Sida 43 av 56

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: mån 23 okt 2017, 21:17
av martiniholma
Tack @Nor-forest! Jag har bara satt på klippen denna gången ännu, och då var det ju en del nytt med slangdragning och så, men kan tänka mej runt 20 minuter ungefär nästa gång när man vet hur allt ska sitta. Placeringen mot trädet är inga problem, det lär du dej fort.

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: fre 27 okt 2017, 08:29
av Mats Nilsson
Jag är intresserad av att köpa en ny Moheda 121-4wd med kran M50. Säljaren påtalar att vridhuset har byttas till "större" än tidigare original till M50. Vingpump 90l/min, pcl-spakar och grip G210 s. Finns det någon som har samma och erfarenhet med för o nackdelar?

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 07:03
av Eremiten 74
martiniholma skrev:Har uppdaterat kärran :grin:

Ser spännande ut [emoji4]
Måste man dra fram exstra slangar till klippen ?
Lägger du buskarna och träden på vagnen eller på marken ?
Fungerar det att lasta av ett lass med klippen ?

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 09:07
av aggesund
Mats Nilsson skrev:Jag är intresserad av att köpa en ny Moheda 121-4wd med kran M50. Säljaren påtalar att vridhuset har byttas till "större" än tidigare original till M50. Vingpump 90l/min, pcl-spakar och grip G210 s. Finns det någon som har samma och erfarenhet med för o nackdelar?


Ja har inget utav dehär förutom gripen som du är intresserad utav men min pump är väll 112l/min tror jag och kan du välja det tycker jag du ska göra det, varje liter man kan få går åt :grin:

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 17:13
av Fredi
Jätteintressant läsning, har läst igenom hela tråden idag. Har själv beställt en ny Palms 10D vagn med rulldrift och 5.85 kran. Ventilbordet tar jag från gamla kranen, Ett Ergo digistick så den nya beställde jag utan ventil. Skall vara roligt att se hur oljan från 6550:an räcker till den kombinationen. Kanske blir det till att installera pto pump om allt rör sig i slowmotion fart? Skulle sätta dit en frontpump på traktorn men ryms ej då fråntlastaren är så nära fronten. Intressant att både i Sverige och Norge tycks det vara vanligt med pto eller vagnspump. Här i Finland är det mycket ovanligt tror jag. Alla som ej använder traktorns hydraulik har frontpump inkl. tank direkt på vevaxeln. Blir stor skillnad då min gamla är en Hakki 2510 med 7.5 t vagn från 1988 :smile:

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 20:20
av martiniholma
Hej eremiten74 :) Nej inga extra slangar eller kablar behövs. Man kopplar om framme vid rotatorn. Jag har lagt både på vangen och marken, men föredrar oftast att lägga direkt på vagnen. När man lastar av viker man undan bladet, och den blir då lite som en risgrip. En stor anledning att det blev just denna klippen var att man kan vika undan bladet.

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 20:43
av nicklas_andreasson
Mats Nilsson skrev:Jag är intresserad av att köpa en ny Moheda 121-4wd med kran M50. Säljaren påtalar att vridhuset har byttas till "större" än tidigare original till M50. Vingpump 90l/min, pcl-spakar och grip G210 s. Finns det någon som har samma och erfarenhet med för o nackdelar?

Har ett sådant ekipage från 2012
Med samma spakar och pump,
Har haft problem med att chokeventilerna nu sista tiden hängt sig ,då tappar man verkan i den funktionen. Annars funkar den fint .

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 21:00
av haltaolof
1509216997_kranpelare.jpg
Har en Moheda 120 med M50 kranen från 08. Fick byta både kranpelare och kuggstängerna i vridhuset.
Vet inte vilket som gick sönder först. Känner till 2 stycken till som har fått byta,

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 21:25
av aggesund
haltaolof skrev:
1509216997_kranpelare.jpg
Har en Moheda 120 med M50 kranen från 08. Fick byta både kranpelare och kuggstängerna i vridhuset.
Vet inte vilket som gick sönder först. Känner till 2 stycken till som har fått byta,


Hur ofta har ni bytt olja och kontrollerat oljenivå på grejer som ser ut sådär??

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 21:43
av haltaolof
Inte lätt och byta olja, när det är fettsmörjt...

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 21:48
av aggesund
haltaolof skrev:Inte lätt och byta olja, när det är fettsmörjt...


Jaha?! Ja har ioförsig bara kört mowi men de har vart oljebad. Trodde det var samma typ av vridhus

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 21:57
av källshult
Jag har m 40 kran på min moheda 101 och det är oljefylld vridhus och den är en 2015 årsmodell men det sitter smörj nippel till lagret som är till kran pelaren

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 22:53
av stegmaster
Finns det verkligen svänghus som inte er oljefyllda, på moderna kraner, typ nyare enn år 2000?? :surp:
På min Kesla finns det en lite glasöga, så man kan kolla nivåen varje dag om man vil.
Kommer byta oljan vart 2 år, finns tappeskruv, så det er snabbt gjordt. (inget sugandet av oljan som det vore på mina förre griplastare).

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 23:05
av haltaolof
Jag har väl en omodern Moheda då!

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: lör 28 okt 2017, 23:16
av stegmaster
haltaolof skrev:Jag har väl en omodern Moheda då!

Lugn nu, det var inga illa ment, men tyckte bara det låt konstig att det verkligen er så.
Man brukar ju smörja det övra lageret med grease, men hela vridhuset låt ju minst sagt konstig.
Det brukar ju finnas flera liter olja där, så fatter inte riktig hur man kan ersätta det med endast grease, men jag tror dig ju absolut, så då finns det tydligen.
Hur har man någon koll på detta??
Pumpar man bara i grease til det tyter ut nån stans???