Sida 2 av 2

Re: Kesla boogie-pendling

Postat: tor 11 maj 2017, 08:16
av Mossebo
Jag har lyft upp främre hjulet med en domkraft och mätt hur långt jag har under det hjulet när bakre hjulet lämnar marken :-)

Re: Kesla boogie-pendling

Postat: tor 11 maj 2017, 09:50
av Pabene
Mossebo,
Det här är kanske välkänt men jag vill ändå försöka påminna om för hållandet. För många år sen skissade jag på en hästdragen vagn med bogie. Jag gjorde då modell-prov, med hjälp av Meccano. Lagringspunkten för hjul-vaggorna kan placeras på olika höjd. Om vaggorna lagras lägre hjulnaven, kommer vagnen att ta hinder på ett mycket mjukare sätt. Tänk att hjulet träffar en stubbe med vertikal yta, lika hög som till hjulets centrum. Med vaggan lagrad högt kommer det att medföra stopp och att vaggan lyfter det bakre hjulet. Med låg lagringspunkt för vaggan kommer hjulen att "rinna" över stubben mjukt och fint.

Re: Kesla boogie-pendling

Postat: tor 11 maj 2017, 10:26
av Mossebo
Jodå, det är bekant. Vi har haft en verkstad i familjen i många år. Å förr i tiden tillverkade vi "skogskärror med gummihjul" å redan på den tiden byggdes de med axeltapparna över centrum på boggilagringen :-) Å det gör en ganska stor skillnad :-)

Re: Kesla boogie-pendling

Postat: mån 20 nov 2017, 11:45
av Mossebo
Dax för en liten uppdatering här...
Har ju anmärkt på att Boggipendlingen varit bedrövlig på min Kesla 92HD kärra. (Driven kärra med robsonrullar)

Köpte enbart kärra utav lantmännen för en tid sedan. Men redan vid första provkörningen så upptäckte jag att kärran gick väldigt tungt att dra över ojämn mark. Efter ytterligare lite letande så märkte jag att boggin endast pendlade ca 20cm
Jag kontaktade då lantmännen för att informera om detta.
Och jag har inget ont att säga om dem, det slutade t.om med att Kesla skickade en kille till att mäta upp min kärra för att se om det blivit någon tillverkar miss. Tyvärr var inte så fallet...

Därefter har det inte hänt mycke mera. Tanken har varit att bygga om för att göra en förbättring.
Som ni ser på bilderna så fanns det en del att göra.
Vi kapade ur och gjorde om infästningen som syns på bilderna och har efter detta ca50cm på främre hjulet och 40cm på det bakre.
Det innebär att hjulen går upp till strax under stakarna så det finns ingen risk att det tar i lasset. Om det nu inte är krokig björk man kör....
Kan säga att redan vid en första provkörning så var skillnaden stor. Kärran går mycke mjukare nu. Tidigare betedde den sig lite som en enkelaxlad kärra och var väldigt gungig och vältesjuk.
Hade bara tänkt att göra lite mindre gallringar iår. Men nu får jag nog ge mig in lite i storskogen igen :smile:

Lite färg på detta så får jag nog se problemet som löst.

Re: Kesla boogie-pendling

Postat: mån 20 nov 2017, 16:36
av busholle
Pendlingen på första bilden ser ju inte klok ut. Andra bilden liknar mer patukärran jag har.

Re: Kesla boogie-pendling

Postat: mån 20 nov 2017, 18:07
av rikard_e
Riktigt kasst att inte utforma ett huggarvagn som inte har pendlande boggie..

Riktigt snyggt ombygge !

Re: Kesla boogie-pendling

Postat: mån 20 nov 2017, 20:29
av olli
Och även Patruunakärran!