Sida 1 av 1

Moheda M 91

Postat: lör 27 aug 2016, 20:16
av Boman650
Nån som ha erfarenhet av mohedas M91 med k35 kran på. är den vagn i minsta laget om ska köra fullängds timmer å inte ha den så mycket till å köra vedlass med. Tänkte att den bland annat har bara en tub till vagns styret. Har en valmet på 100 hk så det är inte det som är problemet om skulle köpa en större vagn.

Re: Moheda M 91

Postat: sön 28 aug 2016, 07:55
av Morgan Nordin
Det där med dubbla ramstyrningscylindrar eller ej är oftast en psykologisk grej... Många vagnar med dubbla kör ju sina som enkelverkande så skillnaden mot en enkel som körs DV är bara att den är ngt klenare dragande. Moheda fick väl dessutom bra omdömen i Koneviesti ju på kraften i ramstyrningen?

Vi har i princip aldrig haft ngn som byggt om från 1 till 2 cylindrar.
MVH
Morgan, K.T.S

Re: Moheda M 91

Postat: sön 28 aug 2016, 09:41
av Boman650
Nä skillnad ä no inte så stor. Ä mäst fundersam om kran på ä no med styrka i när ska hantera nå längre virke

Re: Moheda M 91

Postat: sön 28 aug 2016, 10:38
av 550
Den saknar förstärkning mellan grind och första banken. Glömmer man stödbenen nere så är det lätt att kröka grinden. Rekommenderar storleken större vagn, 10 tons istället, som har förstärkningar där. Då får du en lite bredare vagn som passar bättre ihop med din traktor tror jag.

Kranen har jag inte kört, men den har den lilla gripen, så det är bra att köpa till den större istället. Tredje banke är förstås ett måste om du ska köra längre timmer. Kolven på ramstyrningen räcker till tycker jag på M91, den har aldrig känts för svag. Men kärran är ganska lätt att välta när den är tom om man har ramstyrningen åt fel håll.

Re: Moheda M 91

Postat: sön 28 aug 2016, 18:23
av stegmaster
Dock virker denne kranen riktig klen för att vara i denna storlek.
Har ingen erfarhet av kranen, utan bara lest tekniska data.
Låg egenvikt , klent lyftmoment, och klent svängmoment.
Er det inte egentlig en Källefall kran, och derav navnet K35, eller????
Tror absolut inte detta er kranen man ska ha om man ska köra mycket timmer, skulle själv tatt en eller två knäpp större modell.

Re: Moheda M 91

Postat: sön 28 aug 2016, 20:30
av bengt.a
Är det M91 som har svängen på dragstång och M100 bakom grinden, tycker man får ett större utslag på sväng på M100 i så fall

Re: Moheda M 91

Postat: sön 28 aug 2016, 22:12
av Boman650
Är de jag ha vart mäst rädd för kranen ska bli för klen. Å kanske vagnen är lite kort. att det bli för baktungt

Re: Moheda M 91

Postat: mån 29 aug 2016, 15:37
av bengt.a
Boman650 skrev:Är de jag ha vart mäst rädd för kranen ska bli för klen. Å kanske vagnen är lite kort. att det bli för baktungt

Extra banke löser det, men kran känns klen om du har mest timmer att köra

Re: Moheda M 91

Postat: tis 30 aug 2016, 08:47
av Boman650
Ha en ungefär 450 kubik slutaverknings tall skog som ska ut under några år fram över här

Re: Moheda M 91

Postat: tis 30 aug 2016, 09:43
av 550
bengt.a skrev:Är det M91 som har svängen på dragstång och M100 bakom grinden, tycker man får ett större utslag på sväng på M100 i så fall


Leden sitter framför kranpelaren på M91. M101 är kraftigare konstruerad på flera ställen. Jag skulle rekommendera minst M101 med K45 om man planerar att köra lite mer timmer.

Re: Moheda M 91

Postat: tis 30 aug 2016, 11:34
av Midgård
Jag har en M91 med K35 kran. Har en 3-dje banke längst bak. Drar den med en Valtra A82. Perfekt ekipage för mig. Körde ut 150 m3 frötallar förra vintern. Inga problem.

Re: Moheda M 91

Postat: tis 30 aug 2016, 21:24
av molnia
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

här har jag gjort en liten beskrivning av skillnaderna mellan 9 tonaren och 10 tonaren.
Vi har en m101 med K 45 kran.
Jag är väldigt glad över att det blev 10 och inte 9:an. 9:an påminde för mkt om vår förra vagn som jag tycker var för klen på många sätt.
Kändes inte motiverat med en m40kran vid köptilfället då den var18000 dyrare. Har dock upptäckt några nackdelar med k45 kranen. Slangars dragning är billigare och mer utsatt på k kranen. Går en slang sönder så är det längre sträckor att byta på k-kranarna. M-kranarna har slangarna uppdelade i etapper så reparationer görs mkt enklare. Sedan så har även k-kranarna ett sämre parkeringsläge. M kranarna når med sticka och bom ner till centrumbalken och kan vila och avlasta kranen vid ttransport. Det är de saker som inte går att utläsa i specifikationer för kranarna.