Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Anders Skördare skrev:Fakta om Gamma 12T 2X4 WD
Denna vagn har vi tagit fram till er skogsentreprenörer och skogsägare som kräver lite mer än vad ni kan få idag från våra kollegor i branschen.
Vår vagn är av dubbelrams konstruktion, Vi använder oss som vanligt av kran från Cranab och i detta fallet Cranab FC45DT (8,0m räckvidd). Vi har även valt att standard montera ett pump paket på vagnen med LS pump som är fast monterad på vagnen och som kopplas till traktorn via en ordinär PTO axel, allt för att underlätta och slippa tunga pumpar som skall monteras direkt på PTO tappen. Pumpen effekt är kalkylerad efter vagnens behov av flöde, och full effekt uppnås vid 1500 rpm på traktorn motor. Detta varvtal har vi valt för att Sisu motorerna har då uppnått fullt vridmoment och därför blir bränsleekonomin bäst där.
Styrsystemet vi använder oss av har vi utvecklat själva och vi har döpt detta till EHC Gamma. Här kan du enkelt styra alla strömmar och ramper via er egen Laptop, alternativt gör vi detta åt er via en fjärrstyrnings funktion över internet. Driften som vi valt att montera som standard är av typen navmotorer från välkända #Blackbruin och i detta fallet driver vagnen på båda främre hjulen med en total drivkraft om 7000Nm. Självklart sitter även bromsar i form av trummor standard monterat och påverkas av traktorns bromsuttag. Vi har valt att även på denna vagn använda oss av nav motorer då många av er kunder saknat att kunna montera kedjor eller band på era drivna vagnar.
I köpet ingår självklart både armstöd och spakar för enkel montering i alla Valtra traktorer. Stödben har vi också standard utrustat denna vagn med i form av teleskopiska ben. även dessa sköts via EHC spakarna! Varför vi valt att inte använda oss av traktorns egna hydraulik på driften eller kranen är då många av våra kunder upplever ett problem med att blanda sina moderna traktorers oljor med vagnens krävande hydraulik. Bredden på denna vagn har vi valt att optimera till 6000 serie, A-serie och N-serie traktorerna. Vagnens bredd är 2,3 meter.
Vagnsstyrningen kan manövreras med upp till 40 grader åt bägge håll och sköts via traktorns yttre hydraulik.
Hjul utrustningen som levereras som ända alternativet är 500 -17,5.
Vi har valt att inte standard montera en sak, Arbetsbelysning. Då många av er kunder inte jobbar efter mörkrets inbrott har vi valt att inte standard montera detta. Extra kostnad för detta är 12000 sek och innefattar 2 LED lampor åt varje sida och 2 bakåt.
I övrigt så ingår allt som standard på denna vagn som kommer i färgen vit på chassit och svart på grind och stöttor.
Varför inga bilder kanske ni frågar er, helt enkelt på grund av att lämna våra kollegor i branschen frågande så länge som möjligt. Vår utveckling ligger i framkant och där vill vi fortsätta att vara ledande!
Vill ni bli en av de första att få er nya Gamma 12T 4X4 wd vagn?
Förhandsorder tas emot från och med idag.
Priset för denna fullutrustade vagn är satt till 512000 sek under lanserings året 2015.
gnisten83 skrev:Kan vara för de klättrar över en stubbe/sten lättare en annan är kanske, om nu samma princip gäller när man lägger band på som på ett bandfordon att de är framhjulet som ska dra för att minska risken för bandkrängning.
De påstod iaf befälen i lumpen där stridsfordonen nästan alltid har drivning fram
gnisten83 skrev:, om nu samma princip gäller när man lägger band på som på ett bandfordon att de är framhjulet som ska dra för att minska risken för bandkrängning.
De påstod iaf befälen i lumpen där stridsfordonen nästan alltid har drivning fram
stegmaster skrev:gnisten83 skrev:, om nu samma princip gäller när man lägger band på som på ett bandfordon att de är framhjulet som ska dra för att minska risken för bandkrängning.
De påstod iaf befälen i lumpen där stridsfordonen nästan alltid har drivning fram
Hmmm, grävmaskiner driver ju bak.
Flisaren skrev:stegmaster skrev:gnisten83 skrev:, om nu samma princip gäller när man lägger band på som på ett bandfordon att de är framhjulet som ska dra för att minska risken för bandkrängning.
De påstod iaf befälen i lumpen där stridsfordonen nästan alltid har drivning fram
Hmmm, grävmaskiner driver ju bak.
Beror ju på vilket håll hytten är vänd..