Det skiljer ju ganska mycket mellan olika vagnar hjul boggi etc. Sen är det nog rätt mycket pyssel om det ska bli bra. Det brukar vara rätt mycket pyssel med allting om det ska bli bra
Morgan Nordin skrev:Är det navmotor med frikopplingsknapp(ar) i navcentrum är det i regel en Auburn hjulväxel. Motorn i detta fall är en orbit och sitter påskruvad på växeln. hydraulmotorn bör ha en "declutchfunktion" som frikopplar motorn om vagnen blir dragen av traktorn men detta räcker inte till som frikoppling på väg = behovet av mekanisk frikoppling.
De egentliga navmotorerna - i regel Black Bruin - är tyvärr väldigt dyra men har som sagt fördelen att man kan ha kedjor på både drivna och bromsade hjul vilket efterfrågas i flera länder.
MVH
Morgan, K.T.S Maskiner
olli skrev:Med rulldrift spelar däckens storlek ingen roll, utan kraften och hastigheten är lika oavsett. Tänk att rullen drar direkt mot marken.