Pfanzelt uniDRIVE

Svara  50 inlägg  6164 visn.  9 följer
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

#487117 Jag gissar väl bortåt 2 ton dragkraft per hjul längst ut på däcket. Beror på storlek och totalvikt på vagn. Här har nog Morgan bättre koll. Effekten styrs väl sedan av max hastighet.

Mowi
Användarvisningsbild

#487119 Vet inte, men vanligt vid rulldrift är väl runt 450-550cc och 200bar. Skiljer lite från märke till märke, vissa har större andra mindre. Om samma motorer skulle vara lämpliga för detta ändamål vet jag inte, det får någon annan räkna och svara på.

TS

JohannesG skrev:
1513672694_csm_160916_pfanzelt_zlf_unidrive_2_eb5f0b7a0b.jpg

På denna bild ser det ut att finnas luftbromsar på Pfanzelts konstruktion. Men så ligger ju drevet utanför allt. Och fälgens demission avgör en del, svårare att rymmas i en mindre fälg. Men om man inte har bromsutrustning som är i vägen så kan det nog gå även i en mindre fälg. I en 22,5" fälg tror jag inte det skulle vara några problem att kombinera med broms, även om man skulle köra på SFO-konstrutionen.

Antar att drev utanför som bilden inte är aktuellt? En sten o drevkransen är historia.

Eller om man vill möjliggöra för band, kan man byta till längre boggi, så drevet ryms mellan hjulen. Men längre boggi ger större slitage på både lager och däck.

Vad kostar navdrift (som extra tillbehör) vid nyköp av vagn? Klart det är olika, men vad är riktpriset, tummen pekfingret?

Tror det är svårt att få till en prisvärd uppgradering på befintlig vagn.

Användarvisningsbild

Hema skrev:Vad kostar navdrift (som extra tillbehör) vid nyköp av vagn? Klart det är olika, men vad är riktpriset, tummen pekfingret?

Tror det er ca 70,000-80,000kr +mva för 2wd med BB5 motorer.

Användarvisningsbild

stegmaster skrev:Tror det er ca 70,000-80,000kr +mva för 2wd med BB5 motorer.

Stämmer nog bra som ett från pris, kan nog vara det dubbla också beroende på hur avancerad hydraulik och styrning av driften som ingår.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser