Skogsvagn (Huggarvagnar)

radiostyrning av vinsch

18 inlägg 17049 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

anersimyra  
#364279
husqvarna_med_sthil skrev:Ja det tror jag också, då slipper man riskera att få händerna fel. Det hände en gång med ett manuellt spel och jag snubblade till och viftade väl till med armen och mannen vid traktorn började spela. Känslan när jag fastnade i vajern och det började dras åt... jag var hes i flera dagar efter den skrikningen men jag klarade mig, hade dock inte hjälp om den varit radiostyrd.

Gubbarna jag arbetar med vill gärna " hjälpa " till genom att av någon anledning lyfta eller svänga kranen precis när jag kopplar, alternativt strax efter att jag kopplat.. :surp: Vinsch är kanske det redskap som skulle underkastats " körkortskrav ".. :?: :cry:

FTG
Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

valberga  
#368919 jo nu har jag monterat denn nya radion jag fick i ersättning för den fuktskadade. Jag vet inte om man skall kalla en vattenfylld elektronik för fuktskadad. Jag arbetar som elektriker o därför tänkte jag just vatten då jag monterade mottagaren, men det hjälpte inte. Man blev ju lite skraj när den startade av sig skälv. Servicemannen på farma var ju inte helt främmande för felet, så jag var nog inte den första som råkade ut för detta "missöde". 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: radiostyrning av vinsch

elja1  
#715633 Skulle koppla in min fjärrstyrda vinsch i helgen. Den har stått ett par år sen jag köpte denna.
Men upptäckte att den bara vill gå åt ett håll. Det sitter en ctx ventil till detta tror jag att det heter.
I alla fall så sitter det 1 st magnet spole på var sida om sliden. Växlade dessa magneter och då gick vinschen åt andra hållet. Får ingen ström ur ena sidan på dessa magneter. Har fått rådet att köpa nytt.
Bägge magneterna drar om jag växlar till den sidan som fungerar
Detta är nog tillverkat på -80-90talet.
Hittade nu då ett kitt som verkar passa på min slid.
Hos Weimer Arrt nummer 82 310 för 2650kr Åkerström va namnet på denna.
Någon som provat denna, eller har någon fundering
Skickar här några bilder på det hela.
En heter Sistematica Nimbler pris 2150
Den andra Åkerström Sesam 800 Mobile. pris 2650

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).