Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 145388 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#708219
valtra mega skrev:Skulle aldrig lasta utan stödben ramen brukar gå av bakom lastaren fast man använder stödbenen

Inget jag märkt några tendenser till än. Mowin är körd helt utan stödben sedan 98. Och det har lastats allt mellan tändstickor och bautastenar. Men det kan ju skilja på materialet hos olika tillverkare, kan inte garantera hur Weimer håller. Men skulle den gå av är det bara till att reparera och förstärka, så mycket värre är det inte. 😉

FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#708426 Kan lika gärna vara att man använder stödben som gör att ramen går av då kraften hamnar mer direkt bakom kranen, utan stödben får du en lång fjädring ända bak till boggieinfästningen. 👍

Avatar Fallback

Re: Weimer

valtra mega  
#708449 Med stödbenen fäst i lastaren kan jag inte tro att fjädringslängden påverkas till boggiinfästningen stödbenen gör ju bara att ramen vrids mindre och det kan inte vara någon nackdel

Avatar Fallback

Re: Weimer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708481 Har för mig att om man använder stödben så blir belastningen emot marken istället för i ramen.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#708482 Tro vad du vill, så tror jag på mitt!

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#732471 Såg på Weimers hemsida att de verkar ha uppdaterat 12tons kärran lite. Ny bankar eller stakar ser det ut som. Kanske har funnits länge?
Har inte läst mycke om deras kärror på ett tag. Rullar de på som det ska? Någon som har erfarenhet ifrån denna "nya" modellen? Är framförallt 12tonskärran som jag är nyfiken på. Går ju att få med 22,5 " fälgar nu oxå ju.

Avatar Fallback

Re: Weimer

källefall8  
#732486 Har oxå sett det och är lite nyfiken om det är fler uppdateringar. Dock tycker jag att 12t vagnen ser betydligt mindre robust ut i bla boggieinfästningen än konstruktionen på andra 12t vagnar. Flera 10t vagnar från andra fabrikat som är robustare.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

MF förare  
#732490 Verkar allt rulla på, inte allt för lång leveranstid heller ( hoppas ja)....
Efter mycket funderande å tittande så väntar ja på en 12tons vagn. Men håller med om att de finns grövre konstruktioner men hoppas de håller som det är byggt..länge...

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#732496 Ha i åtanke att Wemier har något mindre lastarea än majoriteten av övriga så kallade 12tons vagnar. 10-11ton vore mer rätt benämning.

Boggivaggan på deras 12ton är lika klen eller kraftig som Mowis motsvarighet från 90talet och den har hållit bra. Inte märkt något problem med Weimers boggi än heller.

Förhoppningsvis har de ändrat lite på hydrauliken till driften då den kunde närmast låsa sig åt ena hållet vid för högt flöde. Detta på grund av för liten flödesdelare. Men det vågar jag inte lova. Efter mycket om och men så blev det löst för oss i alla fall.

500/45-22,5" däck kan ni tacka mig för. 😉

Skogsforum får väl höra av sig och fråga vad för nyheter de har.

Avatar Fallback

Re: Weimer

källefall8  
#732508
MF förare skrev:Verkar allt rulla på, inte allt för lång leveranstid heller ( hoppas ja)....
Efter mycket funderande å tittande så väntar ja på en 12tons vagn. Men håller med om att de finns grövre konstruktioner men hoppas de håller som det är byggt..länge...

Intressant då hoppas vi på bilder och recension här i tråden sedan! :) Blev det med eller utan drift? Vad blev det för kran och ventil? Tycker kranarna ser helt ok ut och det är ju inte lika överprisat som tex moheda vilka är långt ifrån den kvalitet som dom tar betalt för.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#732534 Min kran har funkat väldigt bra !! Finns väl lite andra saker som inte e så jäkla bra !! Drivrullarna sitter väldigt oskyddat . Lätt å dra i de med gripen . Sen har jag upplevt att vagnen har lite lätt för å välta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

MF förare  
#732541 Bilder å recension kommer så småningom. Tycker med att de verkar prisvärda. Kör mowi 1250 på jobbet ibland å det är ingen stadig vagn tom det heller om vagns styrningen står fel å inner boggin går över en stubbe. Gjorde väl valet 10år beg moheda lr ny weimer... spörs å se om de blev rätt

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#732548 Stabiliteten är ett ständigt dilemma. De flesta skogsvagnstillverkare eller kanske egentligen majoriteten av deras kunder är så rädda för att vagnen ska vara för bred. Men då blir stabiliteten lidande.
Sedan påverkar det en hel del var boggin är placerad. Om vikten ligger på boggin är den mycket stabilare än om vikten ligger på draget.

Om de inte bytt drivmotorer senaste året så kan de ha en benägenhet att börja läcka i axeltätningen. Jag tror framförallt dammskyddet är lite underdimensionerat vilket tillåter skräp att komma in vilket i sin tur skadar yttre lager samt tätning. Dock inte så avancerat att byta om man vet hur man gör. Men lite retligt är det. Jag har bytt på båda motorerna men ser att det börjat läcka någon droppe igen på motorn som renoverades först.
Köpte senast från HydSupply. Kostade då 2020 totalt 591kr exklusive moms och frakt.
• Packningssats inklusive inre lager. Artikelnummer PE444300. 415kr.
• Yttre lager. Artikelnummer CE018006. 176kr.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#732639 Även jag ligger nära till å trycka på köpknappen på en 12tons Weimer. För min del spelar inte lastförmågan så stor roll. Men kan hålla med om att deras kärra kanske är något mindre.
I broschyren står det att kärran är 2,25m bred men med 22,5 hjulen så hoppas jag den är bredare. Håller med om att jag hellre går upp i bredd för att få lite stabilitet istället för att leta efter en så smal kärra som möjligt.
Jag har alltid hållit Weimers kunskap om hydraulik högt. Det har stärkt mitt väl mot dem. Fått för mig att de bör veta vad som passar bäst ihop. Likaså lätt att göra snabba ändringar eller om man har lite egna önskningar.
Sedan att priset ligger bra till beror nog mycke på avsaknaden utav mellanhänder. Nya andra vagnar dyker ju upp ibland kraftigt nedsatta. Trots att de är nya. Tror ju inte handlarna säljer dessa till förlust.

Avatar Fallback

Re: Weimer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732643 Om du har 17 eller 22,5 fälg spelar nog ingen roll på totslbredden om bägge är 500 hjul.
Kan väl tillägga att att Mohedas 121wd är 230 bred

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).