Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 72953 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Benny Nilsson  
#418189 Ja precis! Det hade ju varit bäst. Då sköter det sig själv. Men att byta ut ventilen på traktor är ju inte aktuellt antar jag? Man får väl tänka på det. Blir väl inte kört driften så ofta gissar jag.

I värsta fall. Vad händer?
Motorerna tål väl ett ganska högt tryck. Men överströmmningen öppnar väl inte från det hållet?

FTG
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418192 Haha snarare tvärtom :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418212 Hej,

Vi talar Sampo/Black Bruin?

Ja du måste ha en motorslid och annan sak som du absolut MÅSTE ha är en dräneringsanslutning som du kopplar direkt till "tank". INGA filter.

Vi slutade sälja navdrift att kopplas till traktorn då det ofta blev fel och dyra reparationer helt i onödan. Nu säljs det som ett paket med eget hydraulsystem

MVH
Morgan, K.T.S

Benny Nilsson skrev:@Morgan Nordin
Har köpt en vreten vagn med navmotorer. Driften manövreras med en av hydraulspakarna i hytten. Brukar det vara så att man måste lägga i flytläge efter att driften använts? Annars bromsar dom drivande hjulen.
Känns lite sådär . Risken är väl att man inte känner att hjulen bromsar när man har fullt lass på. Då kör man väl sönder något?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Benny Nilsson  
#418226 Jo det ska väl vara BB4 motorer om jag fattat de rätt. Vreten 10ton -07 2wd. Fick hem den för nån vecka sen så inte hunnit lista ut allt. Men nog är de väl konstigt att vreten bygger på detta viset då med bara snabbkopplingar till traktor. Verkar ju vara byggt så från fabriken.

En sak till jag undrar över är varför jag har dubbla returer från ventilpaketet? Har det med att det är elservo att göra?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Mannfolk  
#418235 Se i slutet av filmen vilken kraft i navdriften. Tills i år har vi kedjor båda två!
Till navmotorerna krävs fri retur till tank men med lite motstånd på linjen så kolvarna hålls ut i motorerna,vi satte en 1'' strypbackventil å satte den ''fel'' väg. Fjädern är så pass styv så den generar ett litet mottryck på typ 2bar.Och ja. Motorerna skall nog inte kopplas direkt till en traktor. Eget hydraulsystem med smörjande hydraulolja.

https://www.youtube.com/watch?v=vVoALwj8osw&t=22s

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418236 Låter som du borde kontakta vreten för att fakta till dina frågor och inte bara lita på våra spekulationer

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Benny Nilsson  
#418238
gnisten83 skrev:Låter som du borde kontakta vreten för att fakta till dina frågor och inte bara lita på våra spekulationer


Jo de har du rätt i Gnisten! Får ta o ringa dom i veckan. Dom borde ju ha haft allt de här i åtanke när dom byggde vagnen. Hur som kanske de är lika bra att montera ett eget system då jag inte har nog med uttag på 6200an för att kunna ha vinschen inkopplad . Ändå har jag 3 dubbelverkande.

Hur som helst. Tackar för alla svar!! Mycket värt att nå folk med erfarenhet så snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#418242 @Mannfolk, Ni kanske skrivit det någonstans, jag har i så fall förträngt det. Vilken dragkraft får ni ut? Intressant att jämföra med serieproducerade vagnar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Mannfolk  
#418243 Nog i samma område som de andra typ 17-20kn

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#444976 Hmm, nu kommer en till sån där idé som kanske är helt åt skogen:

Om man vid robsondrift skulle montera en hydraulmotor på en en snäckväxel skulle man kunna få ut väldigt mycket kraft med en ganska liten motor. Detta skulle även göra att man kan motorbromsa utan problem med motorn då en snäckväxel är omöjlig att vrida från utgående axel. I och med robsondrift är det ju även mycket enkelt att frikoppla. Bara växellådan är rätt dimensionerad och tillräckligt utrymme finns borde detta funka riktigt bra, ELLER?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Rolfnilsson400  
#445010 Kraften kan bli så stor som du vill, det är bara att kraft*hastighet blir detsamma.
Dubbla kraften -> halva hastigheten

Kraft*hastighet=Effekt
Ska du öka kraften med bibehållen hastighet måste du öka tillförd effekt

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

BM-röd  
#445383
JohannesG skrev:Hmm, nu kommer en till sån där idé som kanske är helt åt skogen:

Om man vid robsondrift skulle montera en hydraulmotor på en en snäckväxel skulle man kunna få ut väldigt mycket kraft med en ganska liten motor. Detta skulle även göra att man kan motorbromsa utan problem med motorn då en snäckväxel är omöjlig att vrida från utgående axel. I och med robsondrift är det ju även mycket enkelt att frikoppla. Bara växellådan är rätt dimensionerad och tillräckligt utrymme finns borde detta funka riktigt bra, ELLER?

Håller inte riktigt med på att snäckväxeln är omöjlig att vrida runt, se på en styrsnäcka tex många har gjort illa sig när ratten gjort frivarv. men en växel med hög utväxling kan gå väldigt tungt håller jag med om.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445407 Då måste du styra nedtryckningen av rullarna på annat sätt än på moheda som trycker upp rullen om traktorn rullar fortare än vagnsdriften

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#445446 Så funkar det på Kesla`n ochså va jag vet, och det er vel samma på alla med rulledrift, eller??
Men varför krångla til det??
Åtminstone min rulldrift er stärk som tusan, och det hela er ju ganska enkel oppbyggt, så varför endra på något som funkar bra???

Misstänker att rulldriften kommer hålla lenge, då den vel vore igång ca 3-4 min. totalt sen jag köpte vagnen.
Slår ju bara i den när traktoren börjar slira, sen er ofast bara 20-30m, sen er det lungt igjen.
Tror jag får provköra driften lite innimellan, då den blir sällan brukt, men jäklar va skönt att ha den dom där meterna när det behovs, och man annars hadde stått fast.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#445497
BM-röd skrev:Håller inte riktigt med på att snäckväxeln är omöjlig att vrida runt, se på en styrsnäcka tex många har gjort illa sig när ratten gjort frivarv. men en växel med hög utväxling kan gå väldigt tungt håller jag med om.

Du tänker på en styrväxel där man har ett drev och en kuggstång. En snäckväxel är inte samma sak, En snäckväxel har en skruv som påverkar ett kugghjul som står 90° i förhållande till skruven.
1489826022_kuggstang-cnc-raw1.3.jpg
1489826022_gear-worm.jpg


gnisten83 skrev:Då måste du styra nedtryckningen av rullarna på annat sätt än på moheda som trycker upp rullen om traktorn rullar fortare än vagnsdriften
Ja, det var lite den tanken jag hade. Driften måste aktivt läggas i och ur med hjälp av en dubbelverkande kolv. Är driften i måsten den användas för att kunna flytta vagnen. Med en växel på traktorn som stämmer med hastigheten på driften så kan man få både drivning och motorbroms på vagnen, nästan som mekaniks drift. Stoppar man drivningen är vagnen bromsad tills rullarna lyfts upp eller driften aktiveras. Dock är inte detta någon ersättare för vanlig färdbroms, bara när man kör i terräng.

stegmaster skrev:Så funkar det på Kesla`n ochså va jag vet, och det er vel samma på alla med rulledrift, eller??
Men varför krångla til det??
Åtminstone min rulldrift er stärk som tusan, och det hela er ju ganska enkel oppbyggt, så varför endra på något som funkar bra???

Säger inte att det är en nödvändig förändring. Men Moheda 155 tror jag har växellåda på motorn, osäker vilken typ, men ej snäckväxel. Tänkte att det finns vissa fördelar med en snäckväxel som vissa användare skulle uppskatta. Får se om och när jag skaffar drivning om jag tycker kraften räcker till.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).