Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarvagn med limakran

8 inlägg 3571 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggarvagn med limakran

haggex  
#524300 Hej har en huggarvagn med en limakran nu har det börja läcka i svängtuben Är det en besvärlig reparation för att det tätt



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn med limakran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524322 Var i svängtuben läcker de?
Vilken kranmodell?

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn med limakran

haggex  
#524328 Det läcker närmast kranpelaren Det är en limakran med en svängtub

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn med limakran

JohannesG  
#524334 Upp ur själva vridhuset mellan vridhuset och pelaren? Det är det vanligaste. En eller flera kolvtätningar är dåliga vilket tillåter olja att läcka in i vridhuset så det överfylls.

Måste finnas någon mer betäckning än bara Lima. Men hittar du inget så kan man plocka ut tätningarna och mäta vad det är. Är inte så avancerat men största möjliga renlighet är viktigt i cylindrarna.

Har du några bilder så kan vi enklare hjälpa di hur du ska gå tillväga.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn med limakran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524335 Tänkte på kranmodell, men hur som helst blir jag osäker om de har ett oljefyllt vridhus eller ej.
Kan vara olika fel om de är oljefyllt eller ej.
Om tätningarna till vridkolvarna läcker igenom kommer vridhuset att fyllas och den oljan kommer läcka ut nånstans.

Johannes var snabbare..

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn med limakran

skogsintresse  
#524400 Vridhuset är fyllt med 80/90 olja om det liknar dom lima kramarna jag har sett. Läcker packningarna i tuberna så stiger det upp olja i vridhuset och läcker ut där vridhuset rör sig. Kolla så att det inte är rost i tuberna som har gjort att packningarna har gått sönder. Ibland blir det vatten i hydrauloljan om den står länge vilket gör att det kan bildas rost i tuberna. Tror att svenssons maskin i Glimåkra har tätningar till dom vridhusen. Mät för säkerhets skull.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn med limakran

haggex  
#524403 Hej tack för svar är det besvärligt att lossa tuberna

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn med limakran

skogsintresse  
#524630 Kan vara att dom sitter fast. Har för mig att det finns en tråd om det. Du behöver mest troligt en bra kedjetång. Är det som jag kommer ihåg så är dom bara islagna i vridhuset sen är det stängerna och locken i ändarna som håller dom på plats. Sök på lossa svängtuber, vridcylinder så kanske du hittar fler tips.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).