Skogsvagn (Huggarvagnar)

inställning av kedjor på drivande skogsvagn

12 inlägg 6422 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Tomasw  
#476770 Hej, har nån erfarenhet av kedjor på skogsvagn?
Fick ett par kedjor som jag skall lägga på 550 45 22,5 däck.
Kedjorna går att ställa med s-krokar. Nu funderar jag hur jag skall ställa dem.
Är det nån skillnad i bredden på rutmönstret? Hur långt in mot fälgen bör spännkedjan gå?

Är det nån ide svetsa in några länkar till så att ja skulle få ett tätare tvårads system istället.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476783 Vagnen är väl odriven, eller missar jag nåt? Om odrivet så vet jag inte om man behöver ha kedjor på under särskilt många förhållanden. Vill du skydda däcken? Skulle va blankis eller berghäll annars.
Har du broms på vagnen?
Som svar på frågorna så ser väl det där fungerande ut. Sätt på och prova hur det beter sej. En gammal tumregel, på den där däcksdimensionen, är för mej att spänna och sen spänna efter så man får ner handflatan med handskar på utan att det är alldeles för trångt. Menar mellan spännkedja och däckssida.

Kanske nån annan tycker annorlunda

Användarvisningsbild

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Tomasw  
#476796 Hej tack.
Har blackbruin navdrift med bromsar på vagnen .
Tanken skulle förståss också vara att skydda däcken. Därav funderar jag om det vore mera nytta med tätare mönster. Men kanske jag provar sådär o ser hur det beter sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

ÅsaNisse  
#476819 Du behöver korta sidlänken på några ställen för att få lika spänning i slitlänken. För övrigt ser det väl OK ut.

Avatar Fallback

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476849 Hej. Er det lov å spør hvilken dimensjon disse kjedorna egentlig er til originalt. Driver sjalv og skal bygga en navdriven vagn med 550/45-22.5 dack jag har sett lite etter begagnade kedjor til. Er dom til 540/65-24 traktor framme eller nåt.
Hilsen Trond

Användarvisningsbild

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Tomasw  
#476870 Hade tänkte ta bort en länk per mellanrum på sidlänken om det verkar som bredden är rätt, har hört att kjeden börjar vandra om int de går tillräckligt långt in på sidan.
Vet tyvärr inte vilket dimension de varit som orginal. Bara jag har dem inställda kan jag skicka dimensionerna nu var de ca 3m långa och 70cm breda.

   TS
Avatar Fallback

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481143 Hei. Har du fått fixat til kedjor. Mvh Trond
Senast redigerad av Norske_Trond fre 17 nov 2017, 22:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

lerbo  
#481151 Jag tycker dina kedjor ser ut å sitta riktigt bra[emoji106]

Avatar Fallback

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Eremiten 74  
#481153
Screenshot_2017-11-17-08-12-47.png

Hej [emoji4]
Så här såg det ut på min vagn föra vintern.
Jag har samma dimension som du har på dina däck.

Avatar Fallback

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Kristian84  
#481154 Kedjorna sitter bra. Sträck så mycket de går på insidan, och sen sträcker du de som går på utsidan. När de är gjort sätter du ihop mitt delen. Så gör vi på skogsmaskinerna å dom sitter riktigt bra om gör så.

Användarvisningsbild

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Tomasw  
#486463 Hej.
Tack för bilderna o råden har inte varit myket funderas på att bege sig till skogen här på ett tag då vi fått närmare 400mm regn på de senaste 3 månaderna.
Men fick nu flyttat länkarna o inställda de gamla kedjorna o körde en liten sväng verkar sitta bra, man får just handen mellan kedjan och ringsidan och det är aningen löst på mitten.
Efter injusteringen mätte jag dem och måtten är på ett ungefär: spänn/sidokedjan längd 235, längd på mitten 355, bredd 85.

   TS
Användarvisningsbild

Re: inställning av kedjor på drivande skogsvagn

Tomasw  
#513516 Efter att ha kört en vinter med kedjorna kan jag ge mina synpunkter ifall de är till nytta för nån annan.
Kort sagt var det ett bra tillägg med kedjorna.
Hade även kedjor på bakaxeln på traktorn. I svängar hade även framaxeln ibland fått ha kedjor men tycker inte det är värt besväret då jag har mycket landsvägsförflyttningar.
Då det är navdrift på kärran så gav kedjorna på kärran betydligt bättre framkomlighet. Kändes nästan som att det gick att köra vartsomhelst.
Förutom den bättre framkomligheten blev det även stadigare att köra då kärran inte hasade i sidled vid lutning. Märkte skillnaden betydligt på våren när ytan börjat smälta o jag körde några vändor utan kedjor. Även i nerförsbackar blev det betydligt tryggare köra då kedjorna bet I då man bromsade.
Även då jag körde utan drivning var det betydligt trevligare, kärran hasade inte omkring om det var sidolut och då kedjorna var på framaxeln blev ekipaget smidigare att svänga då bakaxeln slirade och kärran inte genade genom slirning.

Upplevde även att kedjornas inställning enligt tidigare direktiv var bra då de var tillräckligt lösa så de hölls rena. Samt tyckte de skyddade däcken väl.
Några långa landsvägsförflyttningar rekomenderar jag dock inte.
Kommer nog lägga på dem i framtiden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).