Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

19 inlägg 12548 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343435
gnisten83 skrev:Exakt så men det är väl en G20 grip på bild?


Ingen aning, sitter på en FMV 2000

FTG
Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343442 Satt på FMV 2000 o 1800 modellerna

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

valtra121A  
#348946
gnisten83 skrev:Lyfta lösa stenar med en rejäl grip funkar bra men att använda gripen att gräva upp o bända upp sten är nog som att be om brustna axlar o skev grip.
När jag hade en fmv2500 med deras g25 gick de åt ett antal axlar i gripen som brast av snedbelastningarna...800+moms för länge sen.
Även Vretens stora gripskopa håller inte för snedbelastningar som blir vid hantering av huggen ved med krökt axel 1 gång o 1 gång har parallellstag brustet som resultat....

Ja kan hålla med om Att vretens stora gripskopa är i vekaste laget, men sett till priset så klarar den otroligt mycket! Ja har en som är 7 år gammal o den är väl använd, ca 8-10000 timmar har den vart med på kranen. Används till allt! Allt som går att hålla fast i skopan..... :grin: allt från jord,grus, sten mm till ris o stockar. Tilläggas bör att den är förstärkt o renoverad i flera omgångar, o jag kommer att köpa en ny likadan igen! En dag i verkstaden innan man börjar använda den så kommer den att hålla fint! :wink:

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348990 Funderade skarpt att fixa insatsplåtar till supergripen jag har annars, med 180kg i tomvikt lirar den i en annan division :D
Fick med en gul osymmetrisk grip i 0,26 storlek med kran från börja men skänklarna blev sneda efter ett par sesånger fast den nog väger knapp hälften mot SGn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).