Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragkraft för Robsondrift

160 inlägg 42582 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

olli  
#555671
ss0803 skrev:Riktigt snyggt!

Tänkte precis fråga vilken skärmetod du använt. Vad är det för materialtjocklek på ämnet?
20 mm. Skärningen hjälpte en lokal specialist till med.

FTG
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555693 Men då måste rullen ner längre mellan hjulen med eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#555697 Jo, den effekten får ju den minskade diametern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

olli  
#555711
ss0803 skrev:Jo, den effekten får ju den minskade diametern.
Jag uppgraderade min vagn med hjul
500 50 17 från 400 60 15,5.
Det ger möjlighet att minska diametern på drivrullen.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#555712 Är det samma däckmönster på de nya hjulen?

Kan vara en synvilla men ser ut som avståndet mellan rundjärnen är något större på din modifierade mindre rulle än på originalet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

olli  
#555717
ss0803 skrev:Är det samma däckmönster på de nya hjulen?

Kan vara en synvilla men ser ut som avståndet mellan rundjärnen är något större på din modifierade mindre rulle än på originalet.
Jag letade upp de nya hjulen för att få samma avstånd mellan "rillorna" .
Jag beräknade nya rullen enl följande:
230 ggr 3.14 /12 är ungefär lika med
192ggr 3.14/10

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#555740 Bra de!

Matematiken stämmer ju, så då var det en synvilla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#570397 SkogsElmia gav mig anledning att uppdatera denna tråd med lite ny data.

Jag var nyfiken på vilken dragkraft de stora robson-vagnarna verkligen ger, de jag nu kollat på är Moheda M141/M151 samt Hypro HV14. Samtliga vagnar utrustade med 600/50-22.5". Robson-rullen på Moheda är 21 cm i diameter, Hypro har något större rulle, mätte den till 25 cm.

Det visar sig att det sitter stora hydraulmotorer på dessa vagnar 630 resp 800 cm3 på Moheda och 725 cm3 på Hypro. Nedan följer foto på motorerna på respektive vagn och tillhörande data.

Moheda M141 4WD:

Parker TK0630T6630AAAA
1560152249_rob_01.png

Prestandadiagram för Parker TK0630, 630 cm3, kontinuerligt tryck upp till 210 bar
1560152266_rob_04.png


Moheda M151 4WD:

Parker TK0800T6630AAAA
1560152266_rob_02.png

Prestandadiagram för Parker TK0800, 800 cm3, kontinuerligt tryck upp till 190 bar
1560152266_rob_05.png


Hypro HV14:

M+S HYDRAULIC MTW725K
1560152266_rob_03.png

Prestandadiagram för M+S HYDRAULIC MTW725K, 725 cm3, kontinuerligt tryck upp till 120 bar (?)
1560152266_rob_06.png


Stora motorer ger höga vridmoment, jag har räknat på 175 bar som tidigare för att kunna jämföra med övriga vagnar i tråden.

1560152265_rob_07.png


Moheda M141 med 630 motorer ger ca 3.1 ton i dragkraft, M151 med 800 motorer ger nära 4 ton.

Dock ett stort frågetecken för dragkraften på Hypro då deras motor bara är specad att klara 120 bar kontinuerligt, med 175 bar som för övriga vagnar blir dragkraften 3 ton. Omräknat till 120 bar så ger Hypron ca 2 ton vilket förmodligen är en mer korrekt siffra. Jag har inte kunnat kontrollera detta tryck dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#570405 Trevlig info. :-bd
Synd du inte kollade på den robson drivan stora kronos vagnen som fanns der, för dom uppgir ju endast 1500kg dragkraft til denna 15t vagnen.
Så hadde vore interessant och veta vilken motor kronos satt dit för att driva.

Edit: Dom där 800cc motorerna får man vara gla om, för såg priset låg på ca 35000kr+mva för en ny. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

Pete  
#570421 Hypro kör 175 bar till motorerna när jag frågade

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#570426 Tack för info! Det var intressant.

Tryckfallet över motorn får vara max 120 bar kontinuerligt, 140 bar intermittent (vilket känns ok att använda för en robson motor).

Ingående tryck 175 bar minus trycket i returledningen, vilket jag antar är relativt litet, bör ändå ge tryckfall över motorn på mer än 140 bar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

Pete  
#570480 Vi stod och pratade om trycket i palms kranen då den finns i 190 bar och 215 bar så frågade jag om han körde 215 bar till motorerna men fick till svar att det var alldeles för mycket för dom så dom hade stannat på 175 bar

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#570563
stegmaster skrev:Synd du inte kollade på den robson drivan stora kronos vagnen som fanns der, för dom uppgir ju endast 1500kg dragkraft til denna 15t vagnen.

Tänkte inte på det tyvärr.

Robson-rullen är stor, ca 27 cm i diameter. Om jag då räknar baklänges med 175 bar som tidigare ger det en hydraulmotor på 400 cm3.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#570620
ss0803 skrev:
stegmaster skrev:Synd du inte kollade på den robson drivan stora kronos vagnen som fanns der, för dom uppgir ju endast 1500kg dragkraft til denna 15t vagnen.

Tänkte inte på det tyvärr.


Det er lungt, tycker du gör et fantastisk jobb på att få fram fakta på båda Robson och navdrivna vagner. :-bd
Men tydligen finns det rejält stor skillnader i kraften på robsondrift, så vore interessant att vet hur dom olika tillverkare tänker om detta.

En annan tanke som slo mig, er ju att flere klagat på klena däck (med lågt tryck) til stora moheda vagner, så man undrar ju om lyckas overföra så mycket som 4t utan att göra knas av ribborna(så det slirar), eller sliter ut drivrullerna snabbt??
För i manualen til min Kesla vagn gör man et nummar av viktigheten av att ha rett tryck i däcken(altså rett högt tryck), för att drivningen ska fungera optimalt, fast drivkraften bare er 1,8t.
Några andra som har tanker om detta, eller kanske even erfarhet?

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#570626
stegmaster skrev:En annan tanke som slo mig, er ju att flere klagat på klena däck (med lågt tryck) til stora moheda vagner, så man undrar ju om lyckas overföra så mycket som 4t utan att göra knas av ribborna(så det slirar), eller sliter ut drivrullerna snabbt?

Definitivt en relevant frågeställning.

Med 4 ton dragkraft överförs 1 ton till varje däck från rullarna. Om vi antar att bara en ribba på varje däck är i ingrepp samtidigt ska alltså 1000 kg överföras längs en sträcka på kanske 150mm. Med två ribbor i ingrepp är det ändå 500 kg som belastar gummit på en relativt liten yta.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).