentrerar oss på Farma och Moheda som enligt mina beräkningar har allra högst dragkraft så har de valt olika vägar att nå dit.

1593541314_rob_09.png


Moheda använder på 151 vagnen stora 800 cc Parker TK-motorer, rullen är ca 21 cm i diameter. Detta ger med 175 bar i tryck ca 3.9 ton dragkraft.

1593541315_moheda_151.png


Farma använder på T16 vagnen istället små 127 cc motorer, rullen är ca 21 cm i diamter men Farma använder också en växellåda med utväxling 6.2:1 för att växla ner varvtalet och upp momentet. Detta ger med 175 bar i tryck ca 3.8 ton dragkraft (i stort sätt identiskt med Moheda).

1593541315_farma_t16.png


Varför är det då inte fler tillverkare som använder mindre hydraulmotorer och utväxling? För er som kör med PTO-driven pump är det mycket vanligt med växellåda, men till driften är det bara Farma som använder det vad jag vet.

Jag ser ett par stora fördelar, en pump med mindre volym blir både lättare, mindre och billigare. Men den viktigaste fördelen är att de mindre motorerna oftast tål betydligt högre tryck! En nackdel är så klart ytterligare en komponent som kan gå sönder samt att det bygger mer på längden när det ska in en växellåda mellan hydraulmotor och robsonrulle.

Jag skissade på ett räkneexempel med en mindre Parker motor ur samma TK-serie som FTG använder idag, den minsta i den serien är på 250 cc (följt av 315, 400, 500, 630, 800 och 1000). 250 cc motorn är byggd för kontinuerligt tryck på 240 bar, medans 800 cc motorn är byggd för att klara 190 bar kontinuerligt. En skillnad på nära 30% till den mindre motorns fördel. Tittar vi på intermittent tryck är skillnaden ännu större, 310 respektive 210 bar, nära 50% högre för 250 cc varianten.

1593541314_rob_10.png


1593541314_rob_05.png


Om en utväxling 3.2:1 används tillsammans med 250 cc motorn motsvarar det 800 cc. Då den mindre motorn kan matas med nära 30% högre tryck kontinuerligt skulle det ge en drivkraft på 4.9 ton med i övrigt samma parametrar (nu är vi uppe på vad full navdrift med 4 st BB5 orkar med). Oljebehovet (flödet) är oförändrat, men det krävs förmodligen en extern pump för att leverera en bit över 200 bar.

Det är möjligt att Farma redan idag matar sina små motorer med högre tryck än vad jag räknat med, i så fall kan det mycket väl vara Farma som har marknadens starkaste robsondrivna skogsvagn.
Senast redigerad av ss0803 tis 30 jun 2020, 21:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652848 Tror du pekat på orsaken att moheda kör med 800cc motorer, att växellådan tar plats och en detalj till att underhålla

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#653204 Ni med de större drivna Farma-vagnarna på forumet, har ni också egen hydraulik?

@Ådii @Anse @Pete mfl

Står det något i instruktionsböcker/manualer om vilket tryck som är inställt (eller max tillåtet) till driften?

FTG tror jag har 200 bar till driften och 170 bar till kranen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

Pete  
#653288 Farman är specad på 190 bar, har inte hittat någon reducering till driften.
Jag kör med eget hydraulsystem på vagnen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).