Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264063 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#538327 Är det en spricka vid svetsen mellan fästplattan och 4 k röret? Eller bara i färgen? Det där ska man ha koll på, känner en där fästet för linhjulet släppte medans han vinschade och han stod så till i triangeln som bildas att han fick det i bröstet med en väldig kraft. Bara tur att han överlevde!

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#538335 Bilde på det ombygde gulvet i Valmet 6400,jeg varmet og bøyde utløseren til stol svingen så det blir bedre plass å komme ut og inn når sitsen er snudd bakover,handbromsen er også flyttet nermere skjermen for bedre plass

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#538363
källefall8 skrev:Är det en spricka vid svetsen mellan fästplattan och 4 k röret? Eller bara i färgen? Det där ska man ha koll på, känner en där fästet för linhjulet släppte medans han vinschade och han stod så till i triangeln som bildas att han fick det i bröstet med en väldig kraft. Bara tur att han överlevde!


Nja, det såg ut som bara i spricka i läcken, men ska slipa rent vid tilfälle och kolla säkert.
För jag kommer nog dra en svets på själv fästet ochså, då jag inte litar på endast 2 bultar, så tar den evt, sprickan i samma veva.
Jo det kan säkert bli otrevligt om hela fästet gir upp, denna gång hadde vi tur som märkte det då vajern inte gick att dra ut. (all lina hadde rullat på innsidan av trumman och satt som bärget, var precis jag lyckas dra loss vajern med kranen efter vi var klara med det nya fästet.)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bmboxer350  
#588921 (Stegmaster) om jag minns rätt så är din vagn försedd med bromsar. Har du några bilder på fästen av ok och dimension på bromsskivor/trummor ?. Är bromsarna kopplade direkt på bromsuttag traktor?. Jag tog inte detta tillval på min vagn.. tänkte försöka eftermontera bromsar.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#588943 Vet inte om jag har några bra bilder, men kan ta några vid tilfälle, och mäta lite.
Det er skivbroms som er kopplat direkt til traktorens bromsuttag.
Återkommer.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#588961 Svårt att komma åt att ta bra bilder, men här kommer några.
Skivan er ca 22mm tjock, och ca 320mm i diameter.

1569850677_img_20190930_151101.jpg

1569850680_img_20190930_131704.jpg

1569850677_img_20190930_131646.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588962 Du får demontera hjulet för bättre bilder :d =))

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bmboxer350  
#588966 Tackar för bilder och mått. 👍

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#588975 Var det inte dumsnålt av Kesla att låta axeltappen sticka ut så pass mycket på insidan av boggibalken?

1569859504_df2a6551-a76f-48c6-a8af-de00c9d81889.jpeg


Lätt att fasta om man gränslar en stubbe precis innanför ena boggibalken. Hade varit enkelt i fabriken att snedkapat fyrkantprofilen så att det enklare styrt förbi hinder. Axeltappen köps förmodligen in i standardlängd.

Men det kanske inte är så stort utstick som det ser ut?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Valtra 112  
#740546 Hej Valtra121A!
Ja sitter och kollar lite på en 12 t palms kran. Dom har ju kampanj på den motellen med dubbel ram och 8,5 m
Men vill ju gärna höra med nån som har lite erfarenhet utav dom vagnarna.....
är du fortfarande nöjd med vagnen?? Du får gärna skriva lite för och nack delar

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gamla drängen1964  
#740638 Jag har en Palms 12 ton med 4.80 kran,köpt 2018 .Kört ca 3000 m3,vagnen tycker jag är stabil, kör utan stödfötter när man fått lite lass.Slangarna till bommsvängen är oskyddade kört av slangar 3gånger, samt att jag tagit bort kvistar flera gånger som fastnat.Slangdragningen till driften var dålig vid leverans ,men åf åtgärdade det så de blev bra.Kranen kunde vara starkare i stickan,men man borde köpt en större kran i stället,så den är ok.Kranen har teleskop stödben o de sticker ner ca 10 cm under ramen när de är uppe,så de kan haka i.Kranen är utrustad med lättvikts ventilbord,fungerar bra men med on off till grip o utskjut blir utskjutet lite segt iomed att det inte kan vara fullt flöde.Kranen har en Weimer vinsh med radio som fungerar bra.På det storahela är jag nöjd inte behövt reparera något annat än slangar hittills .Men med fasit skulle kranen varit större annat ventilbord andra stödben .Nu kör jag driften med traktorns ventilbord skulle valt Palms styrbox.Borde valt bromsar till för man får rejäla lass. Priset vill sticka i väg om man plåckar allt från listan. Så jag är nöjd med de jag har.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).