Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ny skogsvagn från Kesla 2018

57 inlägg 21984 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

JohannesG  
#529031
Hema skrev:Det där med skenande hjul, skulle väl lätt kunna riva sönder ytskiktet och på så sätt leda till fastkörning eller onödigt markslitage?

Blir inte alls bra. Har kört på flera ställen där det går galant att köra några gånger, men sen har det av någon anledning slirat och då är det kört, kvittar om alla hjul driver, greppet är borta och det blir bara djupa spår.
gnisten83 skrev:Kommer inte ihåg om pendlingen bottnade så med hjulspinn som följd på nån film på Alpha vagnen som oxå hade en styrning av driften via can bus från traktorn

Den film jag tror du syftar på är borta. De körde uppför en blockig väg. Har inget minne av att pendlingen var så begränsad där, men å andra sidan kanske de inte filmade det. Måste ändå säga att det är ärligt av Kesla att visa en sådan sak.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

ss0803  
#529039 Denna film på Alphavagnen är en av få som finns kvar då det är Lantmännen Maskin som lagt upp den.

Kolla mot slutet av filmen, går riktigt lugnt och fint trots betydligt tuffare terräng.


Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

JohannesG  
#529056 Det var den körningen jag tänkte på. Fanns en längre version.
Men där syntes ändå att boggin inte är lika begränsad. Såg ut att finnas stopp, men de satt högre upp än Keslas. Keslas film är även uppsnabbad, så det ser ryckigare ut än det är. Men helt klart är att boggin har väl begränsad pendling.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

ss0803  
#529206 Alphavagnen hade 26 graders boggipendling hittade jag i en gammal spec.

Det motsvarar en dryg halvmeter i höjd mellan fram- och bakhjul om axelavståndet är kring 1250-1300mm.

Hittar ingen motsvarande siffra för Kesla dock.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

stegmaster  
#529221 Står inget i manualen til 122ND heller va jag kan se, bortsett från att axelavståndet er 1230mm.
Det er relativt dårlig pendling av boggi til alla Kesla vagner, värst er vel 92, sen lite bättre på 102/122, och inte verkar det vara bättre på denna nya vagnen, snarare dårligare va det ser ut i filmen, men gisser att det samma som dom "gamla".

Om jag minns det, ska jag lyfta upp vagnen på ena sidan och ta bilder och kolla hur stor pendlingen er på min 102HD vagn.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

ss0803  
#529233
stegmaster skrev:Om jag minns det, ska jag lyfta upp vagnen på ena sidan och ta bilder och kolla hur stor pendlingen er på min 102HD vagn.

Det vore väldigt intressant stegmaster.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

stegmaster  
#530099 Här kommer några bilder på pendlingen på min Kesla 102HD.
Er vel inte det mest imponerande man sett, men funkar fint i praksis för min del.
Fick lägga kranen helt ut (8,5m), samt even svänga vagnsvängen före vagnen tippade upp, på plan yta.

1540391152_img_20181024_142445.jpg


1540391153_img_20181024_142501.jpg


1540391153_img_20181024_142516.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

JohannesG  
#530111 Mätte du hur mycket det blir i siffror?

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

ss0803  
#530145 Uppmätning vore intressant så klart.

Jag måttade lite i bilden och kom fram till att pendlingen motsvarade ca 2/3 fälgdiameter.

17” x 25.4 x 2/3 ~ 290mm

Axelavståndet på din vagn är 1080mm.

Sedan löste jag ut vinkeln, och fick då ca 16 grader. Ingen exakt vetenskap men inte heller så långt från sanningen skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530154 Angående att den spinner på det hjulet som går lättast och att inte alpha vagnen gjorde det.
Att det hjulet som går lättast spinner är ett problem som man får/har med alla maskiner som har navmotorer. På alpha vagnen har jag för mig att de körde motorerna på varsin slid med slidlägesindikering och varvtalsövervakning på motorerna så att de kunde reglera hastigheten per motor.
Vet att de hade ett system som gjorde att ytterhjulen drev mer vid sväng för att hjälpa till att tvinga runt grejerna.

Problemet med alpha vagnens system är att det gärna vill bygga värme och därför man inte brukar vilja ha funktioner som skall gå länge med stort flöde att gå över en slid då man får en strypning som bygger just värme.

Ett alternativ är att man bygger med roterande flödesdelare och patronventiler som styr om flödet över flödesdelaren så att man får en diff funktion när man behöver det med exakt samma flöde till alla motorerna men det vill gärna gå rakt fram då.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

stegmaster  
#530156 Nä hadde tyvärr inga mätbånd för hand.
Men va jag kunne se så kan det inte vara så mycket mer pendling utan at däcken skulle gå imot lasset, spesielt om valt det brede lastredet.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

Hema  
#530157 Kan man inte ha respektive boggipar i serie? För mycket värme?

Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530165
Hema skrev:Kan man inte ha respektive boggipar i serie? För mycket värme?

Du förlorar nog effekt

De blir väl alltid problem att styra hydralik, ”riktiga” skotare har väl nästan alltid pump/åkmotor och sen mekanisk drivning ut till boggin

Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530178 vet inte om du seriekopplar om dom om det dyker upp fler problem. Aldrig exprimenterat med navmotorer nåt värst. Jobbar med mobilhydraulik (lastbilsmonterad). Men tittar man på norcar så hade dom problem med värme i hydrauliken och få dom att dra jämt. Samma visa med skogsjan 2000. Men pratade med Christer Lennarstsson för nåt år sen och vi diskuterade lite i hur drivaren funkar i driften. Den använde sig av arbetspumparna för drivningen och navmotorer. Ihop med en hydraulventil som han hade utvecklat tillsammans med rexroth har jag för mig. Det hade funkat väldigt bra sa han. Och att JD var väldigt intresserade av det systemet

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

Seb macahan  
#530202
Hema skrev:Kan man inte ha respektive boggipar i serie? För mycket värme?


Jag tror det blir problem för motorerna. Alla hydraulmotorer (som jag har varit i kontakt med) kräver fritt returflöde till tank och man brukar prata om att man helst vill ha returoljefilter som inte ger mer mottryck än 0,1-0,2bar. Ska man driva en motor på returen lär man nog köra ner motor nr 1 ganska snabbt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).