Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 265025 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414914 Instämmer i fördelar med drift på vagnen. Gör fantastisk skillnad.
Har själv Moheda med rulldrift. Pump på tappen och separat tank.
Lycka till med era nya vagnar!

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#414953 Minns att jag och Morgan Nordin hos KTS funderadet på hur Palms räknar räckvidd på sina kraner i nån tråd.
@morgan nordin, här finns beviset på kreativ räkning av räckvidden, dom legger altså til lengden på halva gripöppningen, som jag gissade kunne vara va dom syftade på.
Så deras 840kran som har en räckvidd på 8,4m (på det viset alla andra räknar), så sysslar dom even med en räckvidd på 9,0m inkl greifer(grip).
Det var ju kul, då har min kesla kran fått en räckvidd av 9,15m enligt Palms sett att räkna. :lol: :lol:
http://www.palms.at/palms-forstkran-840


Annars er jag rett nyfiken på hur mycket drivningen i praksis orkar knuffa på. :???:
Kesla vagnen vägar totalt med kran ca 1t mer enn den jag har nu, sen väger even "nya" draghesten, valmet 6400, ca 1 t mer enn den tidligare valmet 665.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#414956 Tack Eremiten 74! Ja, efter lite dividerande med mej själv blev det bak. Har du fram eller bak på din kommande?[WHITE SMILING FACE]

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#414957 Det blev bak för mig med :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414978
stegmaster skrev:Minns att jag och Morgan Nordin hos KTS funderadet på hur Palms räknar räckvidd på sina kraner i nån tråd.
@morgan nordin, här finns beviset på kreativ räkning av räckvidden, dom legger altså til lengden på halva gripöppningen, som jag gissade kunne vara va dom syftade på.
Så deras 840kran som har en räckvidd på 8,4m (på det viset alla andra räknar), så sysslar dom even med en räckvidd på 9,0m inkl greifer(grip).
Det var ju kul, då har min kesla kran fått en räckvidd av 9,15m enligt Palms sett att räkna. :lol: :lol:
http://www.palms.at/palms-forstkran-840


:shock: men jag undrar om den österrikiske ÅF verkligen fattat rätt? Ingenjörer och säljare brukar ju ha olika uppfattningar om vad som är "sant".... :grin: Finska Koneviesti angav ju i sitt stora test 2014 räckvidd i marknivå med rakt drag och räckvidd med fullt utsvängd ramstyrning och där ser man skillanden på runt 0,5-0,6 m för de flesta fabrikaten förutom de som har riktigt kass styrvinkel.

Sedan kan man ju fundera på hur mycket räckvidd många kranar förlorar mellan utsträckt rakt ut i sidled och vid lyft från marknivå där märkligt nog det mesta virket brukar ligga...

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414990 Ska räckvidden räknas med att kasta ut gripen liggande röstar jag för återinförande av cranabs grip med stående cylinder :wink:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#415007
gnisten83 skrev:Ska räckvidden räknas med att kasta ut gripen liggande, .......................................:

Huva, nu börja det lika nåt, inkl, grip och even kasta den+ full vagnsväng så klarer man ju 10m utan problem. :lol: :lol:
Undrar varför jag köpte til vinch. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#415924 Hej och tack till alla som läser denna tråd [emoji4] jag startade den här tråden i slutet på april när jag sökte information om 12 tons skogsvagn med drift. Allt började under föra vintern när jag hade problem och många små reparation på min gamla Volvo bm 958E. Bestämde mig för att undersöka olika alternativ att transportera rund virke på. Först beslutet var om det skulle bli en gammal skogsmaskin en mini skotare eller skogsvagn. Som bekant blev det en skogsvagn men hur stort skulle den vara ? Eftersom att jag var van vid en skogsmaskin så fick inte kranen vara för liten. För att få en vagn som skulle hålla för en stor kran så hamnade jag på 10 till 15 tons vagnar. En del 10 tonare var kraftigare än visa 14 tonare. Så jag gjorde många besök på maskin firmor och hos skogsvagns ägare för att få en egen bild av olika vagnar. Efter att jag startade den här tråden har jag tack vare er fått svar på många frågor. inte bara här i tråden utan genom personliga PM , mail ,sms och telefonsamtal. stort tack för er information både positiv och negativ om olika skogsvagnar. Idag ska jag visa dom första bilderna på min nya vagn som är tagna i dag [emoji4]
Screenshot_2016-11-02-14-55-03.png
Screenshot_2016-11-02-14-53-28.png
Screenshot_2016-11-02-14-52-39.png
Screenshot_2016-11-02-14-51-48.png

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#415925
Screenshot_2016-11-02-14-54-35.png
Screenshot_2016-11-02-14-54-09.png
Screenshot_2016-11-02-14-55-03.png

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415927 :shock: de var nog länge sen jag kollade närmare på större vreten vagnar

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#415928 Gött! Det ser ju riktigt bra ut. :) Vet du om dom var igång med min också? Tack för en trevlig tråd! :)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#415929 Hej Martinholma !
Nej det frågade jag inte för det är väl inte din som står till vänster om min vagn ?

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#415930 Nej, jag har inga stödben och vinsch. Men kul att se! :D

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#415935 Kul att se. :grin:
Det står säkert nån plats i denna tråd, men orkar inte börja leta, så frågar istället. 8)
Vilka kraner er det ni valt til era vagner???

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#415939 Hej Stegmaster :-)
Kranen heter Vreten 680SE. Vreten göra egna kranar i sin fabrik.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).