Skogsvagn (Huggarvagnar)

Alternativa användningsområden för huggarvagnar

37 inlägg 14933 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371648 De sitter en fyrstegs tippkolv så de blir bra tippvinkel
Av och påställning tar nog 20 min med bultförbanden

FTG
Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

donky-kong  
#371727 Här är en film på några sköna lirare från Skövde som kör hem balar med huggarvagn. Spola till 2:08 in i klippet om ni inte vill se en enorm John Deere från 1800-talet dra en press ;)


   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

rikard_e  
#371739 I svenljunga kommun så fick jag dra av ett tak åt brandkåren när ett uthus hade tagit eld. Det var spännande, varmt och fick en del nyfikna brandmän in i hytten :grin:

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Carlfritidshuggare  
#371745 Jag får längtan till sommaren och sommarstället när jag ser filmen. Schvung i logistiken.

Ungefär vad väger en rundbal med färskt gräs till ensilage?

Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Vardon  
#371761 Nu är inte detta huggarvagn, men gammal skogsboxer och skotare men principen är densamma:

Utmana din vän / fiende / Granne på fäktningsduell med kranarna...Typ som robotwars fast fullskala...

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

donky-kong  
#371775 En rundbal 1,25 m i diameter väger runt 800 om det är färskt ensilage.

Dock ser balarna i filmen ut att vara torra, vilket drar ner vikten. Skulle tippa på att de i filmen väger ca 450.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Robertberg  
#371797 Jag tror snarare de väger runt 300 kilo då pressen är äldre och balarna ganska mjuka, de kläms ihop duktigt av hjullastarn.
Våra 120-balar om de är riktigt torra väger 400-450 kg, en så blött att det rinner om den 7-800.

Ser ändå lite vanskligt ut att lyfta dem på fullt utskjut i filmen, men kranen ser inte ut att svikta :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).