Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vajerstyrning

8 inlägg 3910 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vajerstyrning

MDin  
#481885 Hej!
Har en liten praktisk fråga.
Hur får ni vajern att inte klättra på vinschrullen när man är tvingad att vinscha in lite från sidan?
Jag har en Kranman 1700 med kedja till bommen. Jag får rycka vajern för hand under gång för att den inte ska klättra bara på en sida. Ingen bra skyddsfaktor för fingrarna.
Tacksam för tipps.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vajerstyrning

Åke Nilsson  
#506179 har du ingen wirestyrning linrullar i kvadrat eller en trissa längre ut mot stickan(vipparmen)
Då är det mindre problem.

Avatar Fallback

Re: Vajerstyrning

MDin  
#506188
Åke Nilsson skrev:har du ingen wirestyrning linrullar i kvadrat eller en trissa längre ut mot stickan(vipparmen)
Då är det mindre problem.


Spelar jag in rakt mot vagnen är det inga problem, däremot om stocken till häger eller vänster om vagnen uppstår klättringen.
Ju tyngre stock ju fortare uppstår klättringen.
Kanske dax att uppfinna en styrning som på gamla kastspörullar!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerstyrning

axwell  
#506202
MDin skrev:Spelar jag in rakt mot vagnen är det inga problem, däremot om stocken till häger eller vänster om vagnen uppstår klättringen.
Ju tyngre stock ju fortare uppstår klättringen.
Kanske dax att uppfinna en styrning som på gamla kastspörullar!!


Räcker det inte med en kraftigare grind, med rullar, än dom som finns på nästan alla elvinschar ?

Annars får det väl då bli en sån som på spinnrullar för fiske.
Har för mig att stubbrytarna hade en liknande mekanism för linstyrning.
Kanske även dom motordrivna flottningsbåtarna ?!

Avatar Fallback

Re: Vajerstyrning

MDin  
#506206
axwell skrev:
MDin skrev:Spelar jag in rakt mot vagnen är det inga problem, däremot om stocken till häger eller vänster om vagnen uppstår klättringen.
Ju tyngre stock ju fortare uppstår klättringen.
Kanske dax att uppfinna en styrning som på gamla kastspörullar!!


Räcker det inte med en kraftigare grind, med rullar, än dom som finns på nästan alla elvinschar ?

Annars får det väl då bli en sån som på spinnrullar för fiske.
Har för mig att stubbrytarna hade en liknande mekanism för linstyrning.
Kanske även dom motordrivna flottningsbåtarna ?!



Det sitter en fast grind på kranen, vinschen sitter c:a 30 cm från. Vinschar man från sidan viker bommen åt sidan å med den åt sidan går vajern också åt sidan å då är det kört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerstyrning

axwell  
#506209
MDin skrev:Det sitter en fast grind på kranen, vinschen sitter c:a 30 cm från. Vinschar man från sidan viker bommen åt sidan å med den åt sidan går vajern också åt sidan å då är det kört.


Låter problematiskt men det måste kunna lösas.

Så här har jag, ca 1,5m (längst ut på bommen) före vinschen har jag ett hängande brytblock som kan vingla hö/vä 7-8 cm, rullgrinden som har fått dubbelväggiga tjockare rör har jag modifierat bredden på så att den är 10 mm smalare på båda sidor än vinschtrummans längd. Ändå går linan/vajern fram till trumgaveln innan den vänder hur fint som helst.

Avatar Fallback

Re: Vajerstyrning

MDin  
#506220
axwell skrev:
MDin skrev:Det sitter en fast grind på kranen, vinschen sitter c:a 30 cm från. Vinschar man från sidan viker bommen åt sidan å med den åt sidan går vajern också åt sidan å då är det kört.


Låter problematiskt men det måste kunna lösas.

Så här har jag, ca 1,5m (längst ut på bommen) före vinschen har jag ett hängande brytblock som kan vingla hö/vä 7-8 cm, rullgrinden som har fått dubbelväggiga tjockare rör har jag modifierat bredden på så att den är 10 mm smalare på båda sidor än vinschtrummans längd. Ändå går linan/vajern fram till trumgaveln innan den vänder hur fint som helst.



Jag har oxå brytblock på toppen av bommen som kan vingla. Bommen hänger i kraftiga kedjor så det går att justera höjd och sidled.
Följaktligen svänger bommen åt sidan vid vinschning från sidan. Bra tips att modda grinden lite smalare. Funderar också på att förankra bommen så den inte lever sitt eget liv med kedjeslack på stocksidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerstyrning

stone66  
#506222 Aldrig tänkt på det det lindar helt enkelt rätt hela tiden. Men kom på att jag behöver mer wire idag för jag körde me brytblock. O då behövs det snabbt mer 😁

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).