Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 146446 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Weimer

Robertberg  
#358509 Jag bytte först till sex nya halogenlampor, och sen till bara led runt om! :grin: Man vill ju inte bli chockad av förändringen..

FTG
Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#367600 Hej igen !!! Tänkte höra vilket avstånd man ska ha mellan boggin å grinden på kärran för å uppnå max stabilitet ?? Virket som körs har en medellängd på 4,3 m .. Sen även när kärran e tom ?? E nöjd med weimern som jag köpte men den e väldigt lättvält jämfört med Möre !!

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

alias  
#367601
80-90 skrev:Hej igen !!! Tänkte höra vilket avstånd man ska ha mellan boggin å grinden på kärran för å uppnå max stabilitet ?? Virket som körs har en medellängd på 4,3 m .. Sen även när kärran e tom ?? E nöjd med weimern som jag köpte men den e väldigt lättvält jämfört med Möre !!


Om virket har en medellängd på 4,3 meter så skulle jag vilja säga att boggins vridpunkt bör placeras ca 2,2 meter bakom grinden för viktfördelningens skull.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#367602 Ok då ska jag kolla om det hjälper !!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

alias  
#367606
80-90 skrev:Ok då ska jag kolla om det hjälper !!!


@80-90;

Det är möjligt att du kan korta den ännu mer, men om man gör det så hamnar ju virkets tyngdpunktscentrum (4,3m/2=2,15 meter bakom grinden) bakom boggicentrum, något som kommer att leda till att virke inte tillför något tryck på traktorns bakhjul (virket gör att de vill lätta, men längdan på vagnen tillsammans med kranen och grinden tillför ju vikt framför boggins vridpunkt). Du kan dock inte med gott resultat skjuta fram boggin så långt att den bakersta banken hamnar närmare grinden än 2,15 meter för då kommer virket att släpa i backen istället för att ligga kvar på vagnen.

Hoppas att det inte blev allt för rörigt (kändes tyvärr nästan som att det blev det).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#367607 Ingen fara !!! Jag fattar :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

ostman  
#367621 Har för mig att farma skriver att virkets tyngdpunkt ska ligga över det främre hjulet i boggin.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#375083 @ 80-90
Har du någon uppfattning om hur mycket kraftigare deras 12 tons vagn är jämfört med din 10 tons och
hur tycker du 6700 kran är?
Drivningen funkar bra alltså?

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#375092
loppan skrev:@ 80-90
Har du någon uppfattning om hur mycket kraftigare deras 12 tons vagn är jämfört med din 10 tons och
hur tycker du 6700 kran är?
Drivningen funkar bra alltså?

Det väl större däck å kanske lite kraftigare ram ?? Ha faktiskt aldrig sett en 12 ton live !! Kranen e fin å stark å köra med lågtryckservo !! Kanske utskjutet går lite sakta men det e inget som jag stör mej på !! Ha kört totalt ca 500 m sen jul å det ha gått fint !! Sen e Weimer jäkligt bra å ha med å göra !!! Men visst mowi , moheda e säkert bättre i det mesta men med samma utrustning så får man lägga nästan det dubbla i kronor !!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#375119 Är det 400-15.5 hjul på 10 tonnarn? Jag har det på nuvarande kärra och jag skulle vilja ha en storlek större.
Sen tror jag att 6700 kran blir för lik min Patu 595 utan det kan vara bättre med storleken större 7200.

Det är just det med Weimer som lockar,jag har haft en del med dem att göra i andra hydraulikfrågor och de är väldigt bra att ha och göra med.
Moheda säljs här av Lantmännen maskin och de slipper jag helst att träffa samt att deras säljare i slättbygden inte fattar ett skit om skogskärror.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#375150 Jag har 12tonnaren med 6700kranen, kärran är kraftigare i ramröret, Boggian och i naven kan man väl kort beskriva det, den blir lite bredare med 500-17hjulen oxå, ca 2,15m. Hade valt 7200 kranen om jag haft den pengen på fickan till det, men då det är samma kranpall kan man uppgradera senare ju. Hade en patu525 kran innan och jämfört med den så är 6700 överlägsen i alla avseenden.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#377290 Har tyckt att funktionen på utskjutet på min vagn varit lite tveksam, så i går åkte mätklockorna på och mycket riktigt, 175bar ut men bara 120 in! Slangarna var felkopplade! Skiftade dem och nu jäklar blev det kraft iatt!
En annan sak jag klurar på är om man ska smörja utskjutet, hur har du gjort @80-90 ? (Det är hel tätort från fabrik, glidplastbussningar.) :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#377294
Ängagärdet skrev:Har tyckt att funktionen på utskjutet på min vagn varit lite tveksam, så i går åkte mätklockorna på och mycket riktigt, 175bar ut men bara 120 in! Slangarna var felkopplade! Skiftade dem och nu jäklar blev det kraft iatt!
En annan sak jag klurar på är om man ska smörja utskjutet, hur har du gjort @80-90 ? (Det är hel tätort från fabrik, glidplastbussningar.) :?: :?:

Har inte en aning tänkte faktiskt höra med dej ang det ... En annan sak e hur sitter dina slangkopplingar på kärran ??? Själv ha jag fått skruva till många ggr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#377309 Ok, jag kollar med Weimer, ang kopplingarna så har nog montören inte skött sina pass på gymmet, det lossnade på rotatorn så då drog jag alla kopplingarna där, sen lossnade en banjobult vid ventilpaketet, så då drog jag alla där, sen lossnade tryckslangen vid pumpen. Så nu är den dragen oxå. Men nu sista gångerna jag kört så har inget lossnat, enligt min inbyggda momentnyckel i armen så är det draget med ca 20nm på slangkopplingarna, jag drar nog med det dubbla, men det kan ju vara så att de satt sig när de blir riktigt varma första gången?

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#377311
Ängagärdet skrev:Har tyckt att funktionen på utskjutet på min vagn varit lite tveksam, så i går åkte mätklockorna på och mycket riktigt, 175bar ut men bara 120 in! Slangarna var felkopplade! Skiftade dem och nu jäklar blev det kraft iatt!
En annan sak jag klurar på är om man ska smörja utskjutet, hur har du gjort @80-90 ? (Det är hel tätort från fabrik, glidplastbussningar.) :?: :?:

Det var faktisk högt med 120bar ut ochså, för normalt brukar det vara 80-90bar, sen er det fullt vid inndrag 180bar.
(Åtminstone er det så på min Farmi).
Jag brukar smörja utksjutet med vitt mc kedjefett (på sprayburk) , som er nästan kladdfritt, och henger bra på.
Vanligt smörjfett från fettsprutan tycker jag er så kladdigt och drar på sig mycket skit

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).