Sida 1 av 1

vinsch

Postat: tis 19 jan 2016, 13:13
av Sture Andersson
Har en Patu kran 202t med visch ,är j.....t trött på den vischen ,jag smörjar den ständigt ändå får man dra i vajjern så tungan hänger på backen .Nu har jag bestämt mig nu ska den ner får jag se om jag kan konstruera om bromsen på vischen.Men tänkte man behöver ju inte uppfinna hjulet en gång till om det finns nån med en bra ide här .Det måste ju vara nån form av broms annars löper den ju ut när det inte är meningen.Har funderat på nån broms man släpper när man ska använda den.

Det måste vara fler än jag som är less på sin patu visch här.

Re: vinsch

Postat: tis 19 jan 2016, 20:27
av Sture Andersson
Måste finnas nån mer än jag som har problem med detta ?

Re: vinsch

Postat: tis 19 jan 2016, 22:50
av ovecase
jag hade en patu tidigare som jag byggde om till radiostyrd genom att spänna remmarna och köra motorn fram och back
med radiostyrningen som styrde en elventil . Tyckte det fungerade bra om man inte hade för brått ut med wiren .

Re: vinsch

Postat: ons 20 jan 2016, 00:11
av JF
Patus är remdriven va?
Om du har manuell styrning så kolla om ventilspaken fått sig en smäll så att den står i lite, lite i fel läge. På min Patruuna, icke remdriven, blev det stor skillnad i hastighet när jag bytte från manuell till radiostyrning. Min teori var att den gamla ventilspaken fått sig några smällar så även när jag drog för fullt i spaken öppnade inte sliden 100%. Du kanske har samma problem, fast tvärtom, om du förstår hur jag menar.

Re: vinsch

Postat: ons 20 jan 2016, 09:57
av Sture Andersson
JF skrev:Patus är remdriven va?
Om du har manuell styrning så kolla om ventilspaken fått sig en smäll så att den står i lite, lite i fel läge. På min Patruuna, icke remdriven, blev det stor skillnad i hastighet när jag bytte från manuell till radiostyrning. Min teori var att den gamla ventilspaken fått sig några smällar så även när jag drog för fullt i spaken öppnade inte sliden 100%. Du kanske har samma problem, fast tvärtom, om du förstår hur jag menar.


Hej Den jag har är hydraldriven ,en kolv som flyttar ett drev som slår in i det stora drevet som sitter på
vajertrumman.Men det är inte det som går tungt utan en fjäderbelastad broms som går mot sidan på trumman,den går inte justra ,det enda man kan göra är att smörja så den glider lättare,men det varar bara en stund sen är det lika tungt.
Men jag får göra som jag tänkte riva ner hela vischen så jag kan ta dän bromsen och eventuelt göra den justerbar ,eller att den går att släppa när jag ska använda den.

Re: vinsch

Postat: ons 20 jan 2016, 17:18
av halvproffs
Har haft 2 olika winchar men ingen av dom har gått tungt att dra ut vajern på. Borde gå att göra den justerbar. Det är som en skrev; Ska man ha någonting som fungerar får man göra det själv.

Re: vinsch

Postat: ons 20 jan 2016, 18:25
av gnisten83
Har patu en egen konstitution eller är det samma som moheda där man spänner eller lossar lite på centrumbulten på vinchtrummans baksida?
Bromsbelägget i min tog slut så fjädern gick mot trumman direkt, då blev den nästan hopplös att få ut vajern

Re: vinsch

Postat: ons 20 jan 2016, 18:41
av Sture Andersson
gnisten83 skrev:Har patu en egen konstitution eller är det samma som moheda där man spänner eller lossar lite på centrumbulten på vinchtrummans baksida?
Bromsbelägget i min tog slut så fjädern gick mot trumman direkt, då blev den nästan hopplös att få ut vajern

Oj det kanske är det som har hänt min med ,ser ut som det är en fjäder som ligger mot trummam ,jag har försökt få isär det för att se hur det är gjort men den sitter fast på axel trumman .Jag får ta ner den och ta isär med en avdragare ,det är dog som du skriver att det är fjädern som ligger emot .Och passa på att göra den justerbar.

Re: vinsch

Postat: ons 20 jan 2016, 19:14
av gnisten83
På min sitter en rund kloss av typ brons eller nåt som fjädern trycker mot trummans baksida
Kolla om du kan hitta en sprängskiss eller registrera dej på Mohedas hemsida så går de ladda hem en sprängskiss på deras