Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lyfthjälps anordning till skogs-vagns fästet

22 inlägg 6700 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lyfthjälps anordning till skogs-vagns fästet

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540406 Nja, håller med JohannesG, inte så bra med pump på draget blir man välter, men det gick bra när jag välte vagnen förra veckan. Hmmm...

FTG
Avatar Fallback

Re: Lyfthjälps anordning till skogs-vagns fästet

Hema  
#540408
JohannesG skrev:Har faktiskt inte ens tyckt att slangarna är farligt jobbiga. De motarbetar, men inte värre än att man övervinner dem. Har dock inte skydd på samma sätt som du stegmaster, det förenklar.

Att ha pumpen på vagnen och sedan K-axel förenklar. MEN inte alltid man har plats med en vidvinkelaxel och vid svårare terräng kan denna snart hamna i vinklar som inte är gynnsamma. Eller om man skulle råka välta vagnen då är en K-axel inte så rolig längre.

Varför ska man välta för, det låter dumt. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lyfthjälps anordning till skogs-vagns fästet

stegmaster  
#540417 Jo jag med kunna välja en skruvsats för att setta pump/växel på vagnen med k.aksel, men valde bort detta då det kommer i konflikt med lyftarmerna när man har dessa monterat.
Vil ha lyftarmerna på plats i fall jag skulle få stopp på andra valmet som går i snöröjning, så jag snabbt kan byta traktor.
Vil inte så ute i natten och börja skruva lyftarmen, så dom får vara kvar som dom er.

Att lyckas knacka pumpen mot draget vid pumpen på Pto, anser jag vara nästantil omöjligt med Kesla och valmet.
Men det kanske ser annorlunda ut på andra vagner och traktorer. :???:

Användarvisningsbild

Re: Lyfthjälps anordning till skogs-vagns fästet

JohannesG  
#540463 Välter väl inte vagnen avsiktligt, men en olycka händer så lätt och då vill jag att det ska hålla även för det.

Jag har ju trångt vid tappen och var länge inställd på att det skulle vara omöjligt att sätta pumpen där utan risk för att knäcka denna. Men jag roterade pumpen på lådan 180° och efter det känns det ganska riskfritt. 😀

Avatar Fallback

Re: Lyfthjälps anordning till skogs-vagns fästet

krusader  
#540550 Jag tar alltid av pto skyddet vid på/avkoppling av kärra det sitter med 3 bult på min valtra 6200.. det går fort med en muttermaskin..

Användarvisningsbild

Re: Lyfthjälps anordning till skogs-vagns fästet

halvproffs  
#540609 Skulle vilja ha lite mer information från @umea om problemet.

Avatar Fallback

Re: Lyfthjälps anordning till skogs-vagns fästet

Umea  
#549179 Hej på Er !

1549196526_infäste_skogsvagn_till_skogsforum_3_feb.jpg


1549196539_kugghjul_till_skogsforum_3_feb.jpg



Tack för alla era svar.

Ursäkta mitt sena återkopplings svar.

Detta är något som jag absolut behöver finna en lyft anordnings lösning på och jag ska försöka förklara tydligare.

På första bilden sitter "klumpen " fastspänd med ett spännband för att minska risken att glida ner och skadas.

Bild två : detta kugghjul ska sitta mellan "klumpen" och infästningen i traktorn.

När kugghjulet sitter på plats så är det dolt.

Man hamnar i en ergonomiskt svår ställning när detta ska göras.

Om man har en lyftanordning som hjälper till att hålla "klumpen" och som höjdmässigt kan justeras så kan man i lugn

och ro vrida kugghjulet i rätt position och jacka ihop vagn med traktor.

Jag är tacksam för alla lyft anordnings tips jag kan få för att lösa detta.


Va rädd om Er och hoppas ni alla Skogsforum läsare får en fin Vår.

Bästa Hälsningar från Umeå.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).