Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kranar

29 inlägg 15665 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587106 Bra sammanställning, trodde jag hade nån bild på en 600L som jag tittat på men den var inte bättre än din.
Varianten med yttre löphjul fanns på Fmv 350/360 o 460/470 och funkade väl bra tills man krökt nåt fäste och de var noga att dessa slangar blev lika långa eller de tom var en tvillingslang lite vagt minne om detta

FTG
Användarvisningsbild

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

stegmaster  
#587141
ss0803 skrev:5. Dubbelutskjut med organiserad inre slangdragning och inre utskjutscylinder:
Både utskjutscylinder och slangarna ligger dolda inne i stickan och är skyddade oavsett utlägg, enbart kedjan finns synlig längs det inre utskjutet. Precis som för variant 4 ovan går det få till en mycket snygg slangdragning till rotatorn.

Denna lösning finns ofta på större påkostade kranar tex timmerbilskranar. Den enda tillverkare jag hittar som erbjuder mindre kranar till skogsvagnar med denna lösning är Palfinger Epsilon, här deras utskjut på en Rottne F11 med Rottnes kranbom.
1568611875_slang_palfinger_epsilon.png


Palfinger Epsilon M70F på en Kronos-vagn. Samma typ av utskjut används från deras C45F86 och uppåt, det är en kran i samma storlek som tex. Cranab FC6/FC8 DT, Kesla 305T, Kronos 6020 L och Palms 5.85.
1568611887_slang_palfinger_epsilon_m70.png


Jag ser inga direkta tekniska nackdekar med denna lösning, kedjan känns robust även om den får slag. Priset lär vara högt!

Tråd om Palfinger Epsilons vipparm på Rottne: skogsforum.se

Tja, det finns vel en stor nackdel, och det er när man får laga nåt, som en slang eller kolv.
Då får man vel montera ifrån hela utskjuten?
Jag fick byta kolv til utskjuten på min Kesla 304T da den var ny. (seg, innre läckage), och den var bytt på under 1t, sen den finns på utsidan av bommerna, det hadde nog inte gått lika smidig på denna typ av kran.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

ss0803  
#587184
stegmaster skrev:Det finns vel en stor nackdel, och det er när man får laga nåt, som en slang eller kolv.
Då får man vel montera ifrån hela utskjuten?

Ja att det blir lite mer omständigt vid service köper jag!

Men förhoppningen måste vara att slangbyten sker mycket mer sällan när de är helt skyddade på insidan så att den tiden tas igen därför.

Utskjutscylindern ska man förhoppningsvis inte behöva röra speciellt många gånger under kranens livslängd.

Avatar Fallback

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

Brorsan  
#587270
ss0803 skrev:
stegmaster skrev:Det finns vel en stor nackdel, och det er när man får laga nåt, som en slang eller kolv.
Då får man vel montera ifrån hela utskjuten?

Ja att det blir lite mer omständigt vid service köper jag!

Men förhoppningen måste vara att slangbyten sker mycket mer sällan när de är helt skyddade på insidan så att den tiden tas igen därför.

Utskjutscylindern ska man förhoppningsvis inte behöva röra speciellt många gånger under kranens livslängd.


Som den engelska motiveringen varför dom drog vattenledningarna på utsidan av huset:
"Det är lättare att tina rören när dom har frusit".

Användarvisningsbild

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

Seb macahan  
#587276 Den enklare lösningen med utvändig "organiserad" slangdragning är lömsk. Här finns dock bättringspotential. Så att det inte slutar som på bilden. 1 tungan som håller slangarna ska vara med förstärkt Kant hela vägen, inte som på denna med en läpp längst ut som lätt böjs. 2 de två öronen på stickan kunde ha ett lock ut mot "tungan" så att om läppen böjs inte skrapar i de böjda rören. Alla slangar är exakt lika långa, men ändå händer detta. Oftast med skördaraggregatet....

Avatar Fallback

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587313 Förstår inte att dom snikat med att inte ha bockad plåt hela vägen, har de på min Fmv 390 och har aldrig fått sånt trassel även om jag bökat endel med utskjutet när Arbron varit på.
1/2” slang med stålrör uppe på plåtrännan

Användarvisningsbild

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

stegmaster  
#587319
Brorsan skrev:
ss0803 skrev:
stegmaster skrev:Det finns vel en stor nackdel, och det er när man får laga nåt, som en slang eller kolv.
Då får man vel montera ifrån hela utskjuten?

Ja att det blir lite mer omständigt vid service köper jag!

Men förhoppningen måste vara att slangbyten sker mycket mer sällan när de är helt skyddade på insidan så att den tiden tas igen därför.

Utskjutscylindern ska man förhoppningsvis inte behöva röra speciellt många gånger under kranens livslängd.


Som den engelska motiveringen varför dom drog vattenledningarna på utsidan av huset:
"Det är lättare att tina rören när dom har frusit".

Jo jag ser den. :lol: :lol: :lol:
Och kolv rep, kanske typ 1 gång under sin livslängd (packningsbyte), men med slanger håller jag inte med.
Detta er ju inte slanger som ligger still eller nästan still (typ som slanger til kransvängen), utan rullas rundt små hjul hela tiden, så er mycket tväksam til livslängden på dessa.
Att dom krökas såpass mycket rundt dessa små plasthjulen hela tiden, kan jag inte begripa kan hålla lenge.
Til och med fastmonterade slanger rekommanderas ju inte att krökas så mycket vid montage.
Dessutan er det 4 stk (minst), så det ökar ju risken.
Sen ser man ju inte om dom blir slacka med tiden, så man kan sträcka upp dom i tid före dom sliter mot järn, eller?
Så ja det er snyggt, men vet faktisk inte om jag ville velat haft just detta.
Att montera bort och setta ihop ett dubbelutskjut för att byte en slang er inget som fristar mig.
Settar man bort jobbet spelar det ju ingen roll (vilket kanske folk med så dyra kraner/vagn gör?)
Men att byta en slang som ligger på utsidan er ju som en lek mot detta.

Avatar Fallback

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

Blivande snickare  
#587320 På vår förra epsilon på timmerbilen körde vi över tre år utan att byta slangarna så nog håller det.
Visserligen lite grövre rullar på en så stor kran men desto mer kört istället.
Vi har samma lösning på nya kranen, iofs en z så svårt å få annat å rymmas :D men jag kan inte säga att jag saknar att ha slangarna på utsidan.

Dessutom behöver man inte demontera utskjutet för att byta slang. Man skruvar loss ena änden på den gamla slangen å fäster sen den nya i den med en mellankoppling och drar helt enkelt in den nya samtidigt som man drar ut den gamla. En i gången, annars skiter sig ordningen på linhjulet/n.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

stegmaster  
#587322 Ja kan man byta på det viset blir det ju en annan femma. :-bd
Men 3 år er ju inget, man vil ju inte byte före tidligast efter 10 år, och gärna 20år :wink:
Men på timmarbilar byter ni vel efter intevaller, och kör inte til slangen spräckar som vi gör på en skogsvagn. 8)
Mitt största bekymmer er kedjan, för den ligger innuti bommerna, så hoppas slippa nåt trassel med den. :???:
Men visst er bra med alt som er skyddad, bara det inte blir för krångligt att fikså på, vilket du bekrefter att det inte er, så då er det ju lugnt. :smile:
På grävmaskinen har jag fått byta slang, var det gått åt en hel dag för att fiksa, då alt er jädrans trångt på dessa kortrumpa maskiner.
Fått lossa typ 12-15 slanger på hovudventilen, för att komma åt den skadade med skruvnyckel.
Har då användt rep för att dra ut/inn slangen igjenom karosseriet, men even detta vore svårt i et ormbol av slanger, så det hakat upp sig,

Avatar Fallback

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

Blivande snickare  
#587352
stegmaster skrev:Ja kan man byta på det viset blir det ju en annan femma. :-bd
Men 3 år er ju inget, man vil ju inte byte före tidligast efter 10 år, och gärna 20år :wink:

Du kan nog lugnt lasta 10 år med traktormonterat jämfört med en timmerbil som går dygnet runt med ibland upp till 15-20 lastningar och lossningar per dygn.
För så mycket tänker du väl inte köra? :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587354 Finns en faktor till, slangar åldras ibland med sprickor i ytter höljet som kanske ställer till de i rullen sen.
Är inte så kul med slangarna i en gammal Valmet 901 med teleskopbom

Användarvisningsbild

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

halvproffs  
#587360
gnisten83 skrev:Finns en faktor till, slangar åldras ibland med sprickor i ytter höljet som kanske ställer till de i rullen sen.
Är inte så kul med slangarna i en gammal Valmet 901 med teleskopbom


Mina slangar åldras alltid :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

JohannesG  
#589591 Såhär har jag gjort på Vretenkranen. Kan ordna bilder om så önskas.

Körde lite som vreten gjort original med slangarna som en båge upp. Fastnade en dag med en slang och rev sönder denna samt krökte ett rör. Rören hade vi för övrigt bytt till helt nya nyss. Åkte raka vägen till närmaste mekaniska verkstad och lät bocka en plåt och skruvade dit Går att få bättre, men detta är oerhört mycket bättre än inget alls.


Avatar Fallback

Re: Bilder på lösningar på slangdragning vid utskjut på kran

Amatörhuggare 62  
#589959 Jag gjort en låda som slangar ligger i skyddar dom bra.
Mini 3/8 blir slonkiga när dom blir varma.
Å vill gärna ligga,lite hur som.

Men nu är dom över bommen, hela tiden.
Bra när man kör helstam från beten ,åkerkanter å dylikt

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).