Ny skogsvagn från Kesla 2018

 Svara  23 inlägg  3245 visn.  2 följer
Användarvisningsbild

Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#519647 Kesla laddade idag upp en video med en teaser om att det kommer nyheter från dem på FinnMetko i augusti. Med tanke på videon så verkar det vara ganska uppenbart att det är ny skogsvagn som kommer presenteras.

Vad man kan se i videon så följer Kesla trenden och går ifrån bockade rör som bankar. Nu är det svetsad grundram och obockade stakar som gäller, detta är ju en trend som startats av tillverkarna av större skotare.

Vad mer tror du? Full navdrift, lastförmåga? Spekulera på!





   TS
Mowi
Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#519665 Kommer nog vara full navdrift på denna och med bromsverkan i navmotorarna. Så har jag hørt..

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#519708 Med tanke på Nokian Forest King TRS i 600 eller möjligen 700 bredd, bankar av skotartyp och avsaknad av kardanaxel lär det vara full navdrift.

Lastförmåga någonstans mellan 12-15 ton.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#519712 Det första som slår mig er att den kommer vara tung och dyr, om det er en ny storvagn, typ 15t.
Gissar på ca 6t tomvikt och pris över 1 mille.
Men kan ju ochså vara en enklare och lettare 12t med rörliga banker och boggi.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#522962 Kesla 144ND blev det!

Den roligaste nyheten är dock att vagnen nu integreras med traktorn via ISOBUS, systemet kallar Kesla för proTRACTION, och innebär bl.a. att driften följer traktorn riktning och fart per automatik.

Även 10- och 12-tons vagnarna får en översyn med 10% ökad lastarea och ny beteckningar, 104 resp. 124.

Mer läsning i Keslas pressmeddelande: kesla.fi

Hade gärna besökt FinnMETKO med intressanta nyheter från både Kesla och Kronos.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#522986 Om man kollar på rambalken på 144nd vagnen, så ser den inte så grov ut, så undrar om dom gått ner lite i grovlek på alla modeller.

"The load space of the 104 and the 124 series trailers has been increased by 10 %. The net carrying capacity is in the 104 series 9 t, in the 124 series 10 t and in the144 series 12 t.

Om jag fatter detta rett så har man utökat lastutrymme, men minskat lastvikten.

10 tonnaren laster nu 9t, och 12 tonnaren lastar 10t, och nya 144hd 12t, eller har jag missat nåt här? :???:
Dom kanske vil göra Kesla vagner lite lettare, för dom vore rett tunga och kratiga för sin lastvikt.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#523022 Kan ju även vara så att de använder samma balk som på 10 och 12ton nu. Då ser den mindre ut på den största.

Blir intressant att se exakt lastarea på varje vagn. Då blir det lättare att se om de flyttat ner vagnarna eller hur de räknat.

Den där lådan kommer inte vara fri från bucklor länge, såvida den inte är gjord i typ 10mm plåt.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#523028 Känns som en mycket märklig placering av verktygslåda, åtminstone om man tänkt använda skogsvagnen i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#523029
JohannesG skrev:Blir intressant att se exakt lastarea på varje vagn. Då blir det lättare att se om de flyttat ner vagnarna eller hur de räknat.


Tja, lastarea kan man ju triksa hit och dit som man vil, jag kunne t,eks få min 10 tonnare med båda 2,2m2 eller 3,2m2 lastredet, men jag valde högre staker på orginalet som gir 2,7m2.
Att höja lastvikten er ju svårare.
Men som redan sagt så har Kesla 10-12t vagner vore rejält tunga och kratiga för sin lastvikt.
Ska bli interessant att se hur boggien blir på dessa nya modeller.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#523031 Nu skriver dom ju iofs nettolastvikt som borde vara vad vagnen faktiskt klarar av och inte som på dom flesta traktorvagnar brukar betyda belastning över boggie. Jmf en 10t skotare.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#523036 Jo det er ju riktig som du säger, men hur kommer man fram til netto lastvikt blir ju då frågan??
Det lite luriga med traktor/vagn er ju att man kan överföra typ 2000kg til traktoren, så nettovikten beror vel då på hur man lastat, eller?
Har man lastat så vagnen er i våg, så blir ju inte nettovikten så hög.
Men hur som helst er det vel sällan att något av detta er nåt problem, då man inte lyckas lasta så tungt, men trevligt att veta hur man räknar er det.
Ska bli interessant och se om Kesla går vidare med fast boggi, integrert med rambalken. spesielt på den minsta nya 104.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#523038 Tolker det som at det er vekten det er mulig å laste på vogna. De fleste oppgir lastformåga,men egentlig er det totalvekt. Her er det nok vekt på det du laster. Kronos har samme sak. Er det en 15-tonns henger så kan du laste 15 tonn (i teorien)

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#523039 Joda, i utgangspunktet er jo enkelt, hvor totalvekt er vekten av hela vogna/krana og lasten, og nettovekt er hvor mye man kan laste.
Problemet i ligningen kommer først inn når man kan overføre vekt på ca 2-3 tonn til traktoren igjenom å laste så man får mye trykk på kroken til til hengeren, for da forsvinner jo mye av vekta fra vogna og over på traktoren.
Men hva,når, og hvordan dette beregnes vet ikke jeg.
Selv laster jeg til det er fullt uansett. 8)

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 
#523041 Jag får en känsla av att 104-, 124- och 144-vagnarna är relativt lika utformade (givet att man väljer samma drift till alla tre).

Om jag får gissa används samma eller i varje fall liknande rambalk för de nya vagnarna, det som skiljer är vilka hjul som monteras orginal. Hjuldimensionen i sin tur styr totalbredd på vagnen och man kan utforma grind och mallstakar optimerade för de tre storlekarna 104/124/144. Möjligen om 500-hjul är standard på 104 (totalbredd 2.4m), 550 på 124 (totalbredd 2.5m) och 600 på 144 (totalbredd 2.6m).

Vi får se, bör väl dyka upp en ny katalog de närmaste dagarna eftersom mässan öppnar idag.

Som stegmaster skriver var den stora skillnaden mellan 102 och 122 utformningen av grinden och därmed lastarean, möjligen att den var något större hjul orginal på 122 (men båda var valbara med upp till 600/50-22.5"). Både 102 och 122 har sedan länge varit möjliga att utrusta med full navdrift, 4ND, vilket varit relativt unik för Kesla fram till de sista åren när fler tillverkare hakat på.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523043
ss0803 skrev:Kesla 144ND blev det!

Den roligaste nyheten är dock att vagnen nu integreras med traktorn via ISOBUS, systemet kallar Kesla för proTRACTION, och innebär bl.a. att driften följer traktorn riktning och fart per automatik.

Även 10- och 12-tons vagnarna får en översyn med 10% ökad lastarea och ny beteckningar, 104 resp. 124.

Mer läsning i Keslas pressmeddelande: kesla.fi

Hade gärna besökt FinnMETKO med intressanta nyheter från både Kesla och Kronos.

Bild

Driften via isobus, de var väl de Anders skördare gjorde på sin Alphavagn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Kesla skogsvagn av france - mån 31 jan 2011, 22:24
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
4 svar
3873 läst
av loppan     
ons 02 feb 2011, 20:28
Kesla skogsvagn ombyggd till skotarvagn av Jole - ons 06 dec 2017, 23:33
i Traktorn i skogen
7 svar
3189 läst
av gnisten83     
tor 12 jul 2018, 16:21
Skogsvagn Kesla till traktor BM 430 av jerkar - ons 26 sep 2018, 19:39
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
8 svar
1199 läst
av ocke     
sön 30 sep 2018, 19:03
Claas xerion 3300 med Kesla 645 av dininas - fre 14 okt 2011, 18:54
i Traktorn i skogen

12
19 svar
8798 läst
av swempa     
sön 26 okt 2014, 20:42
Kesla 18/19G energiklipp av Crisse - mån 14 nov 2011, 20:37
i Bioenergi
8 svar
14758 läst
av plutten     
fre 23 jun 2017, 14:40
Annonser