Re: 12 tons skogsvagn med drift.
Postat: tis 03 maj 2016, 00:40
Hej.
Jag har Kesla´s 12t MD (drivrulle). Är mycket nöjd. Det står en del i tråden:
Driven Kesla eller odriven Moheda?
Ställ frågor om du har några. Nu verkar inte Kesla vara något alternativ om jag förstod rätt.
En lite detalj som nog du ska överväga är att det finns olika teorier om centrum balk eller rambyggd vagn. Jag är inte helt övertygad om att rambyggt är o föredra på så här "små" ekipage.
Många har erfarenheter av sprickor i både rambyggen och centrumbalkar men det kan handla mer om kvalitet på stål och hur man "misshandlat" grejorna. De flesta vagnsbyggarna jag pratat med är ganska överens att en centrumbalk i rätt dimension och kvalitet är den mest hållbara lösningen då man bygger för att balken ska kunna "flexa". Ett rambygge blir helt stumt och alla skarvar och infästningar frestas hårt.
Skotare och andra rambyggda lösningar för professionellt bruk är ofta väldigt mycket mer rejält tilltaget. Men som jag inleder, det finns olika teorier.
Jag har Kesla´s 12t MD (drivrulle). Är mycket nöjd. Det står en del i tråden:
Driven Kesla eller odriven Moheda?
Ställ frågor om du har några. Nu verkar inte Kesla vara något alternativ om jag förstod rätt.
En lite detalj som nog du ska överväga är att det finns olika teorier om centrum balk eller rambyggd vagn. Jag är inte helt övertygad om att rambyggt är o föredra på så här "små" ekipage.
Många har erfarenheter av sprickor i både rambyggen och centrumbalkar men det kan handla mer om kvalitet på stål och hur man "misshandlat" grejorna. De flesta vagnsbyggarna jag pratat med är ganska överens att en centrumbalk i rätt dimension och kvalitet är den mest hållbara lösningen då man bygger för att balken ska kunna "flexa". Ett rambygge blir helt stumt och alla skarvar och infästningar frestas hårt.
Skotare och andra rambyggda lösningar för professionellt bruk är ofta väldigt mycket mer rejält tilltaget. Men som jag inleder, det finns olika teorier.