Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa begagnad huggarvagn Patu eller vreten?

5 inlägg 7539 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa begagnad huggarvagn Patu eller vreten?

Albin_87  
#426619 Hej! Har bestämt oss för att köpa begagnad huggarvagn för runt 60000 +- 10000. Vi kör inte mycket varje år Max 150 m3 massaved. Sen kommer den till användning mer då vi drar igång sågverket på gården å lite annat smått å gott. Vagnen kommer dras av en MF 5435 57l/m
Nu är frågan vilken man ska köpa??
patu är ju kända för kvalitet och väldigt starka i stålet fast kranen är inte så stark (Patu 525) och enkla vridcylindrar.
Kollar man på vreten får man längre och starkare kran dubbla vridcylindrar och nyare vagn för samma pris.
Vad tycker ni jag vill ju ha en vagn med kran som ska hålla några år och vill att den ska orka lyfta även grövre granstockar på sågbänken så att säga. Tacksam för svar



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Köpa begagnad huggarvagn Patu eller vreten?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426638 När man ska köpa så är det väl en kombination av utbud och tur, jag skulle vara öppen för förslag
och värdesätta servospakar eller liknande så det går lätt att skifta på/av vagnen.

Avatar Fallback

Re: Köpa begagnad huggarvagn Patu eller vreten?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426670 En sak som man kanske inte tänker på, se till att det är tre par stakar

Användarvisningsbild

Re: Köpa begagnad huggarvagn Patu eller vreten?

BjörnS  
#426671 När jag köpte min vagn fyra år sedan var jag väldigt osäker angående märkesval. Hittade en del dyra vagnar på blocket som delvis var över 20 år gammal. Sedan fanns det billigare hemmabyggen med lastbilskranar.
När närmaste traktorsäljaren annonserade fyra olika begagnade vagnar plus nya Farma bestämde jag mig att åka dit.
Jag köpte slutligen en av de fyra begagnade vagnar. En Patu 650. De andra tre såg riktigt hemsk ut. En av de var en Nokka och den var svetsad överallt.
Det var egentligen största argumentet just för Patun. Den var mycket använd men ändå utan fel!
Jag är fortfarande nöjd med den. Glömde en gång att lyfta stödbenen, och plöjde skogsmarken några meter men vagnen klarade sig. Sedan tippade jag vagnen första gången i våras. Igen ingen skada på vagn eller kran.
Jag vill också rekommenderar en lång kran. Står man vid vägkanten och ska lasta virke som ligger på andra sidan av diket når man knappt med en 6,5m lång kran. Kranen är ofta för kort men aldrig för lång :-)

Användarvisningsbild

Re: Köpa begagnad huggarvagn Patu eller vreten?

Albin_87  
#426680 Tack för era svar ska åka och provköra :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).