Sida 3 av 3

Re: Moheda/Weimer

Postat: mån 12 feb 2018, 20:52
av FilipR
Jag Kollade kesslas specar Stegmaster och såg ju bra ut tills man kom till vikterna som du säger när man tar till så pass tjokt gods. Bara vagnen 2780 plus kran 1200kg eller 1000 kg för stl mindre kran🙈 alltså nästan 4a ton tom efter en 90hk traktor. Det märks i skogen och om det är lite mjuk mark ibland också. Sen va dom 2.5 m som minst bredd. Nja kan nog va bra o rejäla vagnar men känns som man är i hyproklassen på vagn i storlek. 1 ton vikt gör mycket när man ska ta sig fram. Annars starka kranar som alternativ verkar dom ha. Jag vill inte ha lavett ben utan teleskåpben.

Re: Moheda/Weimer

Postat: mån 12 feb 2018, 21:29
av ss0803
stegmaster skrev:Annars er Kesla 17" hjul 500/55-17 som er 1000mm.

Hade inte noterat att Kesla använde 55-profil istället för 50 på sina 500 breda 17” däck.

En ovanlig dimension, men precis som du skriver är diametern på dom strax under 1000 mm så då är inte skillnaden lika stor mot 22.5”.

Re: Moheda/Weimer

Postat: mån 12 feb 2018, 22:35
av Ängagärdet
"Enorm skillnad" :ymparty:

Re: Moheda/Weimer

Postat: mån 12 feb 2018, 22:45
av JohannesG
I praktiken, Ja faktiskt :grin:

Re: Moheda/Weimer

Postat: mån 12 feb 2018, 23:08
av Barre
Har sedan 5 år en 10 tons Mohedavagn. Bytte upp mig från en 8 tons fmv. Det blev ju betydligt stadigare men ångrar bittert att jag inte köpte en driven vagn. Gillar inte gripen G260L som följde med K45 kranen. Omöjligt att sortera ut massa vid avlastning. Griper in för tvärt. Inga problem att lasta och lossa om man kör ett sortiment åt gången. Bytte efter ett år till ellättviktspaket då det manuella var tungt och ingen större vinst mot det flerspakssystem jag hade på gamla vagnen. Har tyvärr väl lågt flöde på min Valmet 865 så det går lite segt och att köra flera moment samtidigt är knappt lönt. Fick större hjul då jag köpte en demovagn och den tar sig fram otroligt bra men drivningen hade inte skadat då vi nu har över metern snö.
Funderar nu på vilken grip man ska satsa på.
Byta upp sig till driven vagn eller rent av köpa begagnad skotare modell mindre.

Re: Moheda/Weimer

Postat: mån 12 feb 2018, 23:24
av Seb macahan
FilipR skrev:Jag Kollade kesslas specar Stegmaster och såg ju bra ut tills man kom till vikterna som du säger när man tar till så pass tjokt gods. Bara vagnen 2780 plus kran 1200kg eller 1000 kg för stl mindre kran🙈 alltså nästan 4a ton tom efter en 90hk traktor. Det märks i skogen och om det är lite mjuk mark ibland också. Sen va dom 2.5 m som minst bredd. Nja kan nog va bra o rejäla vagnar men känns som man är i hyproklassen på vagn i storlek. 1 ton vikt gör mycket när man ska ta sig fram. Annars starka kranar som alternativ verkar dom ha. Jag vill inte ha lavett ben utan teleskåpben.


Jag skulle inte tro att du märker någon större skillnad på om vagnen väger något ton mer eller mindre i skogen. En traktor på 90hk och mindre drar lätt en vagn på de vikterna. Det som ska beaktas är också att dessa större vagnar har nästan alltid större och bredare hjul samt bredare och längre boggi mått, vilket gör att du fördelar ut vikten på en större yta. Vågar nästan påstå att min Kesla vagn 12ton med drift (utan o använda driften) är lättare o dra i skogen än grannens Moheda 9ton med smala hjul. Skillnaden om en vagnen är körbar utan stödben eller inte handlar inte bara om när man lastar. Detta är även en bra indikator på om den välter i andra situationer. Samt att ibland vill man köra och lasta samtidigt som man rullar. Tror min Kelsa är 2,5m bred men riktigt stabil och trevlig i skogen, till skillnad mot ovan nämnda vagn som jag inte alls gillade. Men det beror på hur man har utrustat vagnen (kran och däck). För stor kran på för liten vagn blir inte bra. Ska du upp på 6,5 till 8,6m i kran behöver du nog ha en ganska både tung och bred vagn bakom om den inte ska bete sig konstigt i skogen.

Re: Moheda/Weimer

Postat: tis 13 feb 2018, 21:45
av kalvo
Har en Weimer 10 ton med 6700- kran o upplevde den som ganska vältsjuk. Åkte med hjulen till gummimojen o fyllde dem med salt/ vatten-blandning o det blev som en helt annan vagn. Mycket stabilare tom, nu behövs det full vagnstyrning o en stubbe för att den ska välta

Re: Moheda/Weimer

Postat: ons 14 feb 2018, 01:33
av stegmaster
FilipR skrev:Jag Kollade kesslas specar Stegmaster och såg ju bra ut tills man kom till vikterna som du säger när man tar till så pass tjokt gods. Bara vagnen 2780 plus kran 1200kg eller 1000 kg för stl mindre kran🙈 alltså nästan 4a ton tom efter en 90hk traktor. Det märks i skogen och om det är lite mjuk mark ibland också. Sen va dom 2.5 m som minst bredd. . Jag vill inte ha lavett ben utan teleskåpben.


Bara så allting blir korrekt här om en Kesla 102HD med 304T kran.
Vikt vagn 2386kg(med 500-17 hjul) +vikt kran 1070kg, så ca 3500kg totalt.
Bredd med 500 hjul er 246cm, men man kan få den ner til 225cm om man köper til 400-22,5 hjul.
( Dina uppgifter ovan er för 122 HD med tyngre hjul, grind, staker och kraninfästning och 1200kg er med 305T kranen).

Ska du långkran så er absolut lavett att rekommandera, då vagnen står stadig hur som helst, dessutan er dom rett rejäla på Kesla (minst lika stärka som teleskop, vilket dom inte er på mindre billigare vagner).
Sen skymmer dom ju inget för lastrede oavsett läge (nere eller uppe), i motsats til teleskop.
Och har man otur och legger vagnen på sidan, så bör det inte vara problem att knuffa upp den igen med lavettbenen. (som tur så har jag inte behövt testa detta en).
Dock får man ha lite tur så inte oljetanken töms för olja om man har eget hydrauliksystem på vagnen, men er man snabb så bör det nog funka hur som helst. :???:

Men nu var det vel egentlig Moheda vs weimer denna tråden ska handla om, så ska inte spamma tråden mer om Kesla nu. ^#(^

Re: Moheda/Weimer

Postat: ons 14 feb 2018, 09:02
av FilipR
Va inne o tittade på kessla igår och från början va det ju 122 12 ton som jag tittade på. Men han skulle räkna på 102 med större däck och 304 kran. Skulle kunna lasta lika mycket på den då sa han hur han nu skulle få ihop det. Men såg rejält o bra ut, kranarna hade dom ju jätte fina alternativ av så fanns några fina o välja på. Men jag hävdar fortfarande att tyngden är lite svår på kesslan och det sa säljaren också att det märks om du tar bort 1 ton eller lägger på så. Men ska få lite offerter så får se vad det hamnar på😊 blir nog att inte stressa fram nått utan fundera några månader och smälta alla olika alternative.

Re: Moheda/Weimer

Postat: ons 14 feb 2018, 09:48
av ss0803
Moheda och Kesla räknar lite olika med sina angivna vikter så skillnaden är inte så stor i slutändan.

M121-4WD, 2300 kg
Stödben, ~ 200 kg
M50, 700 kg
Grip, rotator, länk och ventilpaket, ~ 200 kg

Totalvikt ca. 3.4 ton.

Keslas angivna vikt för vagn innefattar stödben (går inte välja bort) och för kranen ingår grip, rotator, länk och ventilpaket.

Dessutom är det i fallet Kesla en dubbelutskjutskran 304T på 8.5 m som jämförs med Mohedas M50 på 6.9 m.