Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 73273 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Seb macahan  
#751118 Det är ett extremt engagemang i denna fråga?!
Givetvis är hjulmotor det bästa. Men var jag tvungen på o välja 2Wd hjulmotor mot 4wd robson hade jag nog valt robson. Men mycket handlar om vad man har för terräng och hur stor traktor/vagn man har. Är traktorn överdimensionerad vagnen eller likvärdiga kommer man väldigt långt med robson. Och vise versa. Ibland tror jag styrningen av driften är minst lika viktigt som typ av drift. Dvs är den hStighetskännande diff etc.
Jag har robson och har gett mig upp i sliriga backar utan kedjor och har svårt att se vad hjuldrift/black buirn skulle göra mer nytta. Men jag har heller aldrig provat. Drivrullarna är definitivt aldrig i vägen i alla fall. Och på Kesla ska man kunna lägga band även med robson. Inget som behövs på mina marker men jag har insett att beroende på vart man bor skiljer behoven och metoderna stort.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

MF förare  
#751144 Har en fundering, vet inte om det varit på tal tidigare I tråden? Har missat det isf..
Hur tåliga är nav motorerna om man kör en del väg transport?? Kan det uppstå varmgång i naven av att bara "rulla"med i transport hastighet??
Med robson kan ju inte väg transport vara nått problem.
Kan ju bli en del väg transport för de som kör på entreprenad lr har utspridda fastigheter.
/ Anders

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

ss0803  
#751172 Black Bruin som är det fabrikat som nästan uteslutande används på navdrivna vagnar har automatik för frihjulning.

När hastigheten överstiger tillgängliga oljeflödet frikopplas radialkolvarna, det sker med mekaniska fjädrar och förlitar sig inte heller på att hydrauliken fungerar.

Beskrivs kort i slutet på denna film, från ca 1:50.



Jag tror inte livslängden alls är beroende på om motorerna går mycket eller lite vägtransporter, det är nog max belastning under drift som styr.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

MF förare  
#751197 Tack, de hade ja inte koll på men funderat på det! 👍

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#752195 Tjenare Grabbar
Nu har jag haft min Mowi med navdrift I 10år och är fortfarande lika nöjd med den.
Jag uppskattar verkligen möjligheten att kunna ha kedjor på drivhjulen.

Mowi håller bättre än jag kunde drömma om jämfört med min tidigare Vreten.

Mvh Jonathan

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#752198 Jag kan inte förstå hur jag lyckades ta mig ur skogen utan driven vagn. Vill aldrig vara utan driften.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).