Sida 1 av 4

Driven skogsvagn

Postat: tor 29 okt 2015, 11:36
av Trygve
Hej Forumläsere!
Tittar på att byta till en driven skogskärra och undrar om någon har fått erfarenhet av Farmas nya T9 4WD?
Kör en Fiat 70-90.
Har också tittat på Kesla 9HD men priset blir betydligt högre här.
Några tipps och tankar inför ett tänkt byte?
Trygve

Re: Driven skogsvagn

Postat: tor 29 okt 2015, 12:46
av rikard_e
Tror det är lite tidigt ute, 9 tonnarn med 4wd har väl bara funnits ute i 4-5 månader?

Beror på vart i landen man nu finns, är det i nordliga delen av vårt land så ska man ta med snö i kalkylen.
Och gummihjul driver inte riktigt bra i snö. Navdriften är ju finare på det sätet, du kan lägga på kedjor på drivande hjulen,
Eller band om du behöver det.

Ett alternativ är om du är nöjd med din nuvarande vagn, att bygga om den till nav eller drivrulls-drift.

Navdrift är väl något dyrare.

Re: Driven skogsvagn

Postat: tor 29 okt 2015, 15:24
av Ådii
Här har du en tråd om en som bygger ihop en Kesla 9HD med Farmas kran. Finns en del matnyttigt där
Huggarvagn ca 9 ton

Annars så tror jag nog att det är ganska säkert att köpa Farman fastän den bara har funnits ute ett par månader. Tror nog den delar de flesta komponenter och uppbyggnad med sina större syskon som 12-16tons vagnarna. Sen är det ju inte att tro att man enbart kan köra med drivning utan hjälp med traktorn, har kört 2 olika vagnar båda med robson drift och när väl traktorn står still eller inte kommer fram så bra så hjälper det till bra med att ha robson. Klart navdrift är bättre på alla vis men kör du mycket efter vägen och kör hem virket så kan du ju ändå inte ha på band eller kedjor så då blir det ju lite onödigt att lägga pengar på nav istället för robson.

Re: Driven skogsvagn

Postat: fre 30 okt 2015, 13:47
av Trygve
Känner nog också att Farma kan vara ett bra alternativ om man har skogsarbete mer som fritidsarbete, har kört en Farma 8,5 ton sedan 2002 med både Gudrun och Pers stormarbete och den har klarat det bra.
Vilka påskjutskrafter kan man räkna med robsondrift 1-2 ton? påverkas det av hydraulpumpens kapacitet?
Tänker också att köpa till 19/45-17 hjul! är det detsamma som 500 hjul?
många funderingar, men kanske någon som har erfarenhet :smile:

Re: Driven skogsvagn

Postat: fre 30 okt 2015, 14:46
av alias
Trygve skrev:Känner nog också att Farma kan vara ett bra alternativ om man har skogsarbete mer som fritidsarbete, har kört en Farma 8,5 ton sedan 2002 med både Gudrun och Pers stormarbete och den har klarat det bra.
Vilka påskjutskrafter kan man räkna med robsondrift 1-2 ton? påverkas det av hydraulpumpens kapacitet?
Tänker också att köpa till 19/45-17 hjul! är det detsamma som 500 hjul?
många funderingar, men kanske någon som har erfarenhet :smile:


Om jag inte tänker fel så påverkas robsondriftens påskjutande kraft av vilket tryck du har i hydraulsystemet, snarare än av vilken pumpkapacitet räknat i liter per minut man har.

Skulle jag investera i en driven huggarvagn så hade jag helt klart valt att köpa med pump och tank monterat på vagnen - då kan du troligen hålla lägre motorvarvtal på traktorn även vid krankörning jmf med om man kör allt via traktorns hydraulik.
Det är nog endast ramstyrningen på huggarvagnen som jag hade velat köra på traktorns hydraulikpump.

MVH
Alias

Re: Driven skogsvagn

Postat: fre 30 okt 2015, 15:02
av Ådii
Svårt att säga vad påskjutningskraften blir men tror nog det ligger nåt mellan 1-2ton beroende på vilken motor vagnen har. På vår vagn en 14T Farma så klarar iaf hjulen på vagnen av att börja slira ner sig i backen om man håller in bromsen helt på traktorn. Tror nog du gör rätt i att ta en extern pump på samma gång från Farma ifall du köper av dem så slipper du försöka passa in ett annat paket och så är ju Farmas paket anpassat för deras vagn också. Sen så tror jag att vinschen och bomstyrningen körs via traktorns hydraulik resten via extern pump om man har.
Ifall du tänker ta andra hjul bör du ju kolla upp ifall det går eftersom robson kräver ett speciellt mönster och ifall du tänker ta större hjul kan det hända att robsonhjulen inte passar mellan de större hjulen pga större diameter.

Re: Driven skogsvagn

Postat: fre 30 okt 2015, 15:23
av Trygve
Handlaren jag pratat med säger att det skall räcka med en pumpkapacitet på traktorn på ca. 40 l/min för Farman,
Keslas vagn 9HD skulle däremot behöva en extern pump på kraftuttaget, enligt handlaren!

Re: Driven skogsvagn

Postat: fre 30 okt 2015, 16:18
av 80-90
Då jag skulle köpa mej ny vagn m drift så fick jag mycket mer extra utrustning hos Weimer än hos farma handlaren !!! Tycker du ska kolla med dom !!

Re: Driven skogsvagn

Postat: fre 30 okt 2015, 21:47
av gnisten83
Med Robsondrift så går de inte ändra diametern på däcken något nämnvärt för att rullen ska hamna rätt utan att ändra längden på boggivaggan lika mycket, däremot påverkar inte olika diametrar på däcken hastigheten på vagnen då de är rullens diameter o oljeflödet som ger hastigheten

Re: Driven skogsvagn

Postat: lör 31 okt 2015, 00:09
av rikard_e
Håller med gnisten här, bredden på däcket kvittar i utväxling, det är bara diametern, men köper du ett däck med större diameter så går rullen inte ner lika djupt som ett däck med mindre diameter och gör då ett sämre jobb i att överföra kraften

Re: Driven skogsvagn

Postat: mån 02 nov 2015, 08:37
av Trygve
Tack för tipps, kul att många bevakar och vill tycka till, får se vad det blir av detta!
/Trygve

Re: Driven skogsvagn

Postat: mån 30 nov 2015, 13:12
av Trygve
Kärran är beställd!! med 19/45-17 hjul, drivningen modifieras då med dessa hjul och blir uppdaterad till en 10 tons kärra.
andra målstakar sätts också på så att den blir lite bredare.
Hoppas kunna skicka in en bild när jag fått hem ekipaget.

Re: Driven skogsvagn

Postat: mån 30 nov 2015, 16:11
av miffoweiron
Vad blev det för fabrikat?

Re: Driven skogsvagn

Postat: mån 30 nov 2015, 17:58
av 80-90
Ja va blev det !!! Vi är väldigt nyfikna :-BD

Re: Driven skogsvagn

Postat: mån 30 nov 2015, 21:26
av Trygve
Farmas 9T 4wd uppdaterad till 10T
Att det blev en Farma berodde en hel del på närhet till handlare, totallösning/affär med inbyte av gammal kärra, spännande!!