Jag kör alltid på detta viset, brukar svängen att dra hela träd, och vippan och teleskopet til att dra åt mig träden.
Vi manuellhuggar, sen åker jag inn i hytten och kör kranen. Drar då åt mig träden mot vagnen, men often lyfter jag hela trädet på typ 20m med kvistar på för sen snurra rundt 180grader, och har ofta kranen ute på 7-8m för att detta ska funka.
När sen träden ligger langsmed vagnen så drar jag hela trädet lungt med svängen så min kompis kan stå på samma ställe och kvista (givetvis lugnt, så min kompis hinnar med att kvista).
Fördelen med detta er att min kompis slipper springa över stenar och kvistar för att just kvista, dessutan samlas alla kvistar en hög, så när man ferdig med ett träd så legger jag sista stock på vagnen och sen tar jeg kvisthögen och kaster bort dom, så man er klar med nästa träd.
Dock tror jag vinchen er största boven i dramaet för svängen, för det dras rejält sidovägs i kranen när vinchen med sin dragkraft på 2200kg går imot en rot så det tar stopp, för det blir alltid lite vinkel mellan kranen och riktningen man drar, då jag inte vil att vajern ska gnissla mot stickan. (men detta moment med vinchen inverkar inte nåt vidare på just stickan.)
Så har jag gjordt på alla vagner jag haft sen 1998, först en farma, sen farmi och numera Kesla, skillanden ligger i att Kesla kranen klarer med betydligar grovare och större träd enn dom tidligare.
Det er typ 1 av 100 lass jag laster stockar från en hög, annars er det ryck och slit med hela träd under hela dagen.
Senast igår drog/lyftade jag på en rejäl björk på ca 25m med rotdiameter på ca 55cm, som hadde splintrat sig i 3 deler under sin växt, så det blev typ 1/4 lass bara av detta ena trädet.