Skogsvagn (Huggarvagnar)

Boggieflex

35 inlägg 16872 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

JohannesG  
#466745 Just det, brottgränsen skall man inte räkna med, då är det ju redan för sent... Räknat på sträckgränsen tål varje skruv om jag nu räknat rätt ca 15 ton.

Hade varit intressant om du @Morgan Nordin eller någon annan med lika mycket kunskap kunde göra en riktig beräkning på denna konstruktion och se vad som krävs.

Hema skrev:
JohannesG skrev:I videon från ATL:s reportage syns att samma infästning används i drift, så det är absolut inte bara för demovisningen på Elmia.

Även med last på? Ja isf får jag revidera mitt påstående. Men det hade nog inte skadat om den änden som trycks mot centrumbalken har formen av ett fyrkants U.

Jodå även i skogen och med last på. Bilder från videon:
1501826800_boggiflex_atl.jpg
1501826800_boggiflex_atl_2.jpg

FTG
Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Hema  
#466773 Svårare att räkna på skjuvande krafter.

Jag kan inte låta bli, men jag tror snabbt det blir utmattningskador på det skruvförbandet om man inte har något mer stöd.

Vad är fördelen med att ha en lös centrumbalk?

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

JohannesG  
#466784 Utmattning beror nog på om allt är åtdraget ordentligt. Men klart att det blir utmattat förr eller senare, men så är det med allt.

Fördelen jag ser är att man skulle kunna ha en bakdel som passar på flera vagnar, vilket var grundtanken med Boggiflex. Man behöver inte bygga flera olika. Jag skulle vilja att skruvarna ligger så nära röret som möjligt, så på mindre rör borde man sätta distanser i så fall.

Denna konstruktion möjliggör även en viss breddning för den som vill, dock inte hydraulisk. Bara att lägga distanser mellan centrumrör och varje halva samt längre skruv så kan man bredda 10cm på var sida eller så mycket man nu vill, om nu konstruktionen håller.

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

JohannesG  
#467004 Jag tänker att det finns säkert en anledning till att stora majoriteten inte använder denna lösning. Men men om det har med vad som är enklast i produktionen eller hållfasthet vet jag inte säkert. Ingen som kan ge ett definitivt svar om hållfastheten på detta?

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Hema  
#467130
JohannesG skrev:Fördelen jag ser är att man skulle kunna ha en bakdel som passar på flera vagnar, vilket var grundtanken med Boggiflex. Man behöver inte bygga flera olika. Jag skulle vilja att skruvarna ligger så nära röret som möjligt, så på mindre rör borde man sätta distanser i så fall.

Denna konstruktion möjliggör även en viss breddning för den som vill, dock inte hydraulisk. Bara att lägga distanser mellan centrumrör och varje halva samt längre skruv så kan man bredda 10cm på var sida eller så mycket man nu vill, om nu konstruktionen håller.

Kan man då anta att du tänker att de olika kärrorna har gemensamt är en centrumbalk? Om så, varför inte låta denna centrumbalk passas in i en storlek större 4-kantsbalk med klämförband och på denna bit max 1m, så sitter det en arm ut på vardera sida. I dessa armar sitter det en storlek större/mindre fyrkantsprofiler (som håller respektive boggie). Sidoarmarna och dess sidoprofiler har några fast hål (med 5cm mellanrum) för att kunna juster bredden på vagnen.

På detta vis ramlar inte hela sidorna isär vid vagnsbyte, fast det är mycket möjligt att jag missat något finurligt som du och inte jag tänkt på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).