Sida 1 av 2
Vätska i däcken
Postat: lör 12 maj 2018, 18:42
av martiniholma
Hej på er. Jag har tankar på att fylla på vätska i däcken på skogskärran, då jag önskar ytterligare stabilitet när jag kör utan band. Däcken är 600/50-22.5. Men vad tror ni, tar det mycket kraft från driften när hjulen blir tyngre? Samtidigt får man ju ner kraften i backen bättre då slirningen på driven borde minska. Har navdrift bak.
Mvh Martin
Re: Vätska i däcken
Postat: sön 13 maj 2018, 11:59
av Hema
Jag skulle tippa på att det är som att köra med några stockar extra, lite beroende på hur mycket du har fyllt.
Re: Vätska i däcken
Postat: mån 14 maj 2018, 13:26
av Fredrik Reuter
Hej,
Mina erfarenheter av vätska i däcken är idel positiva. Drift och stabilitet påverkas till det positiva.
En nackdel är väl kostnaden att få det fyllt?
Re: Vätska i däcken
Postat: tis 15 maj 2018, 09:57
av martiniholma
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Mina erfarenheter av vätska i däcken är idel positiva. Drift och stabilitet påverkas till det positiva.
En nackdel är väl kostnaden att få det fyllt?
Ja samma här. Hade vätska i min förra vagn och också positivt om det. Men där hade jag ingen drift på den, tänkte bara så det inte stjäl för möd effekt av det. Men tror inte det märks nån större skilldnad. Så har bestämt mej för att ge vätska en chans även i denna kärran.
Re: Vätska i däcken
Postat: tor 17 maj 2018, 23:11
av aggesund
Det är bara att fylla Martin! Jag har det i min nu för de svaja så ini norden med fulla rislass! Ja har inte märkt nån skillnad på driften. Slår lite mer när det går över stubbar men det är väll de enda. Kosta så lite att fylla så de va inget att tveka på
Re: Vätska i däcken
Postat: tor 17 maj 2018, 23:26
av Gaffe
Vilken sorts vätska används idag?
Kommer så väl ihåg en vinter för några år sen när vi fick upp en dansk-importerad NH 5075 med frontlastare och vätskefyllda hjul.
Gick bra tills det över en helg slog till och blev -10 grader. Startade iväg och kom väl upp i 25-30 km/h och höll på flyga av vägen med den obalans det blev med djupfrysta däck då isen släppte. Danmark hade visst inte samma köldegenskaper i sin saltvattenblandning. [emoji849]
Slangarna var bara trasor enligt däckverkstaden.
Re: Vätska i däcken
Postat: fre 18 maj 2018, 10:41
av skogsjan695xl
Vatten och salt.
Re: Vätska i däcken
Postat: fre 18 maj 2018, 14:42
av martiniholma
aggesund skrev:Det är bara att fylla Martin! Jag har det i min nu för de svaja så ini norden med fulla rislass! Ja har inte märkt nån skillnad på driften. Slår lite mer när det går över stubbar men det är väll de enda. Kosta så lite att fylla så de va inget att tveka på
Gött de!! Jag har tid på måndag. Ganska precis 400 kg/hjul och 1800:-. Blir nog bra det
Re: Vätska i däcken
Postat: fre 18 maj 2018, 14:45
av martiniholma
Gaffe skrev:Vilken sorts vätska används idag?
Kommer så väl ihåg en vinter för några år sen när vi fick upp en dansk-importerad NH 5075 med frontlastare och vätskefyllda hjul.
Gick bra tills det över en helg slog till och blev -10 grader. Startade iväg och kom väl upp i 25-30 km/h och höll på flyga av vägen med den obalans det blev med djupfrysta däck då isen släppte. Danmark hade visst inte samma köldegenskaper i sin saltvattenblandning. [emoji849]
Slangarna var bara trasor enligt däckverkstaden.
Ingen höjdare det
Som @skogsjan695xl skrev är det saltblandning. Hade det på min förra vagn och där frös det aldrig trotts under -15 ibland.
Re: Vätska i däcken
Postat: fre 18 maj 2018, 16:58
av Ingoberra
Du har väl slang i däcken?
Re: Vätska i däcken
Postat: fre 18 maj 2018, 18:39
av martiniholma
Inte än, men på måndag har jag
Re: Vätska i däcken
Postat: fre 18 maj 2018, 22:17
av Gaffe
skogsjan695xl skrev:Vatten och salt.
Oki, samma som NHn jag skrev om fast troligen en mer köldtålig blandning.
Re: Vätska i däcken
Postat: fre 18 maj 2018, 22:18
av Gaffe
martiniholma skrev:aggesund skrev:Det är bara att fylla Martin! Jag har det i min nu för de svaja så ini norden med fulla rislass! Ja har inte märkt nån skillnad på driften. Slår lite mer när det går över stubbar men det är väll de enda. Kosta så lite att fylla så de va inget att tveka på
Gött de!! Jag har tid på måndag. Ganska precis 400 kg/hjul och 1800:-. Blir nog bra det
Till hur många procent fyller man däcken? Tänker det behöver vara en viss mängd luft för fjädring
Re: Vätska i däcken
Postat: fre 18 maj 2018, 23:43
av Hema
Gaffe skrev:martiniholma skrev:aggesund skrev:Det är bara att fylla Martin! Jag har det i min nu för de svaja så ini norden med fulla rislass! Ja har inte märkt nån skillnad på driften. Slår lite mer när det går över stubbar men det är väll de enda. Kosta så lite att fylla så de va inget att tveka på
Gött de!! Jag har tid på måndag. Ganska precis 400 kg/hjul och 1800:-. Blir nog bra det
Till hur många procent fyller man däcken? Tänker det behöver vara en viss mängd luft för fjädring
Jag gissar här, men max vanligtvis är väl vad man får in utan att det rinner ut genom ventilen i högsta läget (stående eller liggande) sedan fyller man ut resten med luft.
Re: Vätska i däcken
Postat: lör 19 maj 2018, 04:23
av martiniholma
Man fyller i 75% med saltblandning.