Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna 9000 tips och råd?

38 inlägg 13284 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480691 Patruuna är kvalitet, bekvämare att sitta på kvart än att stå på knä i stolen, sättt spakarna åt ena hörnet bak, och få gjord en bakrutekil.

FTG
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480736
bengt.a skrev:Patruuna är kvalitet, bekvämare att sitta på kvart än att stå på knä i stolen, sättt spakarna åt ena hörnet bak, och få gjord en bakrutekil.


Vette fasen om man ens kommer sig så långt - rätt trångt i sidled i dessa hytter, men man får väl ut å prova. Bakrutekil torde jag kunna smida till själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480809 Kan inte vara stor skillnad mot 405, i den går det även svänga stolen lite åt båda hållen, jag är drygt 180 cm och 46 i skor.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480810
bengt.a skrev:Kan inte vara stor skillnad mot 405, i den går det även svänga stolen lite åt båda hållen, jag är drygt 180 cm och 46 i skor.

https://konedata.net/traktorit/valmet-v ... -504-604t/
Bild

Bild


https://konedata.net/traktorit/valmet-v ... 5-1985-89/
Bild

Bild


Nog ser de lika ut.

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480812 Jäklar vad små och nätta rattar de hade, min är stor som ett vagnshjul ungefär - man får nästan krypa under den för att komma in :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480822 Skämt å sido, har varit ute i finvädret (-10 :-BD :-BD myggfritt!!) och provsuttit finnen. Har något hemskt beläte till eftermarknadsstol som det nog blir aktuellt att hiva på tippen och införskaffa något bättre. Med lite fantasi (och våld) så kommer man faktiskt runt i en någorlunda bekväm ställning, sittandes på sniskan. Skulle naturligtvis vara mycket bekvämare om det fasta armstödet på stolen inte gjorde sitt bästa för att snöpa en samtidigt som man märker att det nog är dags att städa ur hytten :d

Har dessutom delad bakruta (hemsnickrad av tidigare ägare) där den nedre halvan öppnas innåt(!) och den övre sitter fastskruvad med farmarskruv... Ser nästan ut som han inspirerats av de äldre 'komforthytterna' i 5-serien. Står nu i valet och kvalet att skuldsätta sig lite extra för att antingen få servohydraulik eller elspakar. Finns några objekt som skulle passa - en av dessa en annan Patruuna som dök upp och en Palms med 670 kran. Tanken var då att försöka få till någon konsol till spakarna som man kan svänga upp framför sig, och sedan skjuta tillbaka när man inte använder dem.

Hade sedan tidigare bokat tid på banken i morgon för att sätta om en massa lån och ordna med pensioner och försäkringar, så man kan väl passa på att stå där med mössan i hand och tigga om en extra slant - får hugga i lite extra nästa höst så det jämnar ut sig, och har jag tur så blir det tillräckligt snöfattigt (som i fjol) så man kan köra hela januari ut också. Lite utmaning med 2WD och 60-70 cm snö som det brukar vara i normala fall. Vet man bara att underlaget är bra så går det utav bara hejsan, men man får inte tveka med gasen..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480823 När du har en bra vagn att dona med och fått ihop en slant till traktorköp så tror jag du tar en 4wd
med kedjor runt om så du kan köra när du känner för det, inte beroende på väder och vind.

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480827
Slurfi skrev:När du har en bra vagn att dona med och fått ihop en slant till traktorköp så tror jag du tar en 4wd
med kedjor runt om så du kan köra när du känner för det, inte beroende på väder och vind.


Det var de pengarna som gick åt nu :((

Bara börja om att spara, blir havregrynsgröt utan mjölk till frukost igen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Isakblack  
#480884 Har en 604 med Vreten 9t, fick en beg lexanglas ruta från en skördare och sågade ut en ny med den gamla som mall. Sågade sedan ut ett hål för spakarna och byggde en låda av lexan utanför. Smidigt att borra och gänga i det materialet. Kan nu öppna bakrutan som innan när det är varmt. Tycker det går utmärkt att sitta på sne istället för på knä i stolen. Kommer lite högt, kan ju bero på längden iofs. Köpte ett pumppaket med tank av Weimer, då det gick på tok för lusigt med original systemet. Detta funkar kanon på lågt varv.

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Isakblack  
#480886
Slurfi skrev:
bengt.a skrev:Kan inte vara stor skillnad mot 405, i den går det även svänga stolen lite åt båda hållen, jag är drygt 180 cm och 46 i skor.

https://konedata.net/traktorit/valmet-v ... -504-604t/
Bild

Bild


https://konedata.net/traktorit/valmet-v ... 5-1985-89/
Bild

Bild


Nog ser de lika ut.

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Isakblack  
#480887 Min vagn satt på en 405 tidigare, och jag upplevde hytten trängre än på 604, går inte skärmen upp rakare. 604an har ju en verktygslåda på vänster innerskärm

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480901 Verktygslådan går att pilla bort, har redan insett att den får stryka på foten. Först ska jag bestämma mig för en vagn och få hem den, sedan får jag börja konstruera

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480914 Ska åka och titta på en Patruuna 9000/860 med hydarulservo i morgon, 0,69% ränta via Lantmännen finans lät svårslaget i dagsläget, rent ut av så att man kan låta bli att tulla på sparkontot tills vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

valtra a 72  
#480919
Plassarn skrev:Ska åka och titta på en Patruuna 9000/860 med hydarulservo i morgon, 0,69% ränta via Lantmännen finans lät svårslaget i dagsläget, rent ut av så att man kan låta bli att tulla på sparkontot tills vidare.

Är det den som finns i Luleå? Ser ju bra ut på bilderna på hemsidan, det verkar även vara last och svängdämpare på den.Hydralservo är ju kanon att ha också.Försök pruta till dig en winsch i köpet.

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480922 Sitter vinsch på den. Lyckades med att få en keps och en leksaksmotorsåg med på köpet i alla fall [emoji3]Transporten skulle de också lösa, har ju lite avstånd här, typ 30 mil, så det får man också räkna in. Ska kika på den i morgon och eventuellt skriva på, beror lite på hur den ser ut i övrigt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).