Skogsvagn (Huggarvagnar)

Energiklipp produktion

26 inlägg 11418 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Energiklipp produktion

Seb macahan  
#492184 Hej. Ni som har klipp eller klipp/såg. Hur många kbm anser ni att ni producerar/h. Hade varit intressant o höra vad ni har r basmaskin traktor/skotare. Och om ni har traktor hur den är specad. Anledningen till min fråga är att jag blivit tillfrågad om ett ev. Uppdrag där jag bör ligga på runt 10kbm/h. Är det möjligt med traktor med omvänd förarplats o extern pump. Som jag ser det är det lastutrymmet på vagnen som skiljer stort jänfört med skotare. Givetvis är kranen lite snabbare smidigare också. Men vad tror ni, med en bra klipp klipp/såg är det möjligt (beroende på objekt osv)



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Axl  
#492185 vad är det för typ av objekt?

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Tosca  
#492191 @skälbygård, @Crisse verkar ha erfarenhet av klippar.
Biojack energiklipp

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp produktion

Seb macahan  
#492201
Axl skrev:vad är det för typ av objekt?

Det är många olika objekt. Det gäller ett flerårigt avtal i så fall. Så det är ju helt klart intressant. Men jag har svårt o föreställa mig hur mycket man producerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

magnus samuelsson  
#492205 Finns en kille på Facebook som kör en del med klipp. RM entreprenad
Han finns här på skogforum med kommer inte ihåg vad han heter här.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492218 Du kan köpa min 901 med Bracke klipp Seb :grin:

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Tosca  
#492229
Flisaren skrev:Du kan köpa min 901 med Bracke klipp Seb :grin:

Vad har du uppnått för produktion med denna?
Flerträdsarmar?

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492232 Ja det är flerträdsarmar, tyvärr har jag aldrig kört den, skulle börja köra för ett bolag men det rann ut i sanden tyvärr. Därför blir det att sälja dom

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Ådii  
#492250 Beror väldigt mycket på vilken typ av objekt. Ett ackumulerande aggregat är nästan ett måste så att man åtminstone får ett långt träd i en kranrörelse utan att behöva "tömma" aggregatet emellan , skall helst klara upp till 20-25cm i diameter, beror ju även på om det är efter diken eller i skogen, funkar bäst med runt 7-20cm i diamter på stammarna och helst inga buketter.
Finns väl kanske grotstakar till din vagn om det är möjligt att använda dem vid skotning? Får man så det går ca 1-2 gripar eller mera per hög man klipper går det ju väldigt snabbt att skota ihop ett lass, tar ju länge ifall det är bara en massa plockepinn.
Kör själv med Naarva E24 och klipper nu som 1:a gallring i ett främst tallbestånd där det tar kanske runt 20-30min att få ihop till en vagn, men är blandat med en del större träd och en del metspett, men är svårt att bedömma m3/h eftersom det är en del luft med i hoparna samt längden varierar väldigt mycket, så på vissa ställen så har man kanske 1/3 fyllt på vagnen sen så kommer det bara en halv grip på vissa ställen.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

alias  
#492285
Seb macahan skrev:Hej. Ni som har klipp eller klipp/såg. Hur många kbm anser ni att ni producerar/h. Hade varit intressant o höra vad ni har r basmaskin traktor/skotare. Och om ni har traktor hur den är specad. Anledningen till min fråga är att jag blivit tillfrågad om ett ev. Uppdrag där jag bör ligga på runt 10kbm/h. Är det möjligt med traktor med omvänd förarplats o extern pump. Som jag ser det är det lastutrymmet på vagnen som skiljer stort jänfört med skotare. Givetvis är kranen lite snabbare smidigare också. Men vad tror ni, med en bra klipp klipp/såg är det möjligt (beroende på objekt osv)


Jag har tyvärr inga erfarenhetstal att komma med, men tänkte att ett par förtydliganden kanske minskar risken för missförstånd;

- är det 10 m³s/h som avses när vi talar volymmått?

- är det 10 m³/h både avverkat och lastat eller för resp. moment - är direktlastning med t.ex. ackumulerande aggregat möjligt?

- hur fungerar en vanlig vikarmskran med ackumulerande aggregat om man vill arbeta nära maskinen (tänker om man pressar stammarna i aggregatet mot ovansidan på vipparmen, eller tvingas vrida rotatorn så man får tvingande fällriktningar)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp produktion

Seb macahan  
#492287 Hur man anger vet jag ej men 10kbm flisat bör väl vara runt 4fub oflisat? Det måste vara ett ackumulerande aggregat. Grot stakar/risrede kan jag bygga själv. Jag har sett de som kör med vikarmskran och det funkar bra. Dessutom har jag inbillat mig att utskjut är nästan ett måste vid riskörning. Tanken var nog o klippa o lasta direkt på vagn. En så länge bara under idé stadie, men vi får se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

axwell  
#492291
Seb macahan skrev:Hur man anger vet jag ej men 10kbm flisat bör väl vara runt 4fub oflisat?


Ja, tabellerna säger 3.7fub.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Tosca  
#492293 Nja, åtminstone för grot är 1 fub 2,6-2,7 m3s.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

axwell  
#492297 https://www.skogssverige.se/omvandlare

Det framgår av förklarande text att det gäller en flishög !

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Tosca  
#492328 Skriver du in 1 m3fub så säger omräknaren 2,64 m3s.
Räknar du åt andra hållet ska du använda faktorn 0,37.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).