Sida 2 av 5

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 13:01
av JohannesG
Hur många liter per minut får du då?

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 13:22
av Masse
30liter/min.
Det räcker till den kranen. Skall man stå still och slänga av ett lass kanske det blir 100rpm till.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 13:24
av Masse
Eller så växlar man upp till 540E och får ut 37 liter vid 1100rpm

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 13:25
av Norske_Trond
Står 108 i pump betegnelsen for 108cc då måste den den vel gi rundt 60L på 540rpm på tapp. Slipper jo ekstra kostnad med vakselåda også .
Vil tro det vil hjelpe på bra på fart og spes kraft på navdriften ☺
Utrolig bra å kunne bruke ren hydraulik olje på kran og motorene også.

Mvh Trond

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 13:36
av Norske_Trond
Er den inte 108cc Masse. Dere rakk å legge til deras inlegg før jag la ut mitt ☺

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 13:46
av Masse
Norske_Trond skrev:Er den inte 108cc Masse. Dere rakk å legge til deras inlegg før jag la ut mitt ☺


Jo den är på 107 eller 108 cc

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 14:47
av JohannesG
Hur mycket olja klarar kranen av att svälja innan något riskerar gå sönder? Finns det något sätt att beräkna detta? Tillverkarna brukar ange ett rekommenderat flöde, vad är det baserat på? Helst skulle man ju vilja ha lika bra fart på kranen som skotarna har...

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 15:03
av martiniholma
Den första flaskhalsen vad gäller flödet ut i kranen är nog ventilpaketet, hur stor kapacitet det har.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 15:56
av gnisten83
Sliden i ventilen är konstruerad att kunna leverera en viss mängd ut till respektive funktion beroende på hur stora cylindrar man nu har.

Ska du sen ha upp hastigheten som på en skotarkran blir de nog att ha LS system med flödeskompenserade slid o ett styrsystem typ iqan

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 17:35
av Masse
Sitter ett D3M paket monterat som standard på vår vagn. Det klarar 55liter kontinuerligt enligt spec.

Vet inte om det händer mer än att man alstrar värme om det överskrids (måttligt)?

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 18:16
av gnisten83
Hade ett D3m med hydralservo innan och med 54cc frontpump o 1200rpm gav ca 65min/l o visst blev de värme.
På sommarn hände det ibland att servotrycket försvann, riktigt varför blev nog inte utrett....
Ventilen blev utbytt till elservo i samband med traktornbytet sen

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 19:44
av ulfgustav
Hej Men snälla nån då Johannes G????
[quote="JohannesG"vilja ha lika bra fart på kranen som skotarna har
Innan man börjar prata om fart på kranen skall man först av allt behärska körningen. under mina år i branschen så har jag mött många uttryck för hastighet t.ex grip skall stänga som en "grisblink" ja många fler uttryck har jag mött.
När man sedan med förare börjat analysera vad den anser ja då blir det mer nyanserat, men fortfarande så har t.ex lyften gått "åt helvete för sakta"varit ett uttryck. Då man med förarna gått djupare i analysen då har oftast den verkliga upplevelsen kommit fram.
Kranen går jättebra jag lastar fortare än min kollega och har inga problem med körningen, Jaha vad beror detta uttalande på???
Jo föraren har haft ett hydraulsystem som varit välbalanserat för sin uppgift, funktionerna har varit och slutligen föraren har förstått sambandet mellan förare hydraulik och kran.
Slutligen Johannes G samkörningsegenskaper på en kran är A och O för att man skall trivas med redskapet så jaga inte pumpflöden mm, tillverkarnas rekommendationer bör man följa för de har sannolikt beräknat förhållandena för att göra en bra lösning

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 19:49
av jannee
Man "måste" kunna köra 3 saker samtidigt utan att hastigheten minskar 😡 :grin:

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 07 aug 2016, 20:27
av JohannesG
@ulfgustav Jag tror att de flesta här inklusive jag själv bemästrar kran-körningen bra. Min kran går ganska långsamt, men det beror på att traktorn har för dåligt flöde på vettigt varvtal. Det gäller att välja kortaste vägen för kranen. I framtiden får det bli en pump på kraftuttaget.

Mitt syfte var inte att försöka få min eller någon annans kran lika snabb som många skotarkranar, det var mest en önskan att så vill man ha det.

Min fråga gällde rent tekniskt, hur räknar tillverkarna? Vad bestämmer att flödet är lagom?
Vi har ju två killar här på forumet som byggde varsin egen skogsvagn, ett riktigt imponerande bygge. De kör med ca100l/min, det är 20l/min mer än vad tillverkaren rekommenderar, och det är ingen extrem fart på den ändå johan83 - Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83 http://www.junkkari.fi/sv/web/sv/patruuna-5785 Och jag är absolut ingen expert på hydraulik, hade jag varit det skulle jag aldrig frågat.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 08 aug 2016, 07:33
av Morgan Nordin
Johannes: En "gissning" är att man sätter ett rek maxflöde baserat på det som känns rimligt för majoriteten av brukarna + hur mycket exv ventilpaket klarar. En proffsförare tycker ju i regel att detta är långsamt och okänsligt men de brukar också ha förståelse för detta då de vet att hela ekipaget kostar mindre än bara hydrauliken på en "proffskran"
MVH
Morgan