Skogsvagn (Huggarvagnar)

problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

16 inlägg 6234 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

nicklas_andreasson  
#477721 Hej,
Har problem med funktionen till lyftcylindern på min moheda 121 4wd med m50 kran och separat hydralsystem. Är endast funktionen till cylindern som inte fungerar.
Någon som har nått tips?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477724 Är funktionen helt död i bägge riktningar?
Elstyrt? Isf skifta över elkontakterna från nästa slid för att kolla om de funkar felet är kvar eller flyttar till den sektionen ist

Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

nicklas_andreasson  
#477729 Hej ,
Var ute idag och körde några lass, sedan efter någon timma sedan dog funktionen åt bägge hållen på lyftcylindern och är pcl 2spak,
Ok tack för tipset skall prova det imorgon

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477738 Pcl är väl hydralservo?

Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

nicklas_andreasson  
#477749 Japp det är hydralservo kom på det ,va tror du det kan vara? Har hänt ett par gr tidigare med du har verkan kommit tillbaka fort men nu helt död

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477760 Känns spaken lealös när de händer?
Tappade servotrycket nångång på mitt förra paket men då dog alla rörelser men du tappar bara en rörelse så undrar om de är nåt med spaken

Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

nicklas_andreasson  
#477768
gnisten83 skrev:Känns spaken lealös när de händer?
Tappade servotrycket nångång på mitt förra paket men då dog alla rörelser men du tappar bara en rörelse så undrar om de är nåt med spaken

Spaken känns lealös i den rörelsen tänkte prova imorgon och flytta över slangarna från rotatorns funktion i samma spak tror du det kan vara packningarna i cylindern?har kört 500timmar sedan den var ny

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477778 Nä de tror jag knappast, Iom de strulat innan några ggr undrar mer om spaken kan strula på något vis

Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

nicklas_andreasson  
#477817 Ska testa om en stund och skifta funktionen på spaken om en stund och se om det funkar

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

nicklas_andreasson  
#477846
gnisten83 skrev:Nä de tror jag knappast, Iom de strulat innan några ggr undrar mer om spaken kan strula på något vis

Provade först att ändra slangarna på spaken till rotator och lyftcylindern då funkade rotatorn men inte lyftcylindern då konstaterade jag att spaken funkade.
Sedan skiftade jag funktionerna på ventilpaketet från vippcylindern till lyftcylindern då fungerade lyftcylindern men inte vippcylindern , då är cylindern ok men något galet med sektionen på paketet.
Kan det vara chockventilerna?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477861 Brukar vara chock en upp och en ner så borde inte ta både upp och ner men kolla dom

Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

nicklas_andreasson  
#477866
gnisten83 skrev:Brukar vara chock en upp och en ner så borde inte ta både upp och ner men kolla dom

Köper två nya chockar och provar det, kan det va nått annat du kan komma på ?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477877 Kan ju har blitt nån smuts eller något skräp i sättet för chocken som gör de! Skruva ut o kolla.
Vissa chocker har fast värde andra ändras efter hand du skruvar på dom så du behöver kolla chocktrycken efter du skruvat på dom med

Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

nicklas_andreasson  
#477878
gnisten83 skrev:Kan ju har blitt nån smuts eller något skräp i sättet för chocken som gör de! Skruva ut o kolla.
Vissa chocker har fast värde andra ändras efter hand du skruvar på dom så du behöver kolla chocktrycken efter du skruvat på dom med

ajamen ska kolla tackar för svaret!

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med lyftcylindern moheda 121 4ed m50

nicklas_andreasson  
#478292 Hej,
Fick ordning på maskinen det var choken som hade hängt sig ,stort tack för hjälpen nicklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).