Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma RW 1300 - Hålla vajern spänd?

7 inlägg 3707 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farma RW 1300 - Hålla vajern spänd?

maaoowz  
#500563 Hej köpte denna vinsch! Nu är problemet att vajern inte kan hållas spänd. Måste dutta på knappen vid fällning för att få över trädet. Kan man få så att vajern håller sig spänd? [emoji2]



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma RW 1300

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500726 Sluta bums med den tillämpningen innan det händer ngt tråkigt! Jag känner faktiskt inte till någon vinsch av "huggarvagnstyp" som har en riktigt hållbroms. De är till för att vinscha in virke. Inte lyfta eller spänna upp vid bärgningar och fällning!
MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Farma RW 1300

halvproffs  
#500729 Min vinch som sitter på vretenkran är vajern spänd tills man trycker på ut. kan ha den mycket hårt spänd tills jag släpper, eller har jag missuppfattat något. inte alls ovanligt 🙂

Användarvisningsbild

Re: Farma RW 1300

halvproffs  
#500733 Har två atv-vagnar med vinch också men på dem kommer jag inte ihåg hur det är med spänningen. den ena är eldriven och den andra på avestavagnen är hydraulisk. Mötte en inspektor från Mellanskog som har en XC90 och han körde i diket när han mötte mig på skogsbilvägen.
Lyfte upp bilen på vägen med vinchen fäst i hans dragkrok utan problem.
@Morgan Nordin intressant, kan du utveckla faran med vinchen?

Avatar Fallback

Re: Farma RW 1300

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500746 Det är mycket man kan göra men det är inte rätt som herrarna i Yrrol sade.

Den vanligaste konstruktionen av vinschar är att hydraulmotor med drev sitter på en arm som kan pressas till eller från trummans kuggar med hjlp av två små hydraulcylindrar. I läge ut trycks motorn bort från trumman så denna frihjular. I läge "in" trycks dreven mot varandra och motorn driver trumman. I "neutral" är grejorna - om "in" var senaste manövern - fortfarande ihoptryckta och motorn låst av den instängda oljan men vad händer om det är läckage genom motor eller ventil och trycket sjunker? Det kan släppa taget utan förvarning.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Farma RW 1300

stegmaster  
#500751 Som vanligt har Morgan helt rett, gör INTE detta even om det delvis funkar.
Min weimer går ochså stramma upp rett bra, men om det skulle ta rejält i bakåt (att trädet tar fel väg), så håller den inte emot hur som helst.
Den håller bara emot til en viss nivå.
Morgan har forklart varför ovan.
Så lita aldrig på detta. [-x

Avatar Fallback

Re: Farma RW 1300

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501043 På Kjellve som sedermera blev Vreten sitter hydraulmotorn direktinfäst i trumman. Så på den kan man spänna upp vajern.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).