SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

21 inlägg 18294 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383556 Utrolig fin vagn. Tror denna vagnen kan bli en storsaljare. Men priset måste og være rett i forhold til feks andre vagnar med rulldrift.
Inte månge som betaler mange tusen bare for at den har navdrift. Noen fordeler er det vel.
Synes og Moheha burde ha en bra pump+tank og 250bar trykk som et tilval. Motorna skal.vel tåla 300-350bar så inget problem med dom.

Noen som har hørt grunnpris på denna vagn? :wink:
Hej då. TROND

FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Aqualize  
#384248 Läste i någon Land Lantbruk att de skulle ha samma pris som robsondriftsvarianten som introduktionspris men senare (?) skulle det tas ut ett pris på 25 000 - 30 000 mer (osäker). Om det inte var i en Jord & Skog-tidning. Har läst igenom så många under påsk så minns inte var jag läste detta.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Skogsavverkaren  
#384333 Vad fördelen med navdrift? Min rulldrivna drar ju bra på alla hjulen! :-BD omkostnaderna blir säkert dyrare än rulle

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

JohannesG  
#384342
Skogsavverkaren skrev:Vad fördelen med navdrift? Min rulldrivna drar ju bra på alla hjulen! :-BD omkostnaderna blir säkert dyrare än rulle

Med navdrift kan du bland annat ha kedjor. Rullarna kan fyllas med is och börja slira. Navdrift är även mer skyddat.

MVH: Johannes G

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Fredrik Reuter  
#385515 Hej,
Som Johannes skriver så är navdrift mer skyddat och förutom kedjor så fungerar det bättre med boggieband också.
En nackdel är att det är svårare att få samma drivkraft med navdrift. Det har ju att göra med rullen på rulldriften är mindre än hjulen den driver. Men med Parkerpump och BlackBruin motorer så verkar nu FTG vara nära med denna navdrift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

JohannesG  
#408963 Här är lite bilder på kärran och drivningen samt broms som jag passade på att fota på Gallringsdagarna:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).