Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264079 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390999 Hej molnia Jag är nästan helt säker på att boggiaxeln är fast på vreten. Som jag har förstått så kan man dra ut sista banken 0,8 meter. Vagnen på bilden har en exstra bank. Det är tre original. Tror att Moheda inte är utdragen till max den ser kort ut. Lastutrymmet är ca fyra meter på samtliga vagnar. Ska bli kul att se dom i verkligheten. Det måste jag ju göra innan jag bestämmer mig. Första helgen i juni är det stor skogs mässa i Karlskoga. Där skulle Moheda ha sin vagn med. Mvh Eremiten 74.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#391001 En fråga till er som har ställbar boggi. Hur ofta ändrar ni på länden ? När ni kör tre meters virke och timmer. ? Mvh Eremiten 74. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#391003 Kör med min i mittenläget. Helt ihop så dippar långa stockar och mindre vikt på traktorns bakaxel, och långt isär blir det osmidigt och det spårar sämre med traktorn, samt att vagnen blir mer instabil långt isärdragen. :)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#391004 ...och ändrar det gör jag aldrig. ;)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#391005 Klart att det ska stå längden inte länden. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391008 Sällan jag drar ihop min, började hugga massaveden fallande ca 4,5m så de är mest kubben som blir störigt kort...

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#391187 Vi som inte har driven vagn(10ton) måste ha den isärdragen när vi kör timmer. Ved och msssa kör vi i 3m längder. Är det en ren gallring så har vi vagnen ihopdragen för då följer den minst lika bra som vår förra 8tons vagn. Därav min frågs om vretenvagnen.
tror att flera av bilderna på moheda visar ihopdragen. De levereras ju även så för att ta så lite plats som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#391208 På min Kesla kan jag inte flytta boggin. Vet inte hur det är på 10t men de vagnar jag sett med drift är den fast. Sen upplever inte jag det som något bekymmer oavsett längd på lasset.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#391211 Fick precis denna bilden i mitt instagramflöde. Den blir rätt lååång med utdragsbanken. Verkar vara 680 kranen också. :)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#391262 Ja någon extra förlängning behöver jag inte ha. 4meter från grind till sista banken är nog. Snygg kärra tror att det är 22,5 tums däck på den. Det vill jag ha.:-) Vilken instagram sida va den på ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

John Bergsjø  
#391279 Hei jeg er eier av enVreten 1200 FW med 680 Kran og 22,5/500 hjul kjører alltid med kjettinger på hjulsettet med drift for og få Max efekt ut av driften. Har mini spaker som fungerer perfekt til denne kranen. Bakre banken kan kjøres hydraulisk. Kjøpte ny høst 2014 og kjørt ca 2200 m2. Til og dra denne bruker jeg en Valtra 6650. Hadde Movi 10 tonner før, testet også Moheda12 tonn men valget falt på Vreten. En ting som har vært meget bra med Vreten er sevicen fra fabrikken, har hatt en par justeringer på kran og driften å det kom dem og løste omgående.
Ville bare dele litt av min erfaring med 12 tonns vogn. Lykke til med valget :-)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#391294
Eremiten 74 skrev:Ja någon extra förlängning behöver jag inte ha. 4meter från grind till sista banken är nog. Snygg kärra tror att det är 22,5 tums däck på den. Det vill jag ha.:-) Vilken instagram sida va den på ?

Användaren som lade upp bilden heter laurencemason5

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#391298 Tack ! Martinholma ska titta på den sidan. Ser att det är en Vreten 1200SVR den jag tittar på heter 1200FW. Det är olika ramar på de kärrorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#391299 Hej John Bergsjö ! Har din vagn eget hydraul system ? Och vinsch ? Bor du i västra eller östra Norge ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

John Bergsjø  
#391320 Hei igjen, det er eget hydraulisk system, med olje kjøler som jeg ettertid skjønte var viktig for efekten.
Ellers så er det vinsj på kran.
Jeg holder til i sør/øst Norge :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).