fre 02 dec 2016, 12:21#421333
Hej,
Kör ett identiskt ekipage sedan -96. Stötte på exakt samma problem dag nr 1, men vi hankade oss fram en vinter. Eftersom det är en så pass kort kran, är det viktigt att inte laborera med att ändra geometrin: du får ett missfoster som blir oanvändbart. Kranen är ju redan superslö (kräver maxvarv på traktorn), och du får en otäckt sölig snigel som inte når dit du vill.
Lägg några tusen på en bra pump istället. 400'an ha ju egen hydraultank, så du kanske t.o.m kan bygga nåt smart och använda den. Den lilla kranens oljevolym mathcar nog. I mitt fall gjorde vi ett radikalt grepp: Vi köpte en pump med adapterplatta från Weimer. Det högre flödet gör att man kan ligga på förhöjd tomgång och bara ösa. (Har redan sparat in så mycket diesel att det betalt pumpen och går plus!) Jag har en omkastarventil ner i traktorn, så vanlig hydraulik går med originaltryck (för att inte bryta sönder hydraularmarna). Före omkastarventilen sitter det sedan en överströmmare på 175 kg, kopplad med ett T till retur. På detta T sitter sedan ett uttag för fri retur från vagnen. På överströmmaren sitter uttaget till vagnen. Jag har kört ut flera tusen kubik (mest gallring) med den här kombon, som är smidigare än fyrhjuling med stel vagn! Dock kräver det en någon meter bredare stickväg. Har kört all slutavverkning på gården, och där krävs lösningen med egen pump, tro mig. All räckvidd man kan krama ur kranen behövs om du apterar över 4,30. Så labba _inte_ med geometrin, det är stendött.
Jag kan inte komma på en bättre lösning än detta. Kan du slippa tank, så sparar du ju en peng också. Dessutom är en tank framför grinden skit, då den förstör sikten i grinden.
Snåla inte, gör nåt du kan använda.