Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 265385 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

svampbob  
#489182 Då är det väl så att traktor ekipagena som har vunnit de centrala upphandlingarna.

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#489205
stegmaster skrev:Detta er en Kesla 122 med 4wd navdrift, och ska ju ha en rejäl dragkraft, men som syns så har den inte sjans att spinna loss hjulen när det tar stopp med traktoren.

Ser ingen kraftöverföringsaxel så vagnen går på Valtrans eget hydraulsystem, A-serien ger 52 l/min vid rusvarvtal (2270 rpm) och levererar 205 bar.

Med Keslas eget LS-hydraulsystem fås 250 bar till vagnsdriften, då ökar direkt dragkraften med nästan 25%.

Black Bruin motorerna är dessutom byggda för 300 bar kontinuerligt, så med tex en frontpump inställd på 300 bar hade det gått få ut nära 50% högre dragkraft än i filmen.

Flödet bestämmer ju bara maxfart med driften aktiverad.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#489211 Pumpen sitter på kraftuttaget, ser ut att vara en kolvpump.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#489232
valtra a 72 skrev:Pumpen sitter på kraftuttaget, ser ut att vara en kolvpump.

Tack för info!

Då blir det svårare att spekulera om vilket tryck vagnen drivs med.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489247
ss0803 skrev:
stegmaster skrev:Detta er en Kesla 122 med 4wd navdrift, och ska ju ha en rejäl dragkraft, men som syns så har den inte sjans att spinna loss hjulen när det tar stopp med traktoren.

Ser ingen kraftöverföringsaxel så vagnen går på Valtrans eget hydraulsystem, A-serien ger 52 l/min vid rusvarvtal (2270 rpm) och levererar 205 bar.


Nä, han har egen pump/tank bak på traktoren, dock er det svårt att se vilken typ, men ser ut som en kolvpump, så det er nog bra flöde och tryck.
Vore dumt och köpa en vagn til ca 700tkr+mva för sen å snåla på riktig pump. :wink:

Sen er det vel inte mer enn 190bar på Valtra A-serie egen hydraulik???

Kolla bilden nedan som er en bild från filmen. Verkar som en rejäl pump och tank.
Se bara farten på 305t kranen när han kör, så ser man att den har en ganska stor pump.

1514746768_uten_navn.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489262
ss0803 skrev:
valtra a 72 skrev:Pumpen sitter på kraftuttaget, ser ut att vara en kolvpump.

Tack för info!

Då blir det svårare att spekulera om vilket tryck vagnen drivs med.


Beklager mitt svar ovan, såg nu att du redan hadde fått svar. :oops:

Men hur som helst så drar en 122 4wd navdrift 3tonn vid 170bar och 4,5t vid 250bar, så det er nästan så undrar om alla uppgifter man leser er korrekta eller räknas på olika sett, för inte verkar denna vagnen i videoen stärkare enn en vanlig rulldriven vagn med 1,8t dragkraft. :o

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489470
JohannesG skrev:Kesla har något mindre rulle än Moheda, men ett lägre tryck och okänt deplacement, så svårt att säga säkert. Har du ingen reservdelskatalog att kolla detta i? Hittar inget på Keslas hemsida.

Mått på några olika rullar, mätt på Elmia i år:

Weimer We-12:an, Däck 500/50-17: 29cm
Weimer We-12:an, Däck 500/45-22,5: 24cm
Kesla 122HD: 22cm
Moheda M121/4WD: 23cm


Nu tog jag en rejäl granskning av detta i går. :wink:
Kesla måste vara en god kund hos parker, för det som står på skylten er bara Keslas partsnr. och antagligen produksjonvecka/år (altså vecka 48 och år 2016).
Altså denna bilden.
1514890385_img_20171230_125549.jpg


Att lista ut vilken drivmotor detta er var inte så enkelt, då enda uppgiften som finns i parts manualen er vikten som uppgis,
Den er 16,5kg., och den enda motor som Parker har i sin katalog med denna vikt och tryck/flödet som lirar med user manualen, er den jag markert med blått på bilden nedan. (altså en 405cc motor)

1514890925_drivmotor.jpg

1514890925_drivmotor_vekt.jpg

1514890925_drivmotor_diagram.jpg


Er det någon som klarer räkna ut, och komma fram til en drivkraft på ca 18000n(eller 1,8t) med dessa uppgifter??? :???: :ugeek: (eller lurar Kesla mig????)
Rullen er altså Ø22cm, och däcken Ø100cm.
960nm vid 170bar från hydraulikmoteren, kolla annars övriga data från bilden ovan. (har sett bort från peak siffror)
Nu har du något att klura på Johannes, men hjärna er tyvärr blivit för gammal och slö. :wink:

Sen ser man att hos parker er det inte bara byta til större motor för att öka drivkraften, för trycket går ner på dom större (åtminstone i denna motorserien), så det enda man uppnår med större motor er samma eller marginalt stärkare motor vid lägre tryck. :surp:


Har even notertat att Kronos har 1600kp(eller 1,6t) til alla sina vagner med drivrulle, både 10t-12t och 15t vagnen.
Men dom er nogra med att precisera att detta er en hjälpdrift.
För dom har ju dessa stora 14t -16t vagner med drivhjulsberoande drift, til folk som verkligen er i behov av drift på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Ängagärdet  
#489476 Då ska vi se...

900Nm ger 900/0,11= 8101N vi har 2 motorer alltså 8101x2= 16202n. 16202n= 1577kg vilket är dragkraften. :-b
Där radien på rullen =0.11m

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489496
Ängagärdet skrev:Då ska vi se...

900Nm ger 900/0,11= 8101N vi har 2 motorer alltså 8101x2= 16202n. 16202n= 1577kg vilket är dragkraften. :-b
Där radien på rullen =0.11m


Aha, tack. det var inte svårare enn så. :-bd
Dock var det 960nm vid 170bar
960nm ger 960/0,11=8727 x2=17454n
Nå Johannes er du säker att rullen er prick 22cm och inte 21,3cm t.eks.???
För om rullen t.eks er 21,3cm så er vi nästan precis på 18000n. (18000n vid 170 bar er va som står i manualen.)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#489517
Ängagärdet skrev:Då ska vi se...

900Nm ger 900/0,11= 8101N vi har 2 motorer alltså 8101x2= 16202n. 16202n= 1577kg vilket är dragkraften. :-b
Där radien på rullen =0.11m

Stämmer verkligen uträkningen riktigt. 900/0,11 är enligt min räknare 8181,818181818182. Slarvfel eller missar jag något? Och i omräkningen till kilo. Vad jag kan läsa är ett Kg = 9.80665N. Baserat på det skulle 16202N bli 1588,873433Kg eller missar jag något även här? Ja, Ja, dra bort ett antal decimaler, det går bra, inte det som är poängen.

stegmaster skrev:Aha, tack. det var inte svårare enn så. :-bd
Dock var det 960nm vid 170bar
960nm ger 960/0,11=8727 x2=17454n
Nå Johannes er du säker att rullen er prick 22cm och inte 21,3cm t.eks.???
För om rullen t.eks er 21,3cm så er vi nästan precis på 18000n. (18000n vid 170 bar er va som står i manualen.)

Hade enbart centimeterprecision när vi mätte. Tänkte inte då använda måtten till någon noggrann uträkning, bara allmänt intresse. Gå ut och mät själv, så får du till och med reda på exakt mått på just din vagn. :wink:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489541 En annan fundering, Johannes.
Kör verkligen weimer den drivmotoren du länkat til med 200bar??? :surp:
Verkar konstig på flera sätt.
Man skulle ju tro dom haft begränsaren på konstant användning tryck, altså 172bar. (liksom Kesla valt 170bar)
Intermittens ( som brukar var 10% tidsanvändelse) er 187bar.
Det er bara korta peak(207 bar max) som er över 200bar.
Sen går weimers kraner på 175bar.
Så verkar minst sagt konstig att dom släpper 200bar på drivmotoren.
Det er inte så att dom bara skrivar ut lite hur mycket motoren klarer av vid et teoretisk tryck????
Sen er det bara alternativet med lilla rullen(24cm) som gir 20000n vid 200bar, den andra med 29cm rullan blir ca 16500n med 200bar, om jag fått det rett.

Och ja, jag ska mäta min rulle nån dag, men har inte nåt stort skjutmåttt som er så stor som rullan, så får kolla på radien. 8)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#489573 Jag tycker själv detta är konstigt, får ta upp denna fråga med Urban nästa gång vi pratar. Jag håller tummarna för att det håller, men lite orolig är man allt. Dubbelkollade med Urban att det var 200bar och det var inga protester på det. Men märkligt är det allt när man ser data för motorn!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#489605 Pratade nyss med Urban och ställde frågan om trycket.
Han sa att dom har använt dessa motorer i många år och inte haft några problem pga av trycket. De motorer som har krånglat var på den gamla vagnen (RDM) och berodde då att ägaren kört med rullarna i ingrepp utan att använda drivningen, var ju en annan typ av inkoppling av driften där. Detta gjorde att motorerna tömdes på olja och det är inte bra. Blir nog lite liknande Mowis gamla navdrift med Auburn Hjulmotorer med manuell frikoppling i navet. Han sa även att han vet fler (inom entreprenad) som kör med samma motor och överbelastar dem kraftigt utan problem. Belastningen på axeln skulle även påverka hur mycket tryck de klarar. Med nuvarande typ av drift skall inte påfrestningen på axeln bli speciellt hög. Bara hoppas att allt detta stämmer.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489645 Joda, det går säkert bra. Weimer gir vel ochså garantier på sina prylar, så det er säkert lugnt.
Det man undrar över er ju varför tillverkaren håller sig til betydlig lågare värden/tryck. :???:
Men varför har weimer rullar med olika diam. til olika däckdiameter??
Er det för att vagnen ska driva med samma hastighet oavsett hjuldima. så skitar man i att man förlorar drivkraft på dom med 17" hjul på grunn av större rulle??? (22,5 hjul er vel dessutan nåt dom just börjart levera, eller??)
Eller er det något jag missar här?? :-b

Hmm, intermittens trycket som er til Parker 405cc motorene, er 240bar, så då finns det lite att gå på. :wink:
Men jag er bra nöjd med drivningen så den får vara som den er med sina ynkliga 170bar.

Dock har det varit lite trassel med kran/grip (byte av utksjutsylinder och fäste til hydraulikrör som gått av i svetsen) och inte minst gripen(bolt som kapas av på samma ställe, bytt nu för 3 gång), men nu verkar alt lösa sig med ny grip av proffsigare modell.
Sën har ÅF/Kesla varit kanon fine att ha med att göra, vilket betyder mycket när det trassler.
Dom har skickat nya prylar snabbt/direkt när det varit problem, dessutan har jag fått fakturera timar jag jobbat med detta, så all häder til dom. :-bd

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#489648 Med Weimers rullar ligger det till såhär:
De hade den stora rullen först med sina 17" hjul. Sedan ville vi till vårt bygge absolut ha 22,5" hjul annars kunde det kvitta. Och då tog de fram den lilla rullen tillsammans med BKT Flotation 558 däcken. Rullen skulle kunna varit något mindre i mitt tycke, men det måste stämma med däckmönstret också, tar man bort en ribba kanske den blir för liten, finns inte obegränsat med plats för armen som trycker ner heller.
De har även en mindre rulle till de mindre vagnarna, 10ton och neråt. Vet inte storleken på den rullen. Är ju en annan vagga på dessa vagnar än 12ton. Kanske dragkraften är räknad på dessa. Att de har en stor rulle till sina 17"hjul tror jag har att göra med att de fortfarande vill ha en relativt lång vagga för bättre klättringsegenskaper. Rullens storlek i förhållande till däcken har inget med hastigheten att göra, detta har diskuterats förr någon stans.

Vad gäller numret på dina motorer. Kan det inte vara lite så att Kesla vill att kunden skall vara tvungen att gå genom dem om det skulle vara problem med motorn?

Tror Kesla har en lite annorlunda boggiupphängning än Weimer, Vreten, Moheda, med fler. Du har väl inte öron på båda sidor om vaggan?

Fakturera din arbetstid, det var inte illa! :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).