Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

335 inlägg 111928 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
valtra mega skrev:Skulle aldrig lasta utan stödben ramen brukar gå av bakom lastaren fast man använder stödbenen

Inget jag märkt några tendenser till än. Mowin är körd helt utan stödben sedan 98. Och det har lastats allt mellan tändstickor och bautastenar. Men det kan ju skilja på materialet hos olika tillverkare, kan inte garantera hur Weimer håller. Men skulle den gå av är det bara till att reparera och förstärka, så mycket värre är det inte. 😉

Moheda, Svenskbyggda skogsvagnar från FTG, Mowi
Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#708426 Kan lika gärna vara att man använder stödben som gör att ramen går av då kraften hamnar mer direkt bakom kranen, utan stödben får du en lång fjädring ända bak till boggieinfästningen. 👍

valtra mega  
#708449 Med stödbenen fäst i lastaren kan jag inte tro att fjädringslängden påverkas till boggiinfästningen stödbenen gör ju bara att ramen vrids mindre och det kan inte vara någon nackdel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708481 Har för mig att om man använder stödben så blir belastningen emot marken istället för i ramen.

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#708482 Tro vad du vill, så tror jag på mitt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).