Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264095 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#475763 Äntligen är det höst. Tyckte det var dags med ett filmklipp. Plockade ihopa en lönn idag.

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#475776
Mats Nilsson skrev:Jag noterar att Kesla har ramstyrningen i stort sett rakt under kranen och framför grinden. På Moheda är ramstyrningen bakom grinden. Detta bör väl medföra att Kesla följer traktorn sämre än Moheda vagnen? Hur tänker man här?

Numer har även moheda leden längre fram än tidigare. På de nyare sitter den mitt under kranpallen.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#475811
källefall8 skrev:
Mats Nilsson skrev:Jag noterar att Kesla har ramstyrningen i stort sett rakt under kranen och framför grinden. På Moheda är ramstyrningen bakom grinden. Detta bör väl medföra att Kesla följer traktorn sämre än Moheda vagnen? Hur tänker man här?

Numer har även moheda leden längre fram än tidigare. På de nyare sitter den mitt under kranpallen.

Såhär skriver KTS på sin sida, låter inte så dumt:
Var ska lagringen för vagnstyrningen vara placerad? Bakom grinden eller framför grind och anfästningen för 3-punktslyften?

Vad händer när du lyfter en tung stock vinkelrätt ut från vagnen och svänger kranen för att lasta på vagnen?

A.
Belastningen går genom kranen och rakt ned i stödbenet.

B.
Vad händer då när kranen svängs bakåt för att lasta på vagnen? Krafterna förflyttas från stödbenet till ramen där krafterna ska ned i hjulen. Då måste kranen, vridhus, 3-punkt, 3-punktsinfästning mot ramen och vidare till hjulen vara så kraftig som möjligt.

C.
Då blir valet enkelt för K.T.S - lagring framför 3-punkten då det är mycket lättare att bygga allt under punkt B som en komplett enhet utan hänsyn till att det ska vara en dragstång inunder där belastningarna är som störst.

D.
Hur går det då med följsamheten på vagnen när vagnstyrningen används? Det har ingen betydelse. K.T.S har kompenserat det genom att öka svängningen på vagnstyrningen med några grader. Med båda typerna av konstruktion är det inte placeringen av ledpunkten som avgör hur det går att svänga utan i båda fallen är det när traktorns bakhjul går i dragstången som bestämmer vändradien. Faktum är att en flackt utvinklad lång dragstång (ledpunkt långt bak) tar i traktorns bakhjul tidigare än en kort, brant utvinklad dragstång!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Andreas99  
#475819 Jag hittar inte vart KTS skriver detta, kan du länka.
Det här förutsätter ju att det är kranens arbete som utgör den största belastningen på vagnstyrningen. Frestar det inte mera med ett fullt lass i dålig terräng?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#475826 Ja det kan jag, borde gjort det från första början. En bit ner på sidan: http://kts.se/NT/svenska/produkter/dubbelram.htm

Klart det blir påfrestningar när man kör också. Vågar inte svara på vilket som är värst. Men rätt byggd håller lagringen minst lika bra när den sitter fram. Sitter lagringen bak kan jag tänka mig att det kan vara lite lättare att få en stark konstruktion för tryck neråt. Men det finns lägen då kraften kan komma åt andra hållet och då gäller det att det inte är snålat. En del vagnar jag kollat på med denna konstruktion vilar kärran i princip på dragbommen med bara en liten läpp som håller kvar den om det skulle bli kraft åt andra hållet. Jag ställer mig tveksam till denna konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Andreas99  
#475833 Ja där var det, hittade bara de mindre vagnarna innan. Blir lite fundersam om vad de skriver.
Screenshot_20171008-205254.png
Screenshot_20171008-205404.png

På en mindre vagn så är det verkligen en fördel att de har en centrumram för att en styvdubbelram spricker, på den stora vagnen är det en fördel att de har en styv dubbelram. Jag tänker att det är samma med vagnstyrningen, man skriver att det man själv har är det bästa och varför men om det är hela sanningen det vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Andreas99  
#475834 Oj vad dåliga de bilderna blev.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#475840 Alla vill ju sälja och därför hävda att deras är bäst. Sedan håller jag med om att det blir motsägelsefullt i exemplet ovan.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#475844 Argumenten under punkt D haltar lite. Ramstyrningen anser jag inte i första hand är till för att kunna svänga skarpare utan för att kärran ska spåra traktorn samt minska styrutslagen vid backning. För att spåra optimalt skulle man ha midjestyrning jmf en hjullastare som spårar helt. Med större vinkel på dragstången spårar det ju oxå bättre men ju längre från centrum på vagnen som dragöglan kommer i sidled desto lättare välter det.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476074 Ramstyrningens infästningspunkt är som att debattera religion men gör ett litet försök... :grin:

källefall8: Alla traktorer svänger bättre än en huggarvagn oavsett fabrikat. De med County och Muir Hill kan känna sig undantagna. Man kan inte jämföra med en lastmaskin då den har EN ledpunkt, traktor med kärra har TVÅ. Din iakttagelse om att stjälpningsrisken ökar ju mer man vrider ut dragöglan i sidled är helt rätt men spelar det då någon roll var ledpunkten sitter? Gör en skiss med bägge varianterna (samma avstånd boggi-dragögla) och vrid ut dragöglan 800 mm på bägge. Hur pekar vagnens hjul då i resp fall?

Centralram vs dubbelram. Bägge har för och nackdelar. Huvudskälet till att vi en gång tog fram dubbelram var för att få en vridstyv ram till tippflak. Sedan har det visat sig att en del kunder gillar styvheten då en centralramsvagn kan upplevas som svajig. För att komma ifrån sprickbildningsproblematiken som beror på att man vanligen svetsar 2 flexibla ramrör i en styv del där grind, kranpall och ramstyrning sitter (=sprickrisk i övergången styvt till flexibel) tog vi i princip en främre del av en centralram som överlappar de dubbla rambalkarna en ganska lång sträcka. Det är alltså 3 ramrör längst fram på vagnen. Då är det mycket enklare att föra in krafterna mellan styv och flexibel del då det blir mycket mindre påkänningar på svetsarna i konstruktionen.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

mikael_s  
#476388 Om något spårar ju en vagn med kort dragarm vars dragögla sidoförskjuts lika mycket som en med lång dragarm bättre, eftersom avståndet mellan dragögla och boggicentrum blir kortare. Fast kanske ger det en försumbar effekt på spårningen. Däremot tycker jag det märks skillnad då man vickar med ramstyrningen för att få vagnen över ett hinder. Hade en Vreten innan med lång dragbom (flack styrvinkel) och nu en Kesla med kort.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#476421
mikael_s skrev:Om något spårar ju en vagn med kort dragarm vars dragögla sidoförskjuts lika mycket som en med lång dragarm bättre, eftersom avståndet mellan dragögla och boggicentrum blir kortare. Fast kanske ger det en försumbar effekt på spårningen. Däremot tycker jag det märks skillnad då man vickar med ramstyrningen för att få vagnen över ett hinder. Hade en Vreten innan med lång dragbom (flack styrvinkel) och nu en Kesla med kort.

Jag uppfattade att diskussionen handlade om vart leden är placerad, allt annat lika, även avstånd mellan dragögla och boggiecentrum.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476424
mikael_s skrev:Om något spårar ju en vagn med kort dragarm vars dragögla sidoförskjuts lika mycket som en med lång dragarm bättre, eftersom avståndet mellan dragögla och boggicentrum blir kortare. Fast kanske ger det en försumbar effekt på spårningen. Däremot tycker jag det märks skillnad då man vickar med ramstyrningen för att få vagnen över ett hinder. Hade en Vreten innan med lång dragbom (flack styrvinkel) och nu en Kesla med kort.

Du får nog rita upp de för att jag ska hänga med i resonemanget

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

mikael_s  
#476437
källefall8 skrev:Jag uppfattade att diskussionen handlade om vart leden är placerad, allt annat lika, även avstånd mellan dragögla och boggiecentrum.

Ja och skall avståndet mellan dragögla och boggicentrum vara lika då ramstyrningen står rakt blir ju dragbommen kortare om leden skall placeras längte fram.

gnisten83 skrev:Du får nog rita upp de för att jag ska hänga med i resonemanget

Hm, provar med ett exempel först, tecknar så dåligt (men förklarar kanske ändå sämre i text).
Låt oss ta två extremfall för att tydliggöra effekten:

Ena vagnen har leden placerad extremt långt bak, ja faktiskt så långt bak den kan komma, i boggicentrum. För att flytta dragöglan 800mm sidledes (som talades om tidigare) krävs bara en liten styrvinkel på den långa dragbommen. Dragöglan flyttas nästan rakt sidlänges utan att avståndet mellan dragöglan och boggicentrum ändras nämnvärt (tan av en liten vinkel är ungefär vinkeln själv).

Den andra vagnen har en extremt kort dragbom, säg 800mm för att bara dra till med något :)
För att flytta ut dragöglan 800mm åt sidan måste styrvinkeln bli 90 grader och avståndet till boggicentrum har nu krympt med nästan 800mm då bommen nu pekar rakt åt sidan istället för rakt fram.

Extremfallet med lång bom finns ju faktiskt och kallasboggistyrning. Extremfallet med 800mm är förmodligen bara teoretiskt möljig, men illustrerar effekten.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#476447
Morgan Nordin skrev:Ramstyrningens infästningspunkt är som att debattera religion men gör ett litet försök... :grin:

källefall8: Alla traktorer svänger bättre än en huggarvagn oavsett fabrikat. De med County och Muir Hill kan känna sig undantagna. Man kan inte jämföra med en lastmaskin då den har EN ledpunkt, traktor med kärra har TVÅ. Din iakttagelse om att stjälpningsrisken ökar ju mer man vrider ut dragöglan i sidled är helt rätt men spelar det då någon roll var ledpunkten sitter? Gör en skiss med bägge varianterna (samma avstånd boggi-dragögla) och vrid ut dragöglan 800 mm på bägge. Hur pekar vagnens hjul då i resp fall?

Centralram vs dubbelram. Bägge har för och nackdelar. Huvudskälet till att vi en gång tog fram dubbelram var för att få en vridstyv ram till tippflak. Sedan har det visat sig att en del kunder gillar styvheten då en centralramsvagn kan upplevas som svajig. För att komma ifrån sprickbildningsproblematiken som beror på att man vanligen svetsar 2 flexibla ramrör i en styv del där grind, kranpall och ramstyrning sitter (=sprickrisk i övergången styvt till flexibel) tog vi i princip en främre del av en centralram som överlappar de dubbla rambalkarna en ganska lång sträcka. Det är alltså 3 ramrör längst fram på vagnen. Då är det mycket enklare att föra in krafterna mellan styv och flexibel del då det blir mycket mindre påkänningar på svetsarna i konstruktionen.

MVH
Morgan, K.T.S


Jag har inte påstått att det går å jmf lastmaskin med huggarvagn men däremot att midjestyrning spårar optimalt.

Du menar då att det är hur mycket som centrum på vagnen förskjuts i sidled som spelar roll, vart leden är placerad är av mindre betydelse?

Det finns ju oxå en del stora vagnar med y-drag, när de tvångsstyr dessa likt en skotare borde det bli konstiga bryt i traktorn när den tvingas i sidled, då finns ju bara en led....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).