Sida 1 av 1

KRAN PATU 425

Postat: fre 18 nov 2016, 20:10
av ulfgustav
Har en PAfU 425 på huggarvagnen som jag är rätt nöjd med, men söker reserdelsdokumentation för den. Ett aktuellt problem som dykt upp är att vridmotor inte fungerar som den skall, misstänker att det kommit in vatten som blandats med fett och frusit, kan köra svängen fram och tillbaka och efter ett antal gånger så pressas det upp en "gegga" vid pelaren och ju mera som pressas upp där desto större blir svängvinkeln.
Misstänker en dålig tätning men skulle vilja se hur det ser ut innan jag river ner den
Någon som har dokumentation, erfarenhet av liknande eller förslag?

Re: KRAN PATU 425

Postat: fre 18 nov 2016, 21:15
av haltegarden
Du kan nog hitta info på maskinisten, ligger mycket information instruktioner där.
Alternativt sök på sprängskiss patu 425 på Google, du bör få träffa på http://www.machinerie.com

Re: KRAN PATU 425

Postat: sön 20 nov 2016, 09:11
av ulfgustav
Hittade en reservdelssida på PATU 525 och den gav mig svar. Det finns ingen radialtätning upptill i vridmotorn så därför kan vatten tränga in och blanda sig med fettet. Enda sättet att undvika problemet blir att alltid hålla vridmotorn välsmord. Via pruggar har jag nu fått ut det mesta av geggan samt smort upp vridmotorn, så nu är det bara att köra igen

Re: KRAN PATU 425

Postat: lör 26 nov 2016, 19:32
av Amatöribött
Hej

Jag har full dokumentation till 425:an att skicka dig om du PM:ar mig din mailadress.

Med vänlig hälsning!

Re: KRAN PATU 425

Postat: sön 27 nov 2016, 15:38
av Amatöribött
ulfgustav skrev:Hittade en reservdelssida på PATU 525 och den gav mig svar. Det finns ingen radialtätning upptill i vridmotorn så därför kan vatten tränga in och blanda sig med fettet. Enda sättet att undvika problemet blir att alltid hålla vridmotorn välsmord. Via pruggar har jag nu fått ut det mesta av geggan samt smort upp vridmotorn, så nu är det bara att köra igen


Ja, vridhuset överdriver jag alltid med fett för att hålla bort eventuella vatteninträngningar.
Jäkla konstig konstruktion att det bara kan rinna in vatten där om man inte fullt med fett.
Jag skulle gärna ha sett tätningar och evakueringshål för smörjfett.