Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 146529 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Weimer

skogslaban  
#733007 Det stämmer men har sällan fullt lass när jag backar och det är ofta plant.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer

MF förare  
#734708
1636659787_20211111_152903.jpg

Äntligen... 😀
Ej hunnit testa i skogen än men de kommer så betyget dröjer lite.
Men första intrycket kändes bra!

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#734871 Väldigt lågt placerad kran? Vilka däck är det på bilden? Grattis till köpet :-)

Användarvisningsbild

Re: Weimer

MF förare  
#734927 Tack! Standard 500/17"
Ja ja håller med, trodde med tornet skulle va högre. Men jäklar va högt den lyfte! Van mowi å denna lyfte flera meter högre över stakarna med 3 meters ved kändes de som!! Traktorn i sig ä rätt hög med 38 tums hjul och hytt fjädring, men trodde toppen på tornet skulle komma över hytt taket. Kör en mowi 1250 med 400 kran å en mf5455 utan hytt fjädring å den är klart över hytten. Men kärran är lågt byggd över lag så borde vara stadig med lass på. Och tror markfrigången räcker till för min terräng med. Enda nackdelen ja märkt hittills ä att slangarna blir aningen korta från ventilpaket till kran torn när ja drog ut draget så bakhjulet gick fritt för sväng tuberna. Kan nog bli å få till ca 40cm längre hydraul slangar.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Erre  
#734930 Bra med lågt torn. Blir inte lika vältbenägen.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#734933
Erre skrev:Bra med lågt torn. Blir inte lika vältbenägen.

Kan lova dej att den välter mycket lättare än möre 🙈🙈🙈e väl van å bärga Weimer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

Erre  
#734938 😅.
Mören är ju som ett torn.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#734945
Erre skrev:😅.
Mören är ju som ett torn.

Jo men jag vet 😂😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

Erre  
#734949 Hög som ett höghus. 😉

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#735426 Valde du bort sorteringshorn på stakarna? På Weimers hemsida ser det ut att finnas sådana.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

MF förare  
#735441 Tror de gick å få sorterings "horn" som tillägg. Hål finns i banken så räkna med att smida till egna om ja tycker behovet finns.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#743913 Nu borde du hunnit provköra? Fortfarande nöjd?
Jag går i väntans tider på en 12tons så vill ju ha så mycke info som möjligt innan den dyker upp :-)

Användarvisningsbild

Re: Weimer

MF förare  
#744039 Ja har väl kört 5 lass typ. Är väl skapligt nöjd iaf. Börjar få flyt i kranen med ren horn spakarna. Har dock modifierat dem lite( finns kort i va gör ni i verkstan tråden). Tyvärr tillät inte min budget mini spakar å kör inte så mycket så ja behöver det heller.. ångrar dock att ja inte tog standard fler spak paketet. Det ja inte ä nöjd med är gripen , den är inte symmetrisk. Mohedas 210 grip är mycket trevligare å lik en riktig skotar grip. Det andra som irriterar mig å ska göras om är drag stången. Förstår ju vitsen med att det är praktiskt med en utdragbar men måste ha den i de yttersta lr näst yttersta och då blir det rätt glapp. Och då blir fri gångs höjden än lägre.. Så ska göra en ny och sticka i med ett hål i vid rätt längt och sen svetsa den. Kommer även att sänka ner drag öglan ca 5cm. Kärran lutar lite framåt samt att frigångs höjden under stödbenen är i minsta laget anser ja, så med facit i hand hade de nog varit bättre med lavett ben istället. MEN då hade de nog funka sämre med winch montaget, fick den monterad på grinden istället för bommen för ja tycker det är bättre. Som ja skrev tidigare så är slangarna i kortaste laget anser ja, fick förlänga de till ramstyrningen men även de övriga skulle behöva 2-3dm extra i längd. Kran pallen kunde möjligen va lite högre men har heller inte haft besvär med att den är låg! Funderar även på och sätta strypningar på ramstyrningen,tycker den går lite onödigt fort...
Så är väl i de stora hela nöjd och tycker att den helt klart är prisvärd!
Hade ju fått en ca 10 år gammal moheda eller mowi för samma peng och så mycket bättre är inte de kärrorna anser jag.
Lastar bra och känns stadig!

Användarvisningsbild

Re: Weimer

MF förare  
#744042
1642365664_20220109_150010.jpg

Glömde lägga med en bild...

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#744043 Då allt är nytt kanske du kan höra med Weimer om att byta ut renhornen till Flerspak? Renhorn är ju egentligen en ganska icke ergonomisk konstruktion för både axlar och handleder jämfört med flerspak som faktiskt går att få hyfsad ergonomi i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).