Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 73438 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447131 Inte kollat reservdelsnummer :oops:
Bra att veta om den börjar läcka, den trycks in av fjädern eller?

FTG
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Gaffe  
#749771 Vagnar med navdrift är ju som ni skriver i grunden 2wd om man inte kostar på sig motorer på alla fyra.
Skall drivningen sitta på det främre eller bakre hjulen?
Har stött på två leverantörer där man kan välja.
Och då lägger man väl lämpligen broms på de icke drivande hjulen.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

alias  
#749791
Gaffe skrev:Vagnar med navdrift är ju som ni skriver i grunden 2wd om man inte kostar på sig motorer på alla fyra.
Skall drivningen sitta på det främre eller bakre hjulen?
Har stött på två leverantörer där man kan välja.
Och då lägger man väl lämpligen broms på de icke drivande hjulen.


Om boggin är asymmetrisk så den ska klättra lättare i ordinär färdriktning så borde väl trycket bli högre på det bakre av boggiehjulen och att drivningen därmed borde placeras på denna axel för att få bäst grepp för driften.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Gaffe  
#749857 Är med på hur du tänker, låter som en rimlig tanke.
Men är det bättre driv i en 2wd navdriven än 4wd robson om man ska se det generellt utan att fördjupa sig i dragkraft?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749894 En hake med drift på bakre hjulet är när du kör framåt så hjälper inte driften till att vrida framhjulet över ett hinder utan de bakre ska trycka de främre över och de kan istället bli att de bakre spinner istället om du kör utan kedjor.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Gaffe  
#749920 Ytterligare en synpunkt som verkar rimlig.
Det är klart att 4 navmotorer bör gå bättre än 2 i dessa lägen.
För mig har frågan varit drift eller inte, har en del bra stigningar i skogen. Sen vill man ju ha pang för pengarna och jag har väl landat i att köpa med drivning. Men tänker mig även broms på i alla fall 2 hjul.
Förstår jag systemen rätt så är det rulldrift 4wd eller navdrift 2wd som låter sig göras med broms.
Navdriften verkar vara cirka 30000 kr dyrare än rulldrift på en ny vagn. Så då blir ju frågan....vilken ska man gå för.
Skulle säga att 90% är körning på barmark samt en del asfalt i lilla byn.
Så kedjor och band ligger långt ner på önskelistan.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749922 Visst finns broms på vagnar med 4wd navdrift, dyrare motorer med broms inbyggda.
Har inte kört med navdrift utan har haft rulldrift sen mitten av -90 talet och de har jag kommit långt med

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#750055
Gaffe skrev:Vagnar med navdrift är ju som ni skriver i grunden 2wd om man inte kostar på sig motorer på alla fyra.
Skall drivningen sitta på det främre eller bakre hjulen?
Har stött på två leverantörer där man kan välja.
Och då lägger man väl lämpligen broms på de icke drivande hjulen.

Rent teoretiskt så vill boggin stegra lite av vridmomentet vid körning framåt om motorn sitter bak. Detta flyttar mer vikt till bakaxeln och ger bättre fäste. Om detta märks i praktiken är en annan fråga. Är boggin dessutom asymmetrisk ökas vikten ytterligare på bakre axeln.

Bromsen bör av samma anledning sitta fram för bästa bromsverkan. Vid en tvärnit vill (teoretiskt) bakhjulet lyfta, precis som när man använder frambromsen på en cykel. Bromsen går att kombinera med navmotorn, men är troligen billigare om man inte gör det.

Sedan detta med stenar och stubbar. Där vill man ha driften på det hjul som är närmast stubben. Vilket varierar beroende på färdriktning. Så med 2wd kommer det alltid vara på fel axel ibland och rätt ibland.
Vid sådana hinder är storleken på hjulen viktig. Hjulets radie är skillnaden mellan att däcket skall tryckas in i eller vilja rulla över hindret.

Gaffe skrev:Men är det bättre driv i en 2wd navdriven än 4wd robson om man ska se det generellt utan att fördjupa sig i dragkraft?

4wd har större markkontakt än 2wd.

Med rulldrift kan du vid låg fart får broms på alla fyra hjulen även om du bara har det på en axel. Hydrauliken bromsar inte men kör man med driften inkopplad i den hastighet som driften ger och samtidigt bromsar så är fram och bakaxel sammankopplade genom rullen. Har gjort detta flera gånger där det annars vill bli till att åka rutschkana.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Gaffe  
#750098 Låter ju intressant att du får en slags fyrhjulsbroms med rullen inkopplad. Glidande vagn är inte önskvärt.
Någon som kört både Robson och navdrift 2wd på likvärdig vagn och har en jämförelse att dela med sig av?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750117 Allt går, jag snidade ihop en vagn med 4wd navmotor och luftbromsar som klarade TÜVs regler i Tyskland. Dock väldigt dyrt.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

ss0803  
#750727
Gaffe skrev:Men är det bättre driv i en 2wd navdriven än 4wd robson om man ska se det generellt utan att fördjupa sig i dragkraft?

Svårt att svara på generellt, men är det väldigt halt kommer du alldeles säkert uppleva bättre driv med robson 4WD än navdrift 2ND om totala dragkraften är densamma. Det är helt enkelt större chans att något av de 4 hjulen hittar grepp jämfört med bara 2.

Resonemanget ovan förutsätter att allt annat är samma, däckdimension, däckmönster etc.

En stor fördel med 2ND är ju att du kan använda piggkedjor på drivhjulen och då kommer du istället uppleva bättre driv med navdrift än robson om det är halt i skogen.

Vill du ändå fördjupa dig lite i dragkraft så får du kika i mina trådar om robson respektive navdrift. I navdrift tråden är alla siffror för full navdrift, 4ND. Men vill du ha siffror för 2ND istället är det bara att halvera dragkraften och dubblera hastigheten.

Robson: skogsforum.se

Navdrift: skogsforum.se

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Gaffe  
#750761
ss0803 skrev:
Gaffe skrev:Men är det bättre driv i en 2wd navdriven än 4wd robson om man ska se det generellt utan att fördjupa sig i dragkraft?

Svårt att svara på generellt, men är det väldigt halt kommer du alldeles säkert uppleva bättre driv med robson 4WD än navdrift 2ND om totala dragkraften är densamma. Det är helt enkelt större chans att något av de 4 hjulen hittar grepp jämfört med bara 2.

Resonemanget ovan förutsätter att allt annat är samma, däckdimension, däckmönster etc.

En stor fördel med 2ND är ju att du kan använda piggkedjor på drivhjulen och då kommer du istället uppleva bättre driv med navdrift än robson om det är halt i skogen.

Vill du ändå fördjupa dig lite i dragkraft så får du kika i mina trådar om robson respektive navdrift. I navdrift tråden är alla siffror för full navdrift, 4ND. Men vill du ha siffror för 2ND istället är det bara att halvera dragkraften och dubblera hastigheten.

Robson: skogsforum.se

Navdrift: skogsforum.se


Tack, ska läsa dina trådar du hänvisar till.
2ND vs Robson blir ju i mitt fall mer en jämförelse pga ekonomi. Dvs i vilket system ger varje krona bäst effekt, användarvänlighet och
funktionalitet.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750763 Om de är en pengafråga hamnar du nog i rulldrift

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

550  
#751107 Hur är det för er som har rulldrift på vagnarna, händer det att ni råkar gripa i rullarna när ni lastar av? Tycker en del ser ut att vara ganska högt upp när driften är urkopplad.
Är navdrift generellt mindre reparationer på än rulldrift? Rulldrift ser ut att vara mer utsatt, dock kanske enklare/billigare delar när något går sönder.
Är det en fördel att ha integrerade bromsar i navdrift? Jag tänker att dem kanske är mer skyddade än vanliga bromsar.

Fördel för navdrift kan vara att man inte behöver ha ett visst mönster på däcken. Enklare att byta på en gammal vagn, och en del stora vagnar har också traktormönstrade däck. Kanske inte finns i mindre dimensioner?

Produktionsmässigt och för reservdelar är en fördel med 4WD är att det går att göra två likadana "boggilådor". På en vagn med drift tror jag inte det är någon större fördel med asymmetrisk boggi. Särskilt inte om man vill ha 2WD fram.

Jag är skeptisk till 2WD fram eftersom man får betydligt mindre tryck på drivhjulet eftersom boggin vill lyfta. I lägen där vagnen ska hjälpa till att trycka traktorn framför sig så är det max drivkraft som gäller från vagnen. Uppförslut så blir det lite som att ha asymmetrisk boggi till fördel för bakre drivhjul. Står vagnen på slät mark så är hävarmen från drivkraften, mark till centrum boggi = däckets radie. Hävarmen för mothållande moment är avståndet mellan hjulcentrum. Har man fullt grepp så borde det bli i storleksordningen 1/3 av max drivkraft som vill lyfta främre hjulet. Samtidigt blir det lika mycket större tryckkraft på bakre hjulet. Teoretiskt sett borde den effektiva drivkraften kunna bli dubbelt så stor med drift på bakhjulen innan det slirar. Vad det blir i praktiken hade varit intressant att se i tester...

Behöver man bromsar för vägkörning så är det klart att de ska sitta på framhjulen. Såklart bäst att ha alla fyra bromsade. En stor nackdel är att om man har broms på främre hjul och navdrift på bakre hjul så måste man lägga kedjor på båda axlarna för att få full nytta av broms och drift i halka. Navdrift med integrerad broms på ett hjulpar, och kedjor, kanske är en bra medelväg att gå? Jämfört med rulldrift med fyra bromsade hjul så blir det nog bättre bromsverkan i halka?

Optimalt kanske är navdrift 2WD fram, kedjor och automatisk boggilyft som ökar trycket när det slirar. Om det blir billigare än 4WD navdrift. Finns väl knappt någon som tillverkar vagnar med boggilyft så detta får man smida ihop själv 😉
Med olastad vagn så skulle man kunna lyfta kedjorna från vägen om det inte är halt. En annan fördel är att vagnen kan bli "kortare" när man ska backa/vända.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Gaffe  
#751112
gnisten83 skrev:Om de är en pengafråga hamnar du nog i rulldrift

Jag kan nog tänka mig att lägga pengar upp till 2ND,
4ND blir väl saftigt med tanke på att den inte går så mycket.

Så frågan var mer ställd vart pengarna gör mest nytta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).