Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kran till Fendt 309 Farmer 1987

5 inlägg 2543 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kran till Fendt 309 Farmer 1987

Mysan  
#533048 Lämplig kran till Fendt 309 Farmer 1987 med flöde 40 liter/minut



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kran till Fendt 309 Farmer 1987

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533082 Bara kran?

Väldigt trevlig traktor men de där 40 litrarna har du först vid max motorvarv (2350rpm) så om du skall ha en vagn som matchar storleken på traktorn är det nog ngt med eget hydraulsystem.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Kran till Fendt 309 Farmer 1987

Dennis1982  
#533085 Jag hade en likadan traktor tidigare, fast en 82 modell. Jag körde med en farma 9T 6,3 m kran. Körde kranen på kanske 1200 varv. Det fungerade helt ok men det blev en helt annan kran när jag bytte traktor.

Användarvisningsbild

Re: Kran till Fendt 309 Farmer 1987

Aronssonryssby  
#536111 Kolla innanför höger fotsteg om du har en kran där, jag har det på min Fendt 307 där, och vrider man den så spaken står bakåt så kopplar man ihop båda hydraulpumparna och får ca 55 L/min har jag för mig 🤔 Blir betydligt bättre fart på skogskranen för mig 😁

Användarvisningsbild

Re: Kran till Fendt 309 Farmer 1987

Mysan  
#537763 Tack för all information. Speciellt Tack till Morgan som varnade för att KTS-kranarna kräver så höga oljeflöden att 40 liter per minut inte räcker till. Jag har nu köpt en MOWI 10,5 ton med T 400 parallelkran 6,2 meter. Den kräver bara 20 liter och passar traktor bra. Kranen är fullt tillräckligt snabb med bara en pump inkopplad och motorn på 1200 rpm som då ger 24 liter per minut med en av hydraul pumparna inkopplad. Om båda hydraul pumparna kopplas ihop får jag ett maximalt flöde på 64 liter per minut.

Jag kan tänka mig att ett oljeflöde på 64 liter per minut krävs om jag köper en hydrauliskt driven kärra där jag behöver koppla in driften och höja varvtalet när jag kör fast och traktorns 4WD inkl diffspärr både fram (automatisk) och bak (manuell) inte räcker till, men att så höga flöden skulle krävas för att manövrera en enkelkran känns lite märkligt.

Nästa investering blir en vändskiva till stolen från OIE för en 1000-lapp, sedan tycker jag att vi har ett trevligt ekipage som täcker våra behov.


Tack för all hjälp och information från alla på skogsforum. Nu kör vi för fullt i det torra väglaget! 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).