Sida 1 av 3

Boggieflex

Postat: sön 07 jun 2015, 22:32
av Fredrik Reuter
Boogieflex justerbar spårbredd och lastutrymme har vi diskuterat lite i tråden om SkogsElmia 2015. Men sådana innovationer kräver en egen tråd så vi börjar på en om Boogieflex.

Skillereds Mekaniska är företaget bakom innovationen och tanken är att produkten Boggieflex ska kunna eftermonteras på befintliga skogsvagnar med centrumrör (120x120 eller 180x180). Vardera sida av Boggieflex kan med hydraulik justeras ut och in och genom detta kan spårbredd och även lastutrymme justeras. Justermånen är mellan 1,80 till 2,70m.

Produkten finns inte idag på marknaden och den är patentsökt.

Högst troligt måste man köra ekipaget framåt eller bakåt när boggieflex ska breddas eller smalnas. Av naturliga skäl går det inte smalna boggieflex när man har last, bredda ska dock gå bra.

Några filmer, den första är från demo på SkogsElmia.




Re: Boggieflex

Postat: sön 07 jun 2015, 23:09
av stegmaster
Fredrik Reuter skrev:Boggieflex ska kunna eftermonteras på befintliga skogsvagnar med centrumrör (120x120 eller 180x180).


Hmm, interessant.
Konstig dock om man skippat 160x160 som er vanligaste dim, på 8-9t vagner. :???:

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 00:24
av Hema
Kanske kan vara en fördel att börja smalt inne i beståndet för att sedan "växa" när man går ut i stick vägarna. Samt att kunna ha en smalare vagn vid vägtransport om an kör tomt. Dock förstår jag inte att man som i ena filmen tar en sida i taget. Man borde väl tämligen köra båda samtidigt, samt se till att grinden växer med vagnen, annars borde riskerna öka.

Frågan är väl dock om nyttan är förrenlig med kostnaden, samt ska de börja sälja vagnstommar också eller tänker man sig att folk kommer börja skära sönder sina vagnar? Oups, de flesta vagnar har nog inte fastsvetsad boggie..

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 01:18
av Kse
Jagg pratade lite med Jan som konstruerat Boggiflex på Elmia och en mindre variant är visst planerad och ska då vara anpassad till snäppet över fyrhjulingskärra.
Systemet som alltså är ett "tillbehör" till din vanliga vagn ska du kunna montera på 2 timmar och kräver bara ett dubbelverkande hydrauluttag, det betyder alltså att båda sidorna breddas samtidigt.

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 01:49
av Hema
Erkänner att jag inte la tillräckligt med tid på denna lösning på mässan, men om man vill ha en större vagn, vad får en att hellre välja denna lösning framför att byta in/sälja sin nuvarande och köpa ny, framför att byta boggie? Denna lösning ser riktigt seriös ut, så den blir säkert inte billig.

För ett skogsblåbär, kan någon förklara den/de största vinsterna med denna lösning, förutom det jag nämnde ang. gå från bestånd och växa allt efter som du når stickspår och slutligen avlägg.

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 17:26
av ÅsaNisse
Att öka på bredden på detta sättet innebär ju också att du ökar vikten på lasten. Centrumröret är dock detsamma och ett fullt lass stock är lite jobbigt att hämta när vagnen gått av och man bara har kranen släpande i rörstumpen efter traktorn.
Är vagnen CE-märkt så faller hela konceptet som tillbehörsgrej. Kräver en ny CE-dokumentation och det kommer aldrig att lyckes, med den ökade belastningen.

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 18:10
av trondsenti
Mulig jeg tar feil her nå, men CE merket har vel ingenting med lastekapasitet etc å gjøre? Garantien på vognen derimot blir en annen sak...

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 19:04
av ÅsaNisse
CE-märkning har med säkerhet att göra. All säkerhet försvinner i och med att drag och centrumrör blir överbelastat. Likaså att inte grinden breddas för att skydda för stockar .

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 19:26
av halvproffs
Om man kör mycket flisved kanske det kan vara ett alternativ och det är ju inte särskilt tungt.

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 19:29
av Erre
Grot kanske.

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 21:47
av Rolfnilsson400
Det kvittar vad du lastar den får problem med CE-märkningen

Re: Boggieflex

Postat: mån 08 jun 2015, 22:04
av Hema
Det är alltid kul med nya tankar och idéer, så det skulle vara kul att höra vad syftet/tanken med bygget är.

Om det fastnar på CE-märkningen, så kanske de kan samarbeta med de nuvarande huggarvagnstillverkarna.

Re: Boggieflex

Postat: tis 09 jun 2015, 03:22
av rikard_e
Gillar tanken, att kunna lasta brett istället för högt. Det blir ju riktigt stabilt
Bra om man kör grot ock

Re: Boggieflex

Postat: tis 09 jun 2015, 08:40
av åberg
stegmaster skrev:
Fredrik Reuter skrev:Boggieflex ska kunna eftermonteras på befintliga skogsvagnar med centrumrör (120x120 eller 180x180).


Hmm, interessant.
Konstig dock om man skippat 160x160 som er vanligaste dim, på 8-9t vagner. :???:


Tror han sa "allt från 120x120 till 180x180 mm" när jag gick förbi. Dvs min 120 och max 180.

Re: Boggieflex

Postat: tis 09 jun 2015, 09:27
av stegmaster
åberg skrev:
stegmaster skrev:
Fredrik Reuter skrev:Boggieflex ska kunna eftermonteras på befintliga skogsvagnar med centrumrör (120x120 eller 180x180).


Hmm, interessant.
Konstig dock om man skippat 160x160 som er vanligaste dim, på 8-9t vagner. :???:


Tror han sa "allt från 120x120 till 180x180 mm" när jag gick förbi. Dvs min 120 och max 180.

Ok, ja det låt ju mer vettigt.
Sen var det detta med priset, va tror man detta kommer kosta??
Skulle nog kanske först och fremst forsökt och sälja ideen til vagntillverkare, då jag misstänker at det kommer bli rejält dyrt att köpa detta i efterhand.
Annars får dom nog göra en ordning så dom tar gamla boggien i inbyte.
Själv klarer inte mina broar och väger med en bredd större en ca 230cm, men tycker själva ideen var interessant.
Just detta med vikten er vel sällan nåt större problem. Inte ofta man lyckas lasta 9t på en 9t vagn , om man inte kör grova 6m stockar i slutaverkning.
Men det ska bli interessant och höra priset.