Sida 5 av 5

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 19 sep 2017, 10:58
av stegmaster
Eller varför inte bara svetsa på en tjockare plåt direkt på grinden som skyddar,, där du ska ha tanken,
Och den bör vara lite högre enn själva tanken (typ 15cm eller så), då det brukar bli returfilterknopp, luftning och slanger även på ovansidan tanken.

Så här ser det ut på min Kesla, dock er det bara en forhöjning på själva tankplåten, inte en egen plåt på grinden.

1505811859_p1020771.jpg

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 19 sep 2017, 11:44
av JohannesG
Ingen dum idé det där :-BD

Att det inte är en separat plåt är säkert en kostnadsfråga för tillverkaren, många vill spara där det går att spara.

Grundfrågan kvarstår dock. Vilken tjocklek rekommenderas?
6mm för skydd och 3mm övrigt?

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 03 okt 2017, 21:00
av JohannesG
Har svetsat tanken idag, skall bara bestämma mig för hur jag bäst monterar den. Har ni några tips? Den måste fästas i grinden, då den bara sitter på ena sidan av kranpallen och inte kan gå bakom då denna sitter ihop med grinden.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: lör 13 jan 2018, 22:18
av JohannesG
Har en fråga. Inte helt relaterad till detta, men nästan.
Vad skiljer en el proportional ventil från en el on/off ventil. Skiljer det i själva ventilen och spolarna eller är det bara om man matar den via ett motstånd eller inte. Om vi tänker analog styrning då.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 10 jun 2019, 21:52
av JohannesG
Nu är jag på gång med ett till hydraulsystem.
Vacklar lite mellan vilken storlek på pump jag ska välja. Optimalt tror jag hade varit att få ut 60l/min vid 300PTO (1300 motorvarv).
Men får inte det att stämma riktigt med någon kombination. Det står mellan 47,4cm3 och 55,2cm3. Det skulle med 1:3,8 växel ge 60l/min vid 1200 respektive 1400 motorvarv. Vilket bör jag välja? Kraftmässigt ska ingen av dem vara ett problem. Men med den större pumpen kanske det blir för högt flöde för ventilpaketet vid flytt då man kanske går upp mot 1500varv. Är ett Hydrocontrol D3M paket, max rekommenderat 55l/min. Å andra sidan borde det gå åt mer bränsle vid högre varv och mindre pump, eller är den skillnaden så liten att den inte märks?

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 10 jun 2019, 23:35
av stegmaster
Givetvis drar den lite mer bränsle, men tror knappast det er nåt stort problem om du inte ska köra heltid.
Problemet skulle jag säga er bulleret, nu vet jag inte hur det låter i en MB track hytt, men åtminstone gör det en rejäl skillnad med buller i min Valmet på 1200 vs 1400rpm, när traktoren står still.
Själv brukar jag nästan aldri varva mer en ca 1000-1100rpm när traktor står still (altså når man endast driver pumpen til kranen.), för då er det lagom tyst i hytten, 1400rpm känns stressigt om man kan säga så.
Det beror nok både på det ökadet varvet på motoren, men even växel/pump och ventilpaket tjuter mer vid högre varv.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 11 jun 2019, 09:14
av JohannesG
Precis så tänker jag också egentligen. Håller helt med om att höga varvtal är stressande. Blir nog den större pumpen då.

Ventilpaketet tjuter inte pga högre motorvarv, bara pga högre flöde.

Vilket flöde får du ut vid 1100rpm? Du har säkert skrivit det förut, men jag har glömt.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 11 jun 2019, 14:23
av stegmaster
JohannesG skrev:Ventilpaketet tjuter inte pga högre motorvarv, bara pga högre flöde.

Vilket flöde får du ut vid 1100rpm? Du har säkert skrivit det förut, men jag har glömt.


Jo precis, men man brukar ju oftast öka varvet för att höja flödet.(om man inte kan växla om mer på Pto.) :wink:

Jag har en 36cc pump som gir 75l/min vid 540 var på Pto, som uppnås vid ca 1500varv på traktor(och pto på 540E)
Så uppskatter ca 55l/min vid 1100 på traktor, och det räckar bra til kranen, vid körning med drivning av vagnen kör jag ofta upp mot 1500rpm på traktor för där er vridet störst på traktor och flödet til robson blir ca 75l/min, och detta gir då en fart på ca 4km/t.
Men 1100 rpm på traktor er altså var jag brukar ligga vid kranarbete.

Edit: Såg at det blir eksakt 53l/min(öker man til 1200rpm blir det 58l/min), så var nästan spot on. :d

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: ons 19 jun 2019, 14:11
av stegmaster
En bild från i dag, när jag kör kranen.
Som bilden visar varvar traktoren ca 1050 och 400rpm på pto (som visas digitalt).
Detta gir 55l/min och er precis lagom för mig.

1560946240_img_20190619_105235.jpg

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: ons 19 jun 2019, 16:47
av Blivande snickare
Mot grind och botten skulle jag vilja ha så det säkert håller iaf.
Hur tjock brukar en vanlig bukplåt vara?
Dom håller ju det mesta så kanske går att måtta därifrån 😀

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 08 okt 2019, 09:07
av jonko
Började i helgen med att fixera pump och låda på PTOn, måste börja med tank nu.
Fråga: har ni kran på sugledningen? sitter den direkt på tanken då? jag tänker att det är ju sjukt bra med kran ifall man behöver byta pump, har något otättpå sugen... ja ni vet, men det ställer till det lite med tilltänkt placering.

Sug skall ju vara så långt ifrån retur som möjlig skulle jag tro.

Skvalpskott? har någon det? 1 eller flera?

tanken min är tänkt att bli som 3 st 30l oljedunkar. det är ganska exakt samma storlek på alla dimensioner.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 08 okt 2019, 09:26
av gnisten83
Jo jag har kran på sugledningen, mest för servicemöjligheter, med väldigt kort arm för ingen gren ska stänga den.
Borde nog va en kran med låsning.
Min tank är rätt platt så skvalpskott var nog rätt nödvändig i den

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 08 okt 2019, 22:44
av valtra mega
stegmaster skrev:En bild från i dag, när jag kör kranen.
Som bilden visar varvar traktoren ca 1050 och 400rpm på pto (som visas digitalt).
Detta gir 55l/min och er precis lagom för mig.

1560946240_img_20190619_105235.jpg

Vi har funderat på din varvräknare förut och om kraftuttaget går med 400rpm borde det rätta varvtalet vara 1140 på motorn .
540E ger 540rpm på kraftuttaget vid 1539 rpm på motorn

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: ons 09 okt 2019, 19:49
av stegmaster
Jo misstänker att den visar 100-200rpm för lite.
Even vid fullgas stannade den på en prick 2000rpm (47km/t), men den skulle vel varvat typ 2200rpm om det vore korrekt.
Och samma vid tomgångsvarv, så ligger det rett lågt, bara drygt 500rpm enligt mätaren.
Nu spelar det ju ingen större roll i praksis, då man har digital visning av pto varv ock km/t.